CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Re: För att de inte är populära
Den boken sammanfattar BRP-regler för olika genrer (fantasy, superkrafter, etc).
Om du förväntar dig något modernt, trendigt eller med influenser från indievärlden kommer du dock bli extremt besviken.
Boken är en sammanfattning av de åttiotalsregler som ju ligger till grund för nästan hela svenska rollspelshistorien och är därför intressant för oss som var med då. Men den lämnar ingenstans åttiotalet.
Jag kan således förstå både dem som säger "synd Chaosium missade chansen vitalisera BRP som en rollspelskraft för 2010-talet" och dem som säger "skönt Chaosium inte förstörde BRP med en massa modernt tjafs" alternativt "skönt Chaosium behöll full kompatibilitet med mitt gamla Call of Cthulhu eller RuneQuest".
Sedan att BRPs regler är i princip ospelbara om man tar dem direkt ur lådan, den insikten tror jag delas av alla oss som någonsin pillat med husregler till Drakar eller Mutant...
Vad jag menar med det är att BRP är kul för kalenderbitare som mig, men det finns ju en anledning Drakar, Mutant etc presenterar kraftigt ändrade regler jämfört med de "original" du hittar i BRP-boken.
Bara för att ta ett enda exempel (vi skulle kunna diskutera detta hur länge som helst):
Mutant (Järnringens UA alltså) innehåller "nymodigheten" att koppla färdighetsvärdena till grundegenskaperna genom att du köper FV i "knyten" där varje "knyte" är lika med ditt värde i en viss grundegenskap för varje färdighet.
Hade detta varit på åttiotalet hade denna regel ansetts vara djärv och nydanande. Och den (eller någonting liknande) är (i mitt tycke) helt självskriven för ett BRP spel.
Men något sådant finns alltså inte med i BRP-boken. (Det finns något, men inget lika enkelt eller lättfattligt)
Med andra ord, i mångt och mycket kan man alltså säga att exempelvis Mutant Undergångens Arvtagare är en mycket modernare utgåva av BRP än BRP självt! (Är inte lika insatt i de senaste upplagorna av DoD, så jag avstår att använda Drakar som exempel. Innebär inte att jag tycker Drakar är mindre modernt än Mutant)
Du skaffar BRP om du är intresserad av att spela med BRP-systemet i andra genrer.
Eller för att se hur långt utvecklingen egentligen gick i Sverige!
Den boken sammanfattar BRP-regler för olika genrer (fantasy, superkrafter, etc).
Om du förväntar dig något modernt, trendigt eller med influenser från indievärlden kommer du dock bli extremt besviken.
Boken är en sammanfattning av de åttiotalsregler som ju ligger till grund för nästan hela svenska rollspelshistorien och är därför intressant för oss som var med då. Men den lämnar ingenstans åttiotalet.
Jag kan således förstå både dem som säger "synd Chaosium missade chansen vitalisera BRP som en rollspelskraft för 2010-talet" och dem som säger "skönt Chaosium inte förstörde BRP med en massa modernt tjafs" alternativt "skönt Chaosium behöll full kompatibilitet med mitt gamla Call of Cthulhu eller RuneQuest".
Sedan att BRPs regler är i princip ospelbara om man tar dem direkt ur lådan, den insikten tror jag delas av alla oss som någonsin pillat med husregler till Drakar eller Mutant...
Vad jag menar med det är att BRP är kul för kalenderbitare som mig, men det finns ju en anledning Drakar, Mutant etc presenterar kraftigt ändrade regler jämfört med de "original" du hittar i BRP-boken.
Bara för att ta ett enda exempel (vi skulle kunna diskutera detta hur länge som helst):
Mutant (Järnringens UA alltså) innehåller "nymodigheten" att koppla färdighetsvärdena till grundegenskaperna genom att du köper FV i "knyten" där varje "knyte" är lika med ditt värde i en viss grundegenskap för varje färdighet.
Hade detta varit på åttiotalet hade denna regel ansetts vara djärv och nydanande. Och den (eller någonting liknande) är (i mitt tycke) helt självskriven för ett BRP spel.
Men något sådant finns alltså inte med i BRP-boken. (Det finns något, men inget lika enkelt eller lättfattligt)
Med andra ord, i mångt och mycket kan man alltså säga att exempelvis Mutant Undergångens Arvtagare är en mycket modernare utgåva av BRP än BRP självt! (Är inte lika insatt i de senaste upplagorna av DoD, så jag avstår att använda Drakar som exempel. Innebär inte att jag tycker Drakar är mindre modernt än Mutant)
Du skaffar BRP om du är intresserad av att spela med BRP-systemet i andra genrer.
Eller för att se hur långt utvecklingen egentligen gick i Sverige!