Pls...
Patient Omikron;n684 said:
Det är inte alls en "no brainer" att ta ställning till att det är två ulvar i spel. Hur kan du veta att det är så självklart förrresten? Vet du tex också att de är ett traditionellt flufflätt spel? Hur får du i så fall ihop det med att alla bybor har förmågor?
På annan plats i mitt inlägg argumenterar jag dessutom för att vi spelar ett traditionellt spel med lite fluff. Dina frågor är alltså redan besvarade. Om man läser mitt inlägg lite mer noggrant än vad du har gjort ser man hur jag tar ställning ganska klart för flera saker. Läs mitt inlägg en gång till tack.
Vi är åtta spelare. En fjärdedel av åtta är två, senast jag kollade. Både en ulv och tre ulvar verkar
extremt far off, "två ulvar" ska vara ett typexempel på en no brainer. Sedan är det förstås inte ulvigt i sig att sparka in de öppna dörrarna. Problemet var alltså att du i ditt förra inlägg inte bidrog med något annat än dåliga resonemang (om anonymiteten), ointressanta tankar (som de två ulvarna) och direkt scumma grejer (som att plocka upp min eventuella siarsmula). Detta, plus att du inte diskuterar spelupplägget med släpande röster som rimligtvis borde vara det viktigaste att diskutera hur vi ska förhålla oss till gör att jag röstar på dig.
Problemet med din "argumentation" om fluff (som jag inte alls frågat om, jag har diskuterat förmågor (vilket förstås beror på att det inte finns något "fluff" att diskutera, duh)) är att du
inte utgår från din egen roll utan från vad Larsson skrivit tidigare. Detta är "sejfigt", du säger inget om dig själv utan baserar ditt resonemang helt på information alla redan har.
Vill man vara välvilligt (och lite välvillig ska man vara även i varulvsspel) kan man tolka dig som att du antyder att du inte har någon förmåga. Men då måste jag anta att du sätter likhetstecken mellan "fluff" och "förmåga" och det är inte alls säkert. Hur ska vi ha det?
Jag har en förmåga (om detta inte var uppenbart ännu). Har du en förmåga?
Sen såg jag det här:
Och så den där idén om att alla bybor har förmågor. Det kanske är så, men det känns knappast byboigt att lägga fram.
Som borde innebära att du har en förmåga. Hur ska du ha det? Är det ett traditionellt lir (inget fluff och inga förmågor utöver siare och väktare brukar det innebära) eller har alla förmågor? Utveckla, bitte.
Och förresten: "det känns knappast bybpoigt". Vad innebär det? Kan du förklara varför det inte gör det? Man kan inte bara slänga ur sig grejer utan att argumentera för dem. På vilket sätt är det obyboigt att skriva att man tror att alla bybor har förmågor? Pretty please, berätta.
Det där om att jämföra folks spel i det här spelet med tidigare spel väger i mina ögon oerhört lätt jämfört med det skydd anonymiteten innebär – och det är mycket intressant att din och Zetas reaktion är att vi borde tala om för varandra vilka vi är.
Det är också att ta ställning. Men för vad?
Så länge vi är anonyma och ulvarna förhoppningsvis inte kan räkna ut vem som är vem blir de tvungna att gissa när de väljer vem som ska falla offer för nattmord. Är inte det en fördel för byn?
Byborna är ju redan anonyma för varandra i den meningen att vi inte vet vem som är vem, så anonymiteten är ju knappast ett hinder för en bybo. Vad vinner vi bybor på att veta att en viss roll spelas av en viss forumit?
Alltså tyvärr, men det här resonemanget är jättedåligt.
Det ulvarna vinner på att veta vem som är vem är alltså att de kan
mörda folk på gamla meriter? Istället för att
mörda de som spelar bra i det här spelet då? Vilket, öh,
storslam för ulvarna det vore om vi outade våra riktiga namn...
Det vi tjänar på att veta vem som är vem (och det här har jag skrivit ovan, men jag kan vara mer utförlig nu) är att vi kan metaspela och använda
en extremt stor erfarenhetsbank från massvis av tidigare spel när vi analyserar vad som händer i tråden. Hur många gånger har inte ulvar fallit på att de "inte spelat som de brukar"? Hur många gånger som helst. Jag har åkt dit på det, jag har satt dit andra på det.
Det vi gör när vi spelar varulvsspel är att analysera, analysera, analysera det som händer i tråden. Det är så vi vinner. Och att ulvarna eventuellt får lite lättare att bestämma vem de sak nattmörda (lättare men inte nödvändigtvis bättre val) känns i sammanhanget som en extremt liten bonus i jämförelse med den nackdel det skulle vara för oss att inte kunna använda all den kunskap vi ackumulerat om olika spelare när vi analyserar.
För spelare med tydlig bybostil måste det vara så skönt att få vara anonyma om de blivit ulvar. Att skådespela sig själv, som man gör när man är ulv, är bland det svåraste med hela ulvjobbet. Att hålla på anonymiteten är att underlätta för ulvarna.
Dessutom, om det finns en väktare med i spel, kommer ju denne, likt ulvarnas nattmördande, ha lättare att välja vem som ska skyddas om vi är öppna med namnen.
Så. Det finns inget vettigt argument för att fortsätta vara anonym.
Jag är Vimes.
Angående siar-smulan så får jag intrycket att du är ulv som vill få bybor att reagera. Jag ser framför mig hur ulvlaget har tänkt så här: "Haha, vi smular att en av oss är siare så kanske vi får fram vem som är den riktiga siaren eller så får vi åtminstone reaktioner som vi kan ha nytta av!". Just av den anledningen tycker jag att vi i det här spelet ska ligga lågt om ev. förmågor.
Det jag ville veta var hur du tänkte när du skrev så där. Det känns (om vi ska prata meta-spel) helt overkligt att någon av oss erfarna varulvsspelare skriver så där av en ren slump i sitt första inlägg. Inte minst om det är viktigt för ulvarna att snabbt ta reda på om det finns en och i så fall vem som är siare.
Visst. Om ulvarna (som är två) vill offra den ene för att få fram siaren så verkar det ju som ett möjligt scenario. Om jag skulle vara ulv och försöka skaka fram siaren skulle jag alltså antyda att jag själv var siaren, få den riktige siaren att outa sig och sedan bli utröstad den här rundan eller nästa? Ja. Det verkar ju troligt.
Sen. "Inte minst om det är viktigt för ulvarna att snabbt ta reda på om det finns en och i så fall vem som är siare." varifrån kommer det här? Varför skulle det vara extra viktigt för ulvarna att få reda på vem som är siare (så viktigt att de är beredda att offra den ene av två)? Du hävdar ju att det är här ett traditionellt lir, varför skulle ulvarna då göra något så offensivt?
---
Du har fortfarande inte diskuterat de släpande rösternas implikation för spelet.
Du ska berätta om du har en förmåga eller inte.
Du ska utveckla dig kring förmågor och fluff i allmänhet.