anth
Vetefan
Den här tråden är till BÅDE för de som VILL ha gudar och religion i rollspel och de som INTE vill ha det.
Frågeställningar:
- Om du vill ha med gudar/religion i rollspel: varför? Vad tillför det rollspelet?
- Om du inte vill ha med gudar/religion: varför inte? Vad finns istället?
- Kan man göra rollspel som ignorerar gudar/religion (genom att inte fokusera på det, fast det "borde" finnas i världen)?
- Vad har ni för exempel på rollspel med intressanta lösningar när det gäller religion/gudar?
Som DnD-spelare har jag i princip alltid haft med gudar och religion. För mig känns det konstigt om det inte finns religion i en fantasyvärld.
Jag är så van vid Clerics med Cure Light Wounds och Raise Dead att det kulle kännas konstigt utan dem.
Gudarna och deras konflikter påverkar världen och ger ofta rollpersonerna drivkrafter och mål (som rollpersonerna inte skulle ha utan gudar).
I de flesta fantasy-världar som jag rollspelat i har världen skapats av något gudomligt - det betyder inte att det automatiskt finns gudomliga mirakel - gudarna kanske har övergivit världen av någon anledning.
Spelar jag däremot nutid eller Sci-Fi är det helt OK om gudar inte finns (eller att religion finns, men har ingen regelteknisk effekt, d.v.s. det finns inga gudomliga mirakel).
STAR WARS med "The Force" anser många vara "fantasy". Men är det religiöst eller ej? Många anser att "Jedi" är en religion.
Call of Cthulhu har ju sin Cthulhu Mythos och egna gudar som är "sanningen" som mänskligheten är lyckligt omedveten om.
Hur är det med andra nutids-/Sci-Fi-rollspel?
I t.ex. Harry Potter finns religion inte omnämnt så man vet inte om gud/gudar finns eller ej (jag antar att det är med flit av J.K.Rowling).
Man skulle kunna göra rollspel av Harry Potter utan att behöva blanda in religion - bara göra det till en icke-fråga.
Vad är er åsikt?
Frågeställningar:
- Om du vill ha med gudar/religion i rollspel: varför? Vad tillför det rollspelet?
- Om du inte vill ha med gudar/religion: varför inte? Vad finns istället?
- Kan man göra rollspel som ignorerar gudar/religion (genom att inte fokusera på det, fast det "borde" finnas i världen)?
- Vad har ni för exempel på rollspel med intressanta lösningar när det gäller religion/gudar?
Som DnD-spelare har jag i princip alltid haft med gudar och religion. För mig känns det konstigt om det inte finns religion i en fantasyvärld.
Jag är så van vid Clerics med Cure Light Wounds och Raise Dead att det kulle kännas konstigt utan dem.
Gudarna och deras konflikter påverkar världen och ger ofta rollpersonerna drivkrafter och mål (som rollpersonerna inte skulle ha utan gudar).
I de flesta fantasy-världar som jag rollspelat i har världen skapats av något gudomligt - det betyder inte att det automatiskt finns gudomliga mirakel - gudarna kanske har övergivit världen av någon anledning.
Spelar jag däremot nutid eller Sci-Fi är det helt OK om gudar inte finns (eller att religion finns, men har ingen regelteknisk effekt, d.v.s. det finns inga gudomliga mirakel).
STAR WARS med "The Force" anser många vara "fantasy". Men är det religiöst eller ej? Många anser att "Jedi" är en religion.
Call of Cthulhu har ju sin Cthulhu Mythos och egna gudar som är "sanningen" som mänskligheten är lyckligt omedveten om.
Hur är det med andra nutids-/Sci-Fi-rollspel?
I t.ex. Harry Potter finns religion inte omnämnt så man vet inte om gud/gudar finns eller ej (jag antar att det är med flit av J.K.Rowling).
Man skulle kunna göra rollspel av Harry Potter utan att behöva blanda in religion - bara göra det till en icke-fråga.
Vad är er åsikt?