Troberg
Sinister eater
Re: Levlars vara eller inte vara
Jag gillar att hålla saker enkla, påtagliga och nära verkligheten.
Som en parentes kan jag nämna att det är denna strävan som fick mig att formulera 'Trobergs andra idé-princip'. Den går ut på att för ett givet problem så är andra lösningen man kommer på bäst. Den första är för enkel och missar en massa lömska komplexiteter, trean och senare har man grävt ner sig i för mycket teoretiserande och bygger modeller lika komplexa som verkligheten. Tvåan är däremot en perfekt avvägning mellan enkelhet och komplexitet, funktion och teori. Denna princip har varit ovärderlig för mig i mitt jobb som systemutvecklare.
Jag vet, även om jag inte håller med om att det är nödvändigt. Jag har spelat i över 20 år, så det hade varit dåligt om jag inte lyckats lista ut vad detär. Frågan är om man ska lägga på en extra abstraktionsnivå för en nybörjare eller om man ska hålla sig till sådant där man mer eller mindre entydigt kan peka på något och säga "Titta, där är det!"?Du vet ju mycket väl varför grader finns rent speltekniskt och borde inte ha något problem att se vad de representerar i spelvärlden. Om det nu är något du vill se...
Jag gillar att hålla saker enkla, påtagliga och nära verkligheten.
Som en parentes kan jag nämna att det är denna strävan som fick mig att formulera 'Trobergs andra idé-princip'. Den går ut på att för ett givet problem så är andra lösningen man kommer på bäst. Den första är för enkel och missar en massa lömska komplexiteter, trean och senare har man grävt ner sig i för mycket teoretiserande och bygger modeller lika komplexa som verkligheten. Tvåan är däremot en perfekt avvägning mellan enkelhet och komplexitet, funktion och teori. Denna princip har varit ovärderlig för mig i mitt jobb som systemutvecklare.