Nekromanti Varför inte kombinationen Lawful Chaotic?

anth

Vetefan
Re: Numeriska värden finns

Det jag ser att vi saknar i D&D är numeraiska värden som beskriver HUR mycket det ena och det andra man är. Kanske något för en tidningsartikel? Dante, ingen dum idé va?
Man är sällan först med en god idé. :gremsmile:
Det finns som optional rule i OADnD Greyhawk Adventures.
Scale 1-20:
Morality Chart: 5 or less=evil, 6-14=neutral, 15 and above=good
Ethics Chart: 5 or less=Chaotic, 6-14=neutral, 15 and above=lawful
Vilket inte hindrar att man publicerar det på nytt då boken kom 88.

anth

Vetefan
Re: Han är Chaotic. Kanske CN (NT)

Jag skulle nog säga att han är störd så till den grad att klassificeringssystemet inte längre är applicerbart på honom.
Instämmer.
I min värld så har inte galningar alignment, eftersom alignment är ett medvetet val i min värld.
(djur har oftast inget alignment heller i min värld)

anth

Vetefan
Re: Ehm...

Man är helt enkelt någon som är god under vissa omständigheter men ond under andra.
Håller med.
Alignment-regler är en förenkling av en komplex verklighet.

Ex: jag hörde berättas om en handlare under andra världskriget som var öppet nazist.
Han ansåg att judarna var de girigaste människorna osm fanns och att de borde sparkas ut ur sverige.
Varje dag kom en fattig gammal gubbe till handlarens handelsbod och tiggde gammal mat som han också fick Ibland fick han till och med lite färsk mat av handlaren.
De två stod på god fot med varandra och handlaren hade inget emot den tiggande gamlingen.
Det underliga i sammanhanget är givetvis att gamlingen var jude och att handelsmannen mycket väl visste om det.

Min förklaring till alignment är att i en fantasyvärld så är allt mycket mer svart-vitt och stiliserat än i verkligheten.

anth

Vetefan
Re: Tvärtom

Det är därför spells som Detect Evil fungerar - det finns en objektiv ondska att mäta.
Jag ville göra ett tillägg:
En demon i DnD är type: Outsider (Chaotic, Evil)
Om jag vill spela en demon, t.ex. en Succubi, och bestämmer att hon ska vara neutral så får jag vara det - problemet är att type inte ändras och min rollperson kommer fortfarande uppfattas som CE av detect-spells. :gremsmile:

anth

Vetefan
Re: Öhhh, du lurade mig!

Ja, men är jag ond eller är jag bara kaotisk?
Hur många spelare är det inte som fått sin rollperson att förlora sitt paladinhood för att DM har lurat dem?
Hur många spelare är det inte som gjort en handling i en kampanj vars DM bedömt handlingen som god, och sedan gjort samma handling i en annan kampanj vars DM bedömt handlingen som ond?

Godhet och ondska i DnD är objektiva storheter, annars skulle inte detect good/evil fungera, problemet är att dessa objektiva storheter styrs av respektive DMs subjektiva syn.

anth

Vetefan
Re: Ja, varför inte?

Själv saknar jag alignments som Chaotic Stupid, Harmless Good, Pathetic Evil och Stupid Good.
Jag kom ihåg ett monster i en modul från TSR där det stod:
Alignment: hungry
Jag hade inga problem hur man skulle tolka det alignmentet. :gremsmile:

anth

Vetefan
Re: Moralinventering

I DnD3E beror alignment på dina handlingar.

I OADnD berodde dina handlingar på ditt alignment.
Från OADnD PHB:
"Changing Alignment:
While involuntary change of alignment is quite possible, it is very difficult for a character to volontarily switch from one to another...
...Your referee will probably require certain stringent sacrifices and approproate acts - possibly a quest
"
Det var på den tiden det hette referee och inte DM :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Re: Tvärtom

Alignment per varelsetyp är ju ytterligare specificerat i 3e. I 2e så stod det ju "Lawful Good" på både archons och dvärgar. I 3e så är archons "Always Lawful Good" (d v s alla utom någon på miljonen är LG) medan dvärgar är "Often Lawful Good" (det är det vanligaste, men inte i absolut majoritet). Om jag till äventyrs skulle tillåta "monstruösa" rollpersoner skulle jag inte låta någon som har ett "Always"-alignment avvika från detta, medan det är helt OK för någon med ett "Often"- eller "Usually"-alignment.

Staffan

Myrmidon

I 2e så hade man ju i och för sig fått för sig att chaotic neutral = galen. Det var en av de saker jag störde mig mest på i 2nd ed, och som är den största bidragande orsaken till att folk har en så skev uppfattning om vad kaos innebär i D&D.

Det här är vad 2e hade att säga om Chaotic Neutral: "Chaotic neutral characters believe that there is no order to anything, including their own actions. With this as a guiding principle, they tend to follow whatever whim strikes them at the moment. Good and evil are irrelevant when making a decision. Chaotic neutral characters are extremely difficult to deal with. Such characters have been known to cheerfully and for no apparent purpose gamble away everything they have on the roll of a single die. They are almost totally unreliable. In fact, the only reliable thing about them is that they cannot be relied upon! This alignment is perhaps the most difficult to play. Lunatics and madmen tend toward chaotic neutral behavior."

Som kontrast, här är vad 3e tycker: "Chaotic Neutral, “Free Spirit”: A chaotic neutral character follows his whims. He is an individualist first and last. He values his own liberty but doesn’t strive to protect others’ freedom. He avoids authority, resents restrictions, and challenges traditions. A chaotic neutral character does not intentionally disrupt organizations as part of a campaign of anarchy. To do so, he would have to be motivated either by good (and a desire to liberate others) or evil (and a desire to make those different from himself suffer). A chaotic neutral character may be unpredictable, but his behavior is not totally random. He is not as likely to jump off a bridge as to cross it.
Chaotic neutral is the best alignment you can be because it represents true freedom from both society’s restrictions and a do-gooder’s zeal."

Ganska markant skillnad.

anth

Vetefan

Instämmer återigen.
Det du skriver förstärker bara min tro på att galningar inte har alignment.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

Min förklaring till alignment är att i en fantasyvärld så är allt mycket mer svart-vitt och stiliserat än i verkligheten.
Ja det kan man ju lugnt säga..*S*

Tycker mig minnas att (kan ha fel) Chivalry & Sorcery hade en 20-gradig skala istf alignment, där ett symboliserade "Saintly" och tjugo "Diabolical"..

Det aldrig lätt med generaliseringar! :gremlaugh:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

Ja, det där är ganska komiskt..*S*

Det fick mig att vilja ändra lite på alignments, vad pc:s kontra npc's och monster beträffade; inte alltför sällan tycker jag att alignmentbeskrivningarna i 2:nd (och än mer 1:st) mer porträtterade just "monster", snarare än trovärdiga karaktärer..

Inte minst beskrivningen av alla Evil alignments. :gremsmirk:

anth

Vetefan

Tycker mig minnas att (kan ha fel) Chivalry & Sorcery hade en 20-gradig skala istf alignment, där ett symboliserade "Saintly" och tjugo "Diabolical"
Re: Numeriska värden finns
Men jag vet inte om det blir så mycket bättre:
"Hur god är din karaktär på en skala från 1 till 10?"
:gremsmile:

Shaggy

Swordsman
"Neutral" kallas det.

Att vara Lawful i vissa hänseenden och Chaotic i andra är väl mer eller mindre definitionen av det som brukar kallas "Neutral"? (True Neutral, True Good eller True Evil.)