Tackar som frågar. Slumpen tog mig faktiskt till Murmansk och en djupdykning i rysk litteratur. Så jag har faktiskt läst en bok jag kan rekommendera. Vladimir Sorokins "I det heliga Rysslands tjänst", en mycket underhållande futuristisk skildring av ett eventuellt Ryssland. Den var så populär på biblioteket så jag kände mig manad att köpa den för att riktigt få läsro - men det är inget jag ångrar!Rising said:Tibbelin; har du varit med om något kul eller intressant sen senast? Kanske har du något att berätta om, eller tagit del av någon bok/film som du vill tipsa om? Något du tänkt på eller funderat över?
Oj, djäklar! Häftigt tips! Jag kommer ihåg att jag läste om Blått Fett i någon dagstidning och tänkte att jag skulle lägga författarens namn på minnet, men sedan glömde jag bort det. Nu när jag sökte på Sorokins så hittade jag artikeln igen, och "I det heliga Rysslands tjänst" låter som en spännande bok.Slumpen tog mig faktiskt till Murmansk och en djupdykning i rysk litteratur. Så jag har faktiskt läst en bok jag kan rekommendera. Vladimir Sorokins "I det heliga Rysslands tjänst", en mycket underhållande futuristisk skildring av ett eventuellt Ryssland.
Hej på dig med!Organ said:Hejsan Tibbe!
Kul att se ett livstecken från dig. Även om jag inte höll med dig till hundra procent så blev lite illa berörd av omständigheterna kring ditt beslut att sluta besöka forumet och tycker att det fanns flera som var väl elaka mot dig. Jag hoppas du visar dig här igen.
Jag förstår hur du och flera med dig verkar resonera, dock måste jag påtala en liten brist i er logik. Varje gång en förtydligande av reglerna kommit fram så talas det aktivt mot det - oftast med motiveringen att det inte ska behövas. Men samtidigt är det viktigt att de regelbrytande inläggen finns kvar så man tydligt kan se när någon gått för långt?Organ said:Vad gäller sakfrågan så tycker jag att inlägg INTE ska raderas. Undantaget sådana som bryter mot svensk lag. (Du hävdar att sådana finns på forumet och får gärna visa exempel, men jag har personligen aldrig sett några som jag tror når upp till en lagbrytande nivå och tror inte heller att de finns.) Anledningen till att jag inte vill att inlägg ska raderas är, som flera påpekat, för att ingen ska kunna beskylla moderatorerna för att inte spela med öppna kort. Vi har haft vår beskärda del av rättshaverister och Folke Pudas-galningar och behöver inte ge dem mer vatten på sina kvarnar. Om vi istället har full insyn i vad som t.ex. föranlett en avstängning så kan folk bilda sin egen uppfattning och, förhoppningsvis, se saker mer för vad de verkligen är och inte vad vissas paranoia, fixa idéer och sårade egon får dem att tro att de är.
Jag tror att man utan vidare kan "hänga" ut den som gått för långt utan att bevara hans inlägg intakt. Men om man nu insisterar på att ha kvar regelbrotten (vilket jag kommer fortsätta tycka ser onödigt tråkigt ut) så gillar jag den här idén att märka inläggen. En moderering i ett svarande inlägg kan lätt försvinna i visningen men om inlägget märks om genom ny rubrik eller ny färg så råder det absolut ingen tvekan om vilket inlägg regelbrottet gäller.Organ said:Däremot så finns det utrymme för förbättringar. Idén med att märka inlägg som genererat varningar och avstängningar med någon form av text som säger just det är en mycket bra idé.
Den är överreklamerad. Dessutom har jag hört att det finns folk där. Inte sådana som finns på internet, utan RIKTIGA! Så mitt förslag är att du skippar den.Jag har hört talas om den där världen utanför internet lite mer och tänkte nog fortsätta utforska den lite..
Det är inte särskilt ofta reglerna är uppe på tapeten för diskussion. Vid de få tillfällen det händer så är det när "Folke Pudas-galningarna" får spel, och oftast är det då i form av att "reglerna är för hårda, ni är dumma fascister, jag har minsann yttrandefrihet för jag bor i Swärje".Tibbelin said:Varje gång en förtydligande av reglerna kommit fram så talas det aktivt mot det - oftast med motiveringen att det inte ska behövas. Men samtidigt är det viktigt att de regelbrytande inläggen finns kvar så man tydligt kan se när någon gått för långt?
Av erfarenhet, jaförfan. Vi har haft en ganska ordentlig hög rättshaverister som i yttrandefrihetens namn anser sig ha rätt att göra vad de vill. Du kan få se en liten skräckhistoria genom att söka på "saningen måste fram" (sic).Tibbelin said:Problemet med rättshaverister kan jag inte direkt uttala mig för där har jag faktiskt inte koll alls. Vilket dock tar mig vidare till frågan, är det verkligen ett så utbrett problem? Borde rollspel.nu på allvar behöva oroa sig över det?
Och det tycker jag är bra! Det är till och med en av anledningarna till att jag är här, och inte på andra forum. Öppenhet ftw!Tibbelin said:Det här är i min mening ett exceptionellt öppet forum egentligen.
Tja, jag tycker ju inte att det funkar på andra forum. Ribban för vad som är fult är så hejdlöst individuell och godtycklig, och det finns mycket konstigt folk där ute.Tibbelin said:Det var mest det jag funderat över lite på sistone, varför det tycks funka på andra ställen men här finns det ett nästan överdrivet försvar för att få bevara fula inlägg.
Till & börja med, så hoppas jag att du kommer posta lite mer här Tibbelin!Annars så har jag tyvärr inte haft möjligheten att vinna över Kannesten i brädspel i år, vilket antagligen mest beror på att jag inte kunnat träffa honom.
*host*Dante said:(Men forumen är såklart fortfarande inte någon demokrati, jag fattar mina beslut som en upplyst envåldshärskare.)
Det kan ju också bero på att diskussionen kommit in i iterationsfasen, när allting egentligen är sagt och man numera mest försöker vinna debattpoäng eller gå på knock genom att provocera motståndaren att bryta mot Godwins regel. Då är det rätt bra med en upplyst envåldshärskare som medvetet eller omedvetet publicerar en programförklaring och talar om vart skåpet ska stå.Dante said:Som jag misstänkte tvärdog diskussionen så snart jag uttalat mig.
Haha! Jag tror ditt underläge i ålder gör att alla glömmer att du är Dantes chef!Bobby Magikern said:*host*Dante said:(Men forumen är såklart fortfarande inte någon demokrati, jag fattar mina beslut som en upplyst envåldshärskare.)
Nu vill jag inte få Dante att känna sig mindre viktig än han tror att han är.. men i alla fall jag kände att det som var meningsfullt att säga var sagt.Dante said:Som jag misstänkte tvärdog diskussionen så snart jag uttalat mig.
Haha! Så himla viktig tror jag faktiskt inte att jag är.Tibbelin said:Nu vill jag inte få Dante att känna sig mindre viktig än han tror att han är.. men i alla fall jag kände att det som var meningsfullt att säga var sagt.