action speaks louder then words
Jag utgår här från min upplevelse och erfarenhet som lärare. Det börjar sällan med handling utan med tanke när det sker rejäla bråk och problem i skolans värld. Visst ungar är impulsiva och dess bråk blir sällan stora, de stora bråken sker genom att någon fått en idé om något.
Någon kläcker en idé som sedan omsätts i handling på sikt vilket i sin tur ger långvariga konsekvenser för aktörerna som blivit en del av den ursprungliga personens plan och idé. På samma sätt blir det en fara när en person Varg förespråkar sina tankar genom sitt rollspel och rollspelet blir en arena genom vilket likasinnade kan skapa fler likasinnade genom att mötas i den gemensamma hobbyn först som sedan blir den gemensamma idéen om att somliga människor är mindre värda och förtjänar en annan behandling.
Jag väger mycket utifrån intention, var intentionen att vålla skada? I så fall var handlingen förkastlig. Skapade handlingen skada trots att intentionen var den motsatta kan jag vara lite mer förlåtande även om jag tar ett samtal om hur vi gör för att till framtiden inte våla skada med vårt handlande.