Rymdhamster;n234318 said:
Jag tycker det låter som att du bekräftar vad jag sa.
"Spelat men förlorat", "Lite", "ok"...
...jämfört med experter ja
. Jämfört med någon som inte spelar instrument så spelar jag brallorna av dem, jag kunde gå in och tvåla till folk som tränat thaiboxning i 2-3 år redan från start, osv osv, du har säkert en massa relaterade skills till det du sysslar med där jag inte ens kommer i närheten. Om måttstocken för "bra" är "bäst i världen" så okej, då ska du ha dina 10 000 timmar av fokuserat övande, men det är en jättekonstig referensram i och med att det troligtvis knappt finns en enda rollspelare som når upp till detta
...och näst intill alla professionella idrottare styrketränar, nästan alla instrumentmusiker tränar fingerfärdighet.
Det är ju dessutom en glidande skala. Ju läge nivå du lägger dig på, dessto bredare kunskaper kan du ha istället. Ju bättre, desso snävare område. Sen kan du ju hitta sweetspotten där du är så bra som du kan bli på just den begränsade mängd rollspel/instrument/idrotter som du råkar tycka är intressant.
Disagree totalt
Så funkar i alla fall inte jag som människa
Att "vara vältränad" och "ha bollkänsla" och "förstå egen förbättring" ger en lägstanivå som ökar i takt med de grejerna. Som sagt, Ronaldo skulle med största sannolikhet kunna kliva in i landslaget i innebandy och krossa rätt hårt där om han ville.
Tråden handlade om att bli bättre rollspelare, inte om att bli en bättre rollspelsgrupp.
Jag påstår att det är samma sak så länge "rollspel" innebär att det är mer än en deltagare inblandad. Att "bli en bättre grupp" är inget som existerar utanför människorna i gruppen och grupputveckling är en skill, att läsa av stämningar i en grupp är en skill, att förstå hur en ska kommunicera i olika stadier i en grupps utveckling är en skill, osv osv, allt det här kan läsas om och övas. Ständig förbättring finns det hur mycket kunskap om som helst och det är ju helt meningslöst att prata om en organisation som enbart summan av sina delar utan att se till samspelet mellan dessa, du kan ha en briljant tjänsteman som inte presterar eller blir rent destruktiv pga organisationen inte fungerar.