Vänta, här har vi någonting:
krank;n171942 said:
signalera sin sinnesstämning ... genom att byta kläder.
De flesta inlägg betraktar klädesbyten som en sak för att tjäna andra människor eller situationen. Men det finns också en inåtriktad psykologisk effekt i att kläderna på ytan reflekterar tillbaka på stämningen.
Jag byter kläder ibland när jag är ensam hemma, för att det jag råkade ha på mig krockar med stämningen. Oftast spelar det ingen roll, det ska bara vara bekväm, men det finns stunder där det spelar en emotionell roll, lika som det finns stunder där det bara går att lyssna på en viss låt, allt annat är bara FEL och känns obehagligt.
Sedan är ju jag knäpp, ok, men ändå tycker jag att det är en faktor för de flesta, kvinnor och män.
Om man tar en jobbsituation. Jag har en vän som alltid bär kostym på jobbet. Hon säger hon kan inte leda ett möte eller förhandla med folk om hon inte ser ut konservativ, de skulle inte respektera henne. Och det går ju två vägar, att hon känner sig självsäker i jobbförklädnad, och vad de andra ser framför sig. Jag är tvärtom. Jag skulle aldrig ha kostym på mig för att det inte känns "jag" och det gör mig osäker, och det syns. Jag kan leda ett jobbmöte barfota i ett t-shirt med cookiemonstret på och har inga som helst respektsproblem, för att säkerheten för mig kommer just från att uttrycka att jag tar saken på ett individuellt och självbestämmande sätt. Och samma olika typer finns bland män på jobbet, somliga väljer kostym, andra väljer jeans, chrull och min kollega Uwe väljer att inte bära sockor.
Man väljer helt enkelt sin 'rustning' beroende på vad man behöver i en viss situation.
Titta bara på vilken jävla grej manlig klädbyte i film plötsligt kan vara när det gäller att ta på sig en stridsrustning. Det är också bara kläder med en situationsanpassad funktion. Den behöver inte se snygg eller dyr ut för att vara funktionell. Ändå är de det i regel. Folk klär även ut sina hästar.
Nu kan man fråga sig varför kvinnor behöver fler olika sorters rustning än män i de serier tråden handlar om. Är det för att de behöver ta i mer (maffigare rustning som stöd) för att ta kontroll i situationer? Eller är det så att det är männen som har större behov av rustning och därför uniformerar de sig alla likadant, för att undvika att individuellt skulle kunna vara fel? Eller är det så att män har andra sorters rustningar i vardagen?
Män förbereder sig t ex på situationer genom att raka sig, eller välja att låta bli. Det är en uttrycksform som kvinnor inte har, i regel, och måste kompensera med annat.
Män väljer att ha glasögon eller kontaktlinser beroende på situation. Jag säjer bara: solglasögon och vad de uttrycker - speciellt i filmer och serier. I vissa sammanhang väljer folk att pinna medaljer på sin kavaj.
I alla fall tycker jag att vi får ut något mer intressant ur frågan/tråden om vi fokusera mer på vad kläder har med bärarens känslor och intentioner att göra, och mindre på att tv tittaren gillar se på nåt snyggt. Det senare finns det inte direkt mycket att säga om.