Rymdhamster;n234281 said:
För det första är har nästan alla som vill bli riktigt bra på sport eller på musik fokuserat sig till en pytteliten del av respektive område. En sjukt bra fotbollspelare på elitnivå är sällan en sjukt bra ishockeyspelare på elitnivå. En mästare på gitarr är sällan mästare på puka. En del är förutom sitt mästarämne även okej på ett par andra saker, andra är egentligen bara kompetenta på just sin grej. De offrar bredd mot höjd.
Så är du beredd att ge upp allt annat rollspelande för att bli riktigt, riktigt bra på att spela skuggornas mästare?
Men sådär funkar väl ingen idrottare eller musiker på riktigt? Jag har spelat fotboll i tolv år (slutade iofs för tio år sedan
) och det har gjort att även om jag trots att jag haft noll och ingen erfarenhet av innebandy, volleyboll och basket lätt kunnat kliva in i sammanhang med relativt kompetenta utövare av dessa sporter och ändå vara med och tävla och utmana. Förlorat absolut men varit med och utmanat och bjudit upp till dans. Jag har spelat elbas någorlunda aktivt i 15 år och med på köpet har jag fått att jag kan spela halvhyfsad gitarr, lite piano, lite trummor, plocka upp valfritt stränginstrument och producera åtminstone OK melodier (fiol, saz, m fl m fl), bra gehör och taktkänsla, hålla ton när jag sjunger tillräckligt för att kunna sjunga amatörkör utan att skämmas, osv. Cristiano Ronaldo kommer att snurra upp hela forumet samtidigt i innebandy eller basket om han får chansen.
För de olika aktiviteterna finns det olika gemensamma kompetensområden (du kanske inte behöver ha supergehör för att spela trummor men taktkänslan är superviktig både där och för basisten, att springa snabbt och uthålligt är gemensamt både för fotbollsspelaren, marathonlöparen och badmintonliraren, bollen är gemensam för många sporter, osv) och där kan vi faktiskt öva. Det skulle vara väldigt konstigt om just rollspel var den enhörning till aktivitet där det här inte gäller.
För det andra saknas så klart den monetära motivationen. Proffsidrottare och proffsmusiker kan med lite tur få djäkligt bra betald för nedlagd möda om det blir tillräckligt bra. Men jag har sett väldigt få sponsoravtal för rollspelare, och inget av dem har varit för några nämnvädra summor.
Good point. Det finns inga tydliga mål, ingen strävan. Även i kampsporter där en inte tävlar något särskilt (typ bujinkan och säkert en massa andra) finns det ju nästan alltid bälten och nivåer att uppnå, i musik finns uppträdanden, osv osv. Rollspel har möjligen podcasts men det är väl det. Det är kanske det som gör att det är svårt att prata om att "bli bättre", att vi inte har någon gemensam referens för vad som är eftersträvansvärt?
För det tredje, vad är en bra rollspelare? Den som får flest "kills" i spelet? Den som perfekt lyckas följa de ledtrådar utan att virra ut på irrspår? Den som har roligast? Fotboll har ju ett väldigt tydligt mål, förutom möjligen att ha kul, och det är att göra flest mål. Musik är väl lite trixigare, men i grunden finns ju att kunna spela upp ett musikstycke som någon annan har gjort utan att plonka in en massa falska toner.
Rollspel påminner väl mer om improjazz där om man vill börja dra lite paralleller. Ett gäng människor som bara spånar loss sammtidigt och försöker få till något där allt samverkar snarare än att spreta iväg helt. Och då kan man ju börja fråga sig: är det viktigaste att man själv spelar så bra som möjligt, eller att det man spelar faktiskt passar in med vad de andra spelar?
Ju mer jag skriver desstå mer börjar jag känna att det är ganska meningslöst hur bra man är som rollspelare, det som är viktigt är att spelgruppen blir bra. There is no I in team, but there is in pie, and meatpie, meat being an anagram of team...
...och teamutveckling och inkrementell förbättring finns det ju inte en enorm mängd kunskap kring och verktyg som bara ligger där och väntar på att användas?
Min erfarenhet är, precis som redan nämnts ovan, att när vi pratat explicit om förbättring i gruppen så har vi blivit bättre. Vi har haft mer kul, vi har lyft upp problematiska områden och synliggjort dem, vi har blivit bättre vänner och haft en bättre fritid. Det är bra grejer