Nekromanti Varför inte börja pressa nytt?

King Kromm

Hero
Brädspelsbolaget

Riotminds äger inte Drakar och Demoner. De har det på licens från Brädspelsbolaget AB (vilka de nu är ).
I mina ögon låter det som ytterligare en kostnad... Men är det ingen som vet vilka brädspelsbolaget är?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vad jag vet...

...så är det ett komplett mysterium. Jag antar att Riotminds vet vilka de är eftersom deförvrvat licensen därifrån. Men jag har för mig att folk här på forumet försökt gräva i det mysterium tidigare och... Försvunnit :gremwink:

Radagast

Swordsman
Re: Brädspelsbolaget

En intressant sak är att jag får ingen träff på Brädspelsbolaget hos Bolagsverket (verket som har hand om företagsregistreringar)

Endast ett företag fås som napp på sökordet Brädspel och det är: Svenskt Brädspel (E), där E står för Enskild firma, och alltså knappast något Aktiebolag.

// Radagast

Troberg

Sinister eater
Re: Massa OT

Men blir det inte ett rent vidrigtpris på böckerna i detta fallet? Om vi tar ett exempel som Torshem, runt 100 sidor B5, minst 40-50kr/kopia på P-on-D, minst och sen lär "tryckeriet" ta ut en avgift för webshoppen och allt de administrativa, porto tillkommer(iofs i vanliga fall också), du kanske vill ha din del av kakan, skatter och moms, upphovrättsmännen vill ha sitt osv... Det skulle helt enkelt bli... Dyrt! Och tänk sen de lite större sakerna, som exempelvis den eftertraktade magiboxen, eller monsterboxen, ereb-boxen... Det är ju ett par tre stora böcker i varje!! Och då tillkommer också själva boxen, om den nu ska va med vill säga...
Men hur priskänslig är målgruppen? Produkten riktar sig mot die-hard-fans som är beredda att betala för sin hobby.

Nä, jag är fortfarande mer inne på pdf varianten, om man bara kunde få tag i alla inblandade... Vilket kan vara nog så svårt.
PDFer har dessutom hela kopieringsgrejan som gör den lite kontroversiell.

King Kromm

Hero

Men hur priskänslig är målgruppen? Produkten riktar sig mot die-hard-fans som är beredda att betala för sin hobby.
De är iofs ganska sant, i alla fall eftersom jag sett Svartfolk gå för över 500 lappen två gånger på samma vecka på samma aktionssida...

PDFer har dessutom hela kopieringsgrejan som gör den lite kontroversiell.
Om jag hade engagerat mig i ett project med att fixa PDF:er hade jag velat att dom skulle vara fria för alla att tillgå via någon hemsida, så om någon får för sig att leta upp PDF:en någon annanstans ifrån någon annan hade det inte spelat mig någon roll.

Jarl

Hero

Nu råkar det ju vara så att pdf:er redan cirkulerar på nätet, så jag vet inte om det skulle spela så stor roll egentligen. Visserligen skulle nyproducerade pdf:er hålla högre kvalité än de som redan finns, men de flesta nedladdare brukar inte vara speciellt stingsliga när det gäller just kvalité...

King Kromm

Hero

Du glömde en stor punkt, det hade blivit legalt. Det är nummer 1, och nummer 2 är tillgängligheten. Alla surfare sitter inte på DC eller liknande fildelningsprogram och hämtar hem massor av saker dagligen. Om manlagligt, fick upp en site där vem som helst fick ladda ner hur som helst hade ju tillgängligheten ökat en hel del... :gremsmile:

Och sen, givetvis, hade man kunnat få en bra mycket bättre kvalitet. Inget snack om saken.

Radagast

Swordsman
Re: Stämmer bra det … (ANT)

Lena Essedal (och efternamnet Essedal) är inte så vanligt, och finns inte på Eniro.se.

Jag tror därför att det är den person som förekommer på några få sidor på nätet, och som jag tolkar det till att hon antagligen bor någonstans i Sjuhäradsbygden, möjligen sambo eller liknande med en Kurt (Dante har fått efternamnet).

// Radagast

Troberg

Sinister eater
Vad det kan kosta

Jag råkade i gårkväll snappa upp priset för att trycka böcker med digital print-on-demand. Priset som diskuterades var en bok i pocketformat, 200 sidor och fyrfärgstryck på omslaget, och det hamnade på 38 kr vid 200 ex, 26 kr om man gick upp till 500. Då trycktes böckerna iofs i Norge, men de kan nog trycka dem på svenska ändå.

Låter väl inte så omöjligt dyrt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då är det bara kostnaden...

...för att ta fram originalen som behöver uppskattas. Förutom extrakostnader som specialformat och sånt om det skulle behövas.

Det är klart, kan man hitta folk som gör det som en kul grej bara kanske man kan komma undan med väldigt lite, men sådana projekt har en tendens att aldrig bli av.

Och det tar nog ganska lång tid att jobba ihop ett schysst original att trycka från. Det är särskilt viktigt eftersom print-om-demand inte har samma höga tryckkvalitet som offset.

Skulle gissa på minst en veckas heltidsjobbjobb bara med originalen (scanna bilder, layout, optimering och så vidare), kanske två veckor (med textgranskning, korrektur och så vidare), eller till och med ännu längre. Då ökar totalkostnaden med runt 10 till 15 tusen, om man betalar svältlön.

15000/200 = 75 spänn.

Det plus 38 kronor gör att vi då är uppe på hundralappen ungefär per bok.

Fortfarande inte tokigt dyrt för till exempel Svavelvinter-serien, eller någon annan klassiker. Det känns också som att vi behöver ta hänsyn till typ porto, som kanske är 25 spänn per bok.

125 spänn per bok, tror jag i så fall.

Någon som har fler funderingar?

Magnus

Krille

Super Moderator
Re: Då är det bara kostnaden...

"Någon som har fler funderingar?"

Japp. Hur stora sidor?

200 sidor för 38 kronor låter i storleksordningen A5 ungefär - jag har svårt att tänka mig att Norge har halverad industrikostnad jämfört med Sverige speciellt som mina inköpta Draug kostade ungefär som motsvarande svenska rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, formatet är ju viktigt

Egentligen ska det ju vara G5, väl? Och då tror jag inte man kommer så billigt undan som 38 spänn för 200 sidor.

M.

Troberg

Sinister eater

Japp. Hur stora sidor?
Vanligt pocketboksformat. Jag vet att det inte är typiskt för rollspel, men det är inte så att jag själv kollade för ändamålet, jag fick bara siffrorna av min syrra som kollat för ett annat syfte.

Anledningen till att jag postade dem var inte bara för ämnet som diskuterades i tråden, utan också för att visa att det kanske finns ett sätt för amatörskapare att se sina alster i tryck, även om man kanske inte tjänar några egentliga pengar på det.

Radagast

Swordsman

"Vanligt pocketboksformat. Jag vet att det inte är typiskt för rollspel, men det är inte så att jag själv kollade för ändamålet, jag fick bara siffrorna av min syrra som kollat för ett annat syfte."

PoD brukar ha standardmått, för att slippa ändra för mycket mellan varje tryckning, andra mått blir betydligt dyrare, då man gör att ändringarna före och efter blir så mycket större än normalt.

Sedan brukar man säga att PoD bara lönar sig i upplagor på 300-500 stycken, gränsen där PoD och offset blir ungefär lika dyra är ca 500 ex.

Fördelen med PoD är att du inte behöver ligga ute med lika mycket pengar som för offset, vilket däremot är billigare i det långa loppet.

// Radagast