Varför var och till stor del är rollspel en hobby dominerad av vita män ?

Ymir

Liten kantbaron
Rollspelstjejer jag diskuterat detta med har påpekat att det finns en diskrepans i planering - kvinnor är, på grund av olika orsaker (däribland orättvisa patriarkala sådana) mer upptagna än män, och behöver generellt längre framförhållning för att kunna planera in fritidsaktiviteter som rollspel. Detta tror jag påverkar mycket mer än man tror, för jag har massor av rollspelstjejer i min bekantskapskrets (mer än ett dussin), men när jag planerar en ny kampanj och funderar på vilka jag ska bjuda in tänker jag alltid väldigt tidigt i processen på hur lätta de är att boka in saker med. Jag upplever att fler av mina kvinnliga än manliga rollspelsbekanta faller bort i den processen. Det finns en tydlig tendens att det är mycket tjejer med när vi kör one-shots, men att de är mer underrepresenterade när vi spelar kampanjer.

En ljuspunkt är dock att den unga nördgenerationen har mycket bättre representation. När jag ser rollspelsföreningen på Spelens hus och alla tonåringar och tjugonånting:ar som flockas där är det hyfsat gott om tjejer.

Ymir

Liten kantbaron
och ang. diskussionen om Turkiet/Mellanöstern: jag träffade en turkisk figurspelare och rollspelare på Gothcon häromåret. Vi hade ett långt samtal om förutsättningarna i våra olika länder. De spelade en del rollspel i en föreningen som han hade, men de hade enorma problem med att behålla en lokal, för den lokala communityn, vart de än kom, var alltid sjukt skeptisk till vad de sysslade med. De anklagades för satanism och allt möjligt. Det var lite som Sverige under rollspelsskräcken, fast uppskruvat hundra gånger.

DanielSchenström

Swashbuckler
Som många andra sagt så tror jag att mycket beror på vart hobbyn började få fäste och hur majoriteten av spelen konstruerats och presenterats. De flesta dras in genom vänner och bekanta som oftast är antingen vänkretsar från bostadsområdet eller klasskamrater. Killar umgås mest med killar och tjejer med tjejer, folk med olika etnisk bakgrund umgås mest med folk från den egna etniska gruppen. Det är inte svårare än så.
Rollspel är trots mängden spelare en ganska osynlig hobby så den drar inte in så många nya deltagare av sig själv. När den uppmärksammas brukar den få en skjuts, men vanligtvis så är de folk som redan är intresserade av fantastik som spelar.

För ett tag sedan försökte jag kolla upp hur olika hobbyer rankade när det gällde könsfördelning men utan att hitta något bra material. Det som verkade ha den relevanta statistiken var låst av en betalningsvägg. Jag kan dock konstatera att alla mina hobbies har en stor majoritet vita män, och jag vet inte hur skillnaden skulle vara om säg, alla världens individer uppmärksammades för alla världens hobbies, hur annorlunda det skulle se ut. Hur många håller på en viss sak för att saken är kul, eller för att man gillar sällskapet och vad man gör är egentligen egalt?