Varför så livat i Stockholm men så dött på andra fronter

Du får flytta till Stockholm helt enkelt 😊
Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ men jag skulle nog dessvärre sakna närheten till övriga familjen som jag i dagsläget har gångavstånd till.

Öl med andra forumiter eller närheten till familjen. Vad väger tyngst det är frågan 🤔😂

Gaspard

Veteran
Det verkar som om lajvandet har eldsjälarna i göteborg. Det finns en månatlig träff för lajvare på Steampunk Bar, tex. Många av dem är förstås multinördar och kör rollspel också.

Själv skulle jag gärna ha något motsvarande i Borås, men det är banne mig svårt när lokala spelföreningen har så ruskigt bra uppslutning och lockar över 250 pers. Folk träffas hellre och spelar spel varje torsdag än går på puben och pratar om spel. Märkligt det där.
Wow i Borås? Hur lyckas spelföreningen samla så många?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Just oregelbundenheten ställer nog till det...
Regelbundenhet och rutin är en extremt viktig nyckel. Det tar delvis bort elementet av planering av att bestämma datum och eventuella deltagare vet redan i förväg ungefär när nästa blir. Dessutom gör rutiner att det blir mindre hängande på enstaka eldsjälar, för vid en nivå har tillräckligt många varit med och vet vad som sker för att träffar/verksamhet blir mer eller mindre självgående. Men det är också varför det kan vara svårt ”att exportera” verksamhet, bland annat då de som ska hålla på en ny ort inte är lika inkörda i hur det funkade och blivit självgående på en annan ort (något vi i QueerNördarna t ex fått kämpa med).

Så mitt största tips, om man vill se verksamhet på sin ort är att försöka vara med när det sker i Stockholm för att få lite känsla för vad man ska göra.

luddwig

Lawful evil
Men med det sagt, det har vart både forumträffar och andra typer av rollspels/nördträffar i Gbg många gånger, men ingenting som det verkar vara någon direkt rutin på, utan ganska oregelbundet ...
KryptCon körde väl hyfsat regelbundet några gånger per år men verkar ha kommit av sig på senare tid. Jag har uppfattat det som att arrangörerna tyckte att det blev väl slitigt.

Kan tilägga att "vi" breddats iss i stockholm och inte bjuder in via forumet enbart...det finns en grupp på fb som heter "rollspel stockholm" där vi oxo bjuder in...jag tror inte npgon av oss är inblandade i den...
Samt att vi aktivt pushar hur öppna vi är för nya besökare...och att "även om du kommer helt själv och aldrig varit här, så är du inom npgra minuter med i ngn diskussion".
Vi har fått en hel del nya (många återkommande) besökare på det...som kanske INTE skulle dykt upp om vi inte aktivt pushade på hur ok det är att komma ensam

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sen för Stockholm så är det också viktigt, tror jag, att vi för ett bra tag sedan började prata om träffarna som "forumsträffar" och inte "forumsöl", och att det är mycket tydligt att ingen avkrävs att inta alkohol för att vara välkommen.

Sen för Stockholm så är det också viktigt, tror jag, att vi för ett bra tag sedan började prata om träffarna som "forumsträffar" och inte "forumsöl", och att det är mycket tydligt att ingen avkrävs att inta alkohol för att vara välkommen.
Som parantes här kan nämnas att vi hade väldigt många önskemål om "alkoholfri öl" till Munkcon sist ...bland annat med ord i stil med "för de har så bra alkoholfri öl"....ps de gör inte den själva

Det skulle även jag vara tydlig med att påpeka om jag skulle vara den som höll i forumsträffar/nördhäng där jag bor att även om träffarna skulle vara förlagda till någon pub och att det kommer finnas personer som dricker så är det inget tvång eller ett måste att dricka för att delta utan alla är välkomna oavsett om man dricker öl eller vatten.

Khan

Kondottiär
Wow i Borås? Hur lyckas spelföreningen samla så många?
Ja, alltså, det kommer inte 250 pers varje gång. Men det är 250 någonstans som är medlemmar i föreningen.

Jag tror mycket beror på att föreningen är gammal som gatan och att mycket folk inte lämnat den sen de gick med på åttiotalet. Så nytt blod har kommit in, men inte många har stuckit. Då blir det många till slut.

Brädspelsträff en gång i veckan, öppen magic en gång till, allt i bra lokaler. Det är skoj.

ceruleanfive

Bläckfisk
Det bästa med forumöl är ju att det krävs så extremt lite för stor framgång. Om två pers träffas och snackar rollspel är det ju succé – kommer det flera är de bonus.

Så målet borde rimligtvis vara att hinna ett litet järngäng som kan tänka sig att träffas en gång i månaden oavsett om det kommer några andra, men ändå vara duktiga med att skylta om att det hela äger rum.

att peka på gothcon och tro att de är ngn typ av mättnad känns konstigt
KryptCon körde väl hyfsat regelbundet några gånger per år men verkar ha kommit av sig på senare tid. Jag har uppfattat det som att arrangörerna tyckte att det blev väl slitigt.
det finns en grupp på fb som heter "rollspel stockholm" där vi oxo bjuder in
Alltså, rollspelsaktiviteter av olika slag i Göteborg sker ju precis hela tiden.
Förutom nämnda GothCon och KryptCon så kör ju Rollspel 101 regelbundna träffar som hela tiden drar in nytt folk, det spelas rollspel i mängder av föreningar och på Spelens Hus, det sker ju ett inte helt oansenligt antal spontanträffar etc varje år och grupper som Rollspel Göteborg på FB har ju ett par tusen medlemmar.

Men det är väl aktiviteter kopplade till specifikt det här forumet som det främst är i samband med GothCon det är en stor rollspelspub med mycket forumiter, och i övrigt är det ganska sporadiskt och oregelbundet. Men det är nog mycket på grund av att det här forumet bara samlar en väldigt liten del av de aktiva hobbyutövarna.

ingefära

Veteran
Men, för att kolla lite – har vi några från Malmö eller närliggande kommuner som skulle tycka det var kul att ha pubhäng för att lära känna nytt folk? Jag är inte den som är svår att dra i.
jag skulle kanske kunna våga mig ut. bor i lund, men malmö ska väl inte vara oöverkomligt. dessutom ligger det eminenta brads spelcafé där.