Mage och Ars Magica
Uppfattade inte att Hatten sa något om svenska marknaden, men...
I Mage har man nio olika "spheres" som täcker vad man kan göra inom dessa nio olika områden: Correspondence (plats/rumsmagi - involverar teleportering och fjärrsyn), Spirit (andemagi), Prime (påverkar verklighetens grundläggande beståndsdelar), Entropy (slump och förstörelse), Matter (materia), Forces (energi, rörelse), Life (levande saker), Mind (mentalt jox) och Time (tidsmagi). Hur många pluttar man har i dessa avgör vad man har möjlighet att göra, till exempel kan "Shape Matter" kräva tre pluttar på Matter. Om du nu har dessa tre pluttar så kan du slå så många T10:r som ditt värde i Arete (ungefär "Magisk insikt") indikerar och jämföra varje tärning mot en svårighetsgrad (beroende på vad man vill göra) och se om/hur bra du lyckas - ju fler lyckade tärningar, desto bättre gick det. Vissa effekter kan kräva flera spheres, till exempel kan magi som gör att du ser vad som hände någon annan stans för en vecka sedan kräva två pluttar vardera i både Correspondence och Time.
En annan sak med Mage är att det är farligt att göra saker som bryter mot den gängse verklighetsuppfattningen. Därför tar den mesta magin form av otroliga sammanträffanden. I stället för att trolla fram en bunt hundradollarssedlar i fickan så går magikern och vinner en massa pengar på en enarmad bandit. I stället för att frammana en bild av vad som händer på en annan plats kopplar hackern upp sig på en säkerhetskamera som ingen visste fanns där. I stället för att zappa sin motståndare med en jätteblixt så råkar en elledning trilla ner på honom. Man *kan* iofs göra på det uppenbart magiska sättet också, men då får man paradoxpoäng vilket är dumt, plus att det blir svårare (det är lättare att gå med strömmen än mot den).
I Ars Magica är magin indelad i femton olika konster: fem tekniker ("verb") och tio former ("substantiv"). Dessa konster är (spelet använder latinska namn, men här har jag översatt dem till svenska): Skapa, Förstöra, Förändra, Kontrollera och Förstå (lite dålig översättning... engelskan använder "perceive" som översättning av Intellego), Luft, Eld, Jord, Vatten, Kropp, Sinne, Kraft/Magi, Växt, Djur och Bild. Dessa tekniker och former kombineras sedan på olika sätt till olika effekter, oftast (och minst) en teknik och en form. Till exempel, om man vill tala med en hjort använder man Förstå Djur, om man vill bli osynlig använder man Förstöra Bild, och om man vill flytta på en sten använder man Kontrollera Jord.
Om man vill göra tuffa saker med sin magi gör man oftast detta genom formelmagi - då har man lärt sig en specifik formel för att, till exempel, frammana en eldboll och göra en hiskelig massa skada med den. Ett specialfall av formelmagin är ritualer med vars hjälp man kan gå utanför en del av de begränsningar som gäller för vanlig magi. När man ska lyckas med en formelbesvärjelse slår man 1T10 och lägger till sin relevanta Teknik, sin relevanta Form, sin Stamina (motsv. FYS), samt eventuellt andra bonusar och jämför med besvärjelsens svårighetsgrad. Om man kommer över så lyckas det hela utan problem. Om man kommer lite under så lyckas besvärjelsen, men man blir lite trött. Om man kommer för mycket under så misslyckas besvärjelsen, och man blir *dessutom* trött. Denna trötthetsfaktor är för övrigt anledningen till att man använder Stamina.
För lite enklare magi kan man improvisera fram saker, men det gäller bara för de enklare till halvmäktiga göromålen. För spontan magi slår man som ovan, fast med Intelligence i stället för Stamina (det gäller att klura ut hur just den här effekten funkar). Man får själv välja om man ska anstränga sig eller inte - anstränger man sig blir man trött och delar sitt resultat med två, och hoppas att man kommer över magins svårighetsgrad. Anstränger man sig inte delar man i stället sitt resultat med fem, vilket innebär att man bara klarar av de enklaste effekter om man inte är riktigt överjävlig på magi.
Som exempel kanske en magiker som är inriktad på eldmagi (högt värde på Eld, halvtaskigt på de andra) vill släcka en eld. Utan att anstränga sig kan han nog släcka en fackla. Han får antagligen trötta ut sig lite med att släcka en lägereld med spontan magi. För större saker får han ta till formelmagi, och kan nog lägga en besvärjelse som släcker en lägereld med formelmagi utan att trötta ut sig, men en som är tillräckligt stark för att släcka en husbrand är nog rätt ansträngande.
Slutligen kan nämnas att vissa besvärjelser kräver fler än en teknik och/eller fler än en form. I så fall använder man sin sämsta inblandade teknik och sin sämsta inblandade form. Till exempel, om jag vill lägga "Curse of Circe" på någon, det vill säga förvandla personen till en gris, så använder jag min teknik Förvandla, och den sämsta av mina tekniker Djur och Kropp. En besvärjelse som förvandlar din stav till ett spjut och slungar det mot en fiende använder det lägsta av Kontrollera och Förvandla, plus värdet i Växt (eventuellt det lägsta av Växt och Jord om du ska ha metallspets på spjutet).
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather