Nekromanti Vargen och Kättaren...

Zaaken

Veteran
Jag håller på att läsa Vargen och kättaren och jag har läst över 100 sidor. Men jag håller på att dö... det händer ju ingenting... dom bollar bara fram och tillbaka så jag undrar om det är någon annan som har läst färdigt den och kan säga om det händer något mer läs bart längre fram? (Inte vad som händer utan bara om den är värd att läsas vidare?)

Ps: Inget dumt menat till Andreas Roman han skribre otroligt bra ds.

Storuggla

Champion
Nu har jag inte läst den, men vadå inget händer? Något måste väl ändå hända? Eller?

Storuggla, undrar om det är en dagbok

Krille

Super Moderator
"Jag håller på att läsa Vargen och kättaren och jag har läst över 100 sidor. Men jag håller på att dö... det händer ju ingenting..."

Det är väl ingenting. Tacka vet jag Robert Jordan, som har lyckats att skriva en ståry där det inte händer någonting i två åttahundrasidorsvolymer!

Baron Marak

Swordsman
Re: Sega böcker

Har för mig att "Tsarens kurir" var seg i kanske 250 sidor. Men sen så visade det sig vara en ytterst intressant bok. Den var underhållande på alla de fronter och en av de bättre böcker jag läst.

Man ska aldrig ge upp med att läsa i en bok. Världen är alldeles för full av tappade sugar. Fast det kan ju hända att den är urkass rätt igenom. Men ge den i alla fall en chans.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Korset & Tronen... [NTIT]

<P ALIGN="justify">Jag har inte hunnit avnjuta Vargen & Kättaren än, men jag kan ge dig mina tankar om Korset & Tronen iaf! Innan jag gör det så ska jag dock avslöja Neuromancers öde när den kom i mina händer - först tyckte jag att den var skittrist. Jag menar det - den var enormt tråkig. Men sen när jag kom till slutet och alla pusselbitar liksom föll på plats fattade jag hur brilliant den egentligen var! En av de bästa böckerna jag har läst! Ge inte upp! :gremsmile:
Just ja, Korset & Tronen...

Vad handlar den om? Läs på baksidan av boken eller på Neogames hemsida :gremtongue:. Den är rätt grym, om än väldigt förutsägbar. Man vet nästan alltid vad som ska hända, men känslan är ändå så skön...! :gremsmile: Ungefär som Resident Evil - man bara vet att den där första zombien ska slå upp ögonen när kameran fokuserar på den... trots det är det ändå en av de bästa filmer jag har sett, för att dra en liten parallell. Observera att jag inte har sagt att Korset & Tronen är en av de bästa böcker jag har läst då :gremtongue:...

Den håller Drakväktartrilogi-klass, till och med några snäpp högre, om du frågar mig. Varför då? Tja, jag kände inte riktigt igen mig i Mundana (så att säga) när jag läste Drakväktare(n?), Dräparen och Demonen - men Korset & Tronen ger en gedigen Mundansk känsla åt den något enkla (och, som sagt, förutsägbara) handlingen.
(observera dock att Andreas Roman skriver stämningsfullt - men det är fel stämning...)

Den är dock fylld med stavfel, udda ordval (och ibland fel ord), mystiska meningar som man får sitta och fundera över för att förstå något av samt malplacerade kommatecken. Attans klåpare! :gremwink:

Så gillar jag inte när den är så "kort" skriven. Om du har läst en Stephen King så fattar du. Jag menar förstås inte att alla amatörförfattare ska börja skriva som Stephen King, men lite mer utförliga beskrivningar av saker hade fallit mig mer i smaken. Iofs är det väl inte många som pungar ut mycket pengar för en tegelsten av nån okänd författare, så det är väl förklarligt. Men att övergripande händelser beskrivs på fem rader stör jag mig på - allvarligt. Det ska liksom vara stort, med massa konsekvenser och grunks runtikring - helst med en del målande (väl valda) adjektiv också, för att det ska kännas riktigt levande.

Titeln hade gott kunnat vara 'Svärdet, Korset & Tronen' dock - det låter mycket bättre och passar IMHO bättre in med tanke på bokens ibland våldsamma skildringar. Dessutom nämns just Svärdet, Korset & Tronen någonstans i boken - vilket gör att... öh... det blir häftigt... men titeln är väl kanske inte så mycket att haka upp sig på. Fattar hur som helst (skrivihop.nu?) inte varför den ändrades till den nuvarande titeln... men, som man säger, "the Lord works in mysterious ways" - eller nåt.

Så betyget då? Tja, den får ett VG iaf. Inte riktigt ett VG+ eller ett VG- - helt enkelt ett VG. Jämförelsevis så ger jag Drakväktare ett G+ (men det varierar - just nu får den ett G+ iaf! :gremwink:), de flesta Eon-moduler får MVG- till MVG+ och Spelarens Handbok får ett G (men den hade fått ett IG om kartorna inte hade följt med... hmm... visst var det i SH som kartorna följde med förresten?).
Den får inte högre betyg dels på grund av alla irriterande stavfel (och dylikt), och dels på grund av den enkla intrigen som känns något uttjatad. Och, för tredje gången, förutsägbar. Och så hade jag velat se ordentligare beskrivningar - inte nödvändigtvis längre... men mer genomtänkta.
Den får inte ett lägre betyg eftersom att den... tja, den förmedlar en skön känsla, helt enkelt :gremsmile:. Den är mysig att läsa. Men det är ingen sån där "ååh, måste läsa mer NU"-bok, snarare en "jag läser väl tills jag somnar eller när jag får tid över"-bok.

Kort sagt - läs den istället. Andreas Roman är inge bra på Mundana, men det är Fridolf (eller vad han nu heter som skrev Korset & Tronen)! :gremsmile:
Så - läs den! Men om du får tag på exempelvis American Psycho (av Bret Easton Ellis - riktigt bra bok faktiskt! MVG+) eller [color:\\"black\\"]<[/color]nåt av Stephen King> - läs det först. Man vet aldrig när man dör - och därför är det bra att läsa de bra böckerna först så att man inte råkar missa nåt :gremwink: - eller whatever...

Hmm... jaja, hoppas nån tycker att jag har fått fram nåt vettigt iaf - och kanske till och med håller med mig på vissa punkter! :gremshocked:
Nu är jag iaf väldigt trött; därför kan inlägget tyckas lite konstigt till stil och uppbyggnad (och meningsfullhet) - jag ber om ursäkt för det - men nu när jag ändå har skrivit så mycket så känns det onödigt att trycka på det lilla krysset uppe i hörnet... :gremwink:

*jag ska gå och läsa de sista 30 sidorna nu - men sanningen är att jag prioriterade slutat av 'Snuten i Hollywood' framför boken... utifall att nån bryr sig...*

Jaha, det som skulle bli "Jag tycker att Fridolf (eller vad han nu heter) skriver bättre än Andreas Roman, så läs K&T istället!" morphades på något underligt sätt till en kritisk genomgång av verket. Och en massa annat skit som inte ens nästan har med ämnet att göra. Aldrig blir det som man vill! Och dessutom har The Shizit slutat göra musik [gråtande smiley?] (därav min nya avatar, signatur och Counter-Strike-logo som hyllning till dem)! Men självmordsbussen är på gång och står snart till allas förfogande - frukta inte!

(och för alla er som undrar över rubriken så betyder det "New Topic In Topic")</P>

Serek Mörke

Veteran
aja nu skall du inte vara so hård! De två böckerna tar oss säkert 2 hela dagar frammåt i handlingen, och dessutom gillar jag att läsa 100 sidor långa skildringar av 3 fnittriga tonårstjejer (med storhetsvansinne) som väljer ut klänningar inför den kommande bataljen. :gremtongue:

Zadrith

Hero
Det är väl ingenting. Tacka vet jag Robert Jordan, som har lyckats att skriva en ståry där det inte händer någonting i två åttahundrasidorsvolymer!
Jag tycker snarare att hans problem är att det händer samma saker om och om igen i varje åttahundrasidorsvolym!

Krille

Super Moderator
"Jag tycker snarare att hans problem är att det händer samma saker om och om igen i varje åttahundrasidorsvolym! "

Det också, men det som jag retade mig på är att varje volym bestod av 50 sidor händelser som hände i förra boken och 750 sidor ordbajs.

Storuggla

Champion
Inte för att vara neggo eller så, men jag har inte läst böckerna (jag la av efter bok 1) så därav min fråga: Vad fasen ska tre fnittrande tonårstjejer i en batalj att göra? I klänningar? o_O

Storuggla, tänker attemtiskt på gisslan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Utläst! [OT]

Den var bra! :gremsmile: Faktiskt!

Slutet var inte så originellt, men den var ändå bra :gremsmile: - komplett med ett (enkelt) äventyrsuppslag och allt. Lätt värd att läsa iaf.

Jaja, det verkar vara ganska dödfött att snacka om den här boken då jag inte får någon respons - inte ens några åsikter, inte ens invändningar (vad är det för fel på er? :gremwink:) - så jag lägger ner.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Well...(Ymir surar vidare)

Skälet till att du inte får någon respons från min sida är att jag anser den befintliga Eon-'litteraturen' utgöra något av det sämsta jag läst i hela mitt liv, och jag anser att påpekandet av det skulle tillföra mycket lite i form av konstruktiv diskussion.

- Ymir, säger som det är

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Bra! :)

En åsikt! :gremsmile: Äntligen! Mer sånt! Även om den inte var särskilt konstruktiv (varför suger Eon-litteraturen? Är det handlingen? Är det korrekturläsning? Är det stilen? Är det förutsägbarheten?), så var det iaf något! Och något är ju bättre än inget.

Om Neogames går och tror att deras utgivna romaner är superbra så kommer de inte förbättras särskilt mycket. Högre krav på författarna!
(men de måste ju få lite morot också förstås... och så vore ju dessutom drömmen om de någonsin skulle komma hit och läsa vad som sades också)

Du ser ju hur bra Hellervik blev till Geografica efter allt gnäll :gremwink: - tänk om den stackarn har varit här och läst vad vi skrivit för elakt om hans verk...

(och så är det ingen diskussion än, det är bara en monolog, och det är grymt tråkigt - det inspirerar en inte direkt att ge någon mer konstruktiv kritik sas)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Eon-romanernas fundamentala värdelöshet etc

Tja...nåväl, då fortsätter jag väl, då. Tyvärr tror jag att konstruktiv kritik är svår att ge i sammanhanget, eftersom Eon-litteraturen helt saknar alla försonande drag. Stämningen är helt fel och stundtals direkt löjlig (värdelös 'comic relief' och löjligt ångestdravel från en man som inte kan hantera det för fem öre, en som jag är hundra ggr bättre på't), språket är undermåligt (Med, tex, i Romans fall, tiotals utropstecken på rad, hela meningar med versaler och standard-svensson-namn på fantasykaraktärer), handlingarna är mediokra med brutalt osannolika och omotiverade plottwists och självmotsägelser, och ja...böckerna suger helt enkelt något ofantligt. Jag saknar ord.

Och angående Hellervik..jag har inte läst Geografica än, men sett bilder från det. Måhända har han blivit bättre, men vad jag såg var bilder på romerska legionärer i utrustning modell 200 f.vt i Jargien i Mundana, som snarare är på senmedeltida nivå, vilket påvisar en total lapptäckeseffekt, något jag trodde Eon var härligt förskonat ifrån. Förhoppningsvis var det Hellervik som fått ett taskigt bildmanus, och inte Neogames intention, men i vilket fall sänker det mitt förtroende för honom, åtminstone, med Ob3T6. Och nej, följaktligen får han inget försonande omdöme från mig.

- Ymir, alltjämnt kritisk

Sereg_UBBT

Swashbuckler
geografica+jargien

vill bara påpeka att Hellervik inte alls tecknat bilderna i Geografica utan "bara" laverat (alltså övermålat teckningar med vattenfärg). Bilderna är ifrån Dover Publications.

f.ö så har jag, redan innan Geografica publicerats, tänkt mig Jargien som en kultur inspirerad av både romartid och skitig medeltid. Och jag tror också att upphovsmannen till Jargien tänkt samma sak.

Storuggla

Champion
Re: geografica+jargien

Jargien har jag alltid sett som Romarriket, Karl den Store och Bysantiska RIket i ett. Fast med schysstare vin då.

Storuggla, gillar att lura ut länder sådär

Ymir

Liten kantbaron
Re: Romarriket Jargien?

f.ö så har jag, redan innan Geografica publicerats, tänkt mig Jargien som en kultur inspirerad av både romartid och skitig medeltid.

Jag med. Men att soldaterna skulle ha rustningar som, jämfört med den övriga teknologiska nivån i Eon, hör hemma i en annan tidsålder hade jag inte riktigt tänkt mig.

Det ligger alltså omkring 1500 år mellan rustningarna på en av bilderna i Jargien-kapitlet i Geografica och de mer avancerade rustningstyperna i Eons grundbok. Är Jargien efterblivet? Inte i mitt Mundana.

- Ymir, lapptäckesallergiker