"
Dina stridsalternativ låter spännande... Inget du har nedskrivet så man får kasta ett öga på reglerna?"
Tja, du kan ju kolla länkarna i mitt inlägg.. Där står nämligen allt..
Det är dock en rätt massiv textmassa..
<blockquote><font class="small">Citat av Han och Lexx:</font><hr />
Vad anfallstärningen visar blir skadan, så högre FV innebär chans till att göra större skada.
Förklara, låter intressant. Själv är jag ett stort fan av systemet i Gemini. Påminner om det...[/quote]
Tja, det hela inte så svårt och faktiskt så bekrev jag det redan i första inlägget.. Jag kan väl dra det lite kort igen.. Jag har något som jag kallar för Effekt som genomlöper alla färdigheter i mitt system.. Effekten vid ett färdighetsslag är det tärningen visar och ju bättre Effekt, desto bättre lyckas handlingen.. Vid strid ter det sig så att skadan blir det tärningen visar, så slår någon ett lyckat slag och tärningen visar 8 så ger anfallaren motståndaren 8 i skada.. As simple as that..
Vapenskadorna är som skrivet väldigt låga.. Om man vill konvertera gamla vapentabellen till mitt system så ska man ta maxskadan för vapnet, jämföra värdet på BC-tabellen och ta det nya BC-värdet.. Ett slagsvärd (1T10+1 = max 11) ger en skada på 2 och ett tvåhandssvärd (2T10 = max 20) en skada på 4.. I vapenskadan är inte bara skadekapacitet inräknad utan även vapnets räckvidd.. Det är exempelvis enklare att hålla någon på avstånd med en lång pinne än med en kort pinne.. Vapenskadan läggs på till FV under strid.. Ett tvåhandssvärd kan göra 1 i skada men det är finns chans att det gör upp till 2 mer i maxskada än slagsvärdet.. As simple as that, alltså..
Gemeni adderade väl bara vapenskadan till det slutliga resultatet? Det gjorde ju att ett tvåhandssvärd inte kunde göra 1 i skada, enligt vissa kritiker.. Nåväl.. De har väl inte tänkt på att det inte kan göra 1 i skada i andra rollspel heller.. DoD exempelvis..
"
Oxå Gemini. Vill veta mer! "
Gemeni har jag hört rätt mycket om, men när jag skuggläste igenom regelkapitlena på 1-2 timmar så blev jag inte så imponerad.. Det märktes att de ville förbättra BRP-systemet men de höll sig kvar för mycket vid det gamla.. Det märktes också från regelsystemet att spelmakarna var
berättande spelledaren i grund.. Jag kommer ihåg att jag gillade initiativsystemet (jag minns dock inget om hur det funkade), även om det hade sina klara brister.. De tog liksom inte språnget fullt ut i regelerna..
<blockquote><font class="small">Citat av Han och sedan Lexx:</font><hr />
Kroppsdelar är borttagna. Alla varelser har 30 i KP.
Låter bra, själv håller jag på att snickra på ett stridssytem till ett Sci-Fi rollspel. DÄr kommer det INTe att finnas KP(Hit Points eller liknande, utan alla kommer att tåla lika många SP [skadepoäng]. Men är man bitig och strycktålig så får man något jag kallar för skaderesistans. Alltså så kan en tålig person dra av skada, ungefär som ABS i DoD.[/quote]
Att alla varelser har lika mycket i KP och sedan drar man av skaderesistansen är något jag snott från Shadowrun.. Där funkar det ypperligt.. Tanken kan även hittas i Warhammer FRPG.. Jag har även snott kritiska skador från rollspelet Elric!.. Det innebär att om slaget är tillräckligt kraftigt (alltså högt skadevärde) så kan personen sättas ur spel trots att denne har långt kvar till 0 i KP..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som än en gång hänvisar till länkarna i första inlägget för mer information om hans stridsystem