Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Åh, det behövde inte förtydligas =)Henke;n330905 said:Vet inte om det framgick av mitt exempel på smyga, men jag ser hellre att man slår ett smyga-slag för hela scenen, för jag tycker inte det blir mer spännande för att slå slag för samma sak hela tiden. Vill hellre att man slår skill-checks sällan och när det verkligen är en viktig situation.
Jag gillar i och för sig att slå tärningar rätt ofta (så länge systemet är byggt för det), men poängen är mer att alla spelledare har sina små egenheter man får bygga runt.
Min nuvarande SL exempelvis vill ofta ha slag för att smyga och för att upptäcka saker, men tillåter relativt sällan slag för att övertala personer eller sånna saker (antingen har man tillräckligt bra argument, eller så går den personen helt enkelt inte att övertala). Dock har hen listat ut att smygaslag borde slås en gång för hela gruppen, av den som har sämst värde.
Det sammantaget innebär alltså att om man vill "vara bra" i hans spel så bör man ha ett okej värde i smyga (men inte värt att toksattsa på det), bra värde i speja och upptäcka saker, och att man i princip kan strunta i att bränna poäng på att övertalnings- och manipuleringsfärdigheter (något jag ska komma ihåg om det blir av att ersätta min nuvarande rollperson som är specialliserad på att smyga och övertala =D).
Man får så att säga bygga bort bristerna så att de inte dyker upp så ofta =)