Är Zak dömd?
Nu har jag haft det väldigt enkelt i frågan eftersom jag inte har läst eller spelat något Lamentation... Och hade egentligen inte honom i mitt medvetande alls före anklagelserna. Så att ta avstånd (fortsätta med att inte köpa) var superlätt för mig.
Den moraliska frågan däremot. För problemen är att inlägg på internet och drev aldrig kan jämföras med en polisiärutredning, följt av en juridisk dom. Även fast (brist på) dommar är väldigt problematiska på området, så ställer jag inte upp på att inlägg på internet skulle vara rättvisare.
Och problemet måste ju vara enormt för de som jobbar med honom. De lär väl alla ha olika personliga relationer med honom som riskerar att påverka vad deras omedelbara reaktion på anklagelserna blir. Och kan bli hängda av drevet om de inte tar avstånd, men också om de tar avstånd och han senare "frias", drevet vänder, man blir också hängd om man inte tydligt väljer sida.
Lägger man sedan på det juridiska med kontrakt som kan eller inte kan brytas, och att de närmast sörjande lär ha ofantligt mycket mer information om de inblandade och händelser, så kan jag inte se annat än att "uthängd på internet" är ett fruktansvärt dåligt verktyg om man vill ha en rättvis bedömning. Jag förstår att man kan tvingas använda det som sista utvägen, men för mig är det inte värt någonting, för jag kan inte objektivt dra några slutsatser alls.
Samtidigt påverkas jag, precis som alla andra, av det faktum att det är fullständigt säkert att gå på den ena sidan - att inte köpa något med hans namn på - än att stödja produkter där han medverkar och kanske behöva försvara det.
Jag har fortfarande inga LotFP produkter, kanske för att det inte tilltalar mig, men kanske också för att jag påverkats av anklagelsen och redan dömt honom och de som arbetade i någon utsträckning med honom.