Nekromanti Varianter för stridregler i DoD 3.0 el dyl

martenga

Veteran
Letar efter varianter till stridsystemet i gamla DoD. Jag spelar en blandning av DoD 3 och 4. För länge sen använde jag något som fanns med i en Sinkadus. Känner någon till vilket nummer jag menar och ev om det går att få tag på? Eller möjligtvis nåt annat system som höjer spelkvalitén en aning...

Rickard

Urverk speldesign
Hmm.. Jag kommer inte direkt ihåg något nytt stridssystem i Sinkadus, men om du kanske säger lite om vad det hade för finesser (eller ungefär i vilket nummer det är, nummer 10-20, något i slutet eller runt året 90) så kan jag säkert kolla upp det (fast folk med bättre koll vet kanske redan det)..

Annars har jag försökt göra ett eget stridssystem.. Jag kan dra det lite kort..

× Initativ slås inte längre varje SR utan flyttas på ett initiativbräde.
× Ett anfall avgörs med totalt två tärningsslag. Anfall och försvar.
× Vad anfallstärningen visar blir skadan, så högre FV innebär chans till att göra större skada.
× Fasta vapenskadevärden (mellan 1-4) ger positiv inverkan på FV.
× Kroppsdelar är borttagna. Alla varelser har 30 i KP.
× Storlek och styrka avgör skådetålighet respektive skadekapacitet.
× Chans för att sätta personen ur spel med ett slag om man är skicklig.
× Utökade stridskonster. (22,8 kb)
× Valmöjlighet att försöka orsaka mer i skada eller svårare för motståndaren att parera genom att sänka sitt egna FV.
(× Stridstips för hur göra striden mer berättande. Planerat att komma i någon senare tråd förhoppningsvis.)

Jag har gjort om stridsystemet i omgånger.. Jag har även en (nu kasserad) äldre variant som är mer lik EDD och 91:an och som har några godbitar.. Regeln om att finta exempelvis..

Sedan har Vindhand ett eget litet initiativsystem som innefattar slagväxlingar.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tyvärr saknar lite speltest (annat än när han speltestat ensam)

G

Guest

Guest
Lite hemmaregler från mig:

FINT: Tokenkelt. Spelaren väljer hur mycket han vill sänka sitt FV med, motståndaren får då det värdet i minus vid parad.

SMÄRTA: För varje 2 KP du förlorar får du -1 i FV i ALLA färdigheter.

HANDLINGAR: Gruppvärdet i SMI avgör hur många handligar du kan genomföra under en SR. Alltså en normalsmidig person kan genomföra 2 handlingar [oftast ett anfall och en parad]. Har du Gruppvärde 4 så kan du genomföra 4 handlingar... Man får dessutom -5 i FV för varje extra handlig utöver den första...

KPökning: ALLA för FYS-grupp extra i sina Kroppsdelar i KP. [kanske inte skurkarna, dom ska bara dö, och fort ska det gå]

TVÅ Vapen: Man tar ett medelvärde av Färdigheten Två Vapen, Vapenfärdighet 1 och Vapenfärdighet 2. På så sätt slipper man ett onödigt extra tärningsslag...

Exempl: Barbaren Urkus Burkus Har FV 12 i Stridsgissel, FV 15 i Kortsvärd och FV 10 i Två Vapen. Använder han dessa vapen under en strid så får han FV 12 i alla sina offensiva och defensiva manövrar

Initiativ: En regel vi använde tidigare. Man slår 1T10+SMI för att avgöra vem som börjar osv. Slår man en 0 [alltså 10] och överstiger motsåndarens Initiativvärde så får man en extra handling, denna handling infaller sist i SR. Om man slår en ETTA och hamnar under motståndarens Initiativvärde så kan man bara agera defensivt.

Undvika: Eftersom vi använder handlingssystem så tyckte vi att det skulle vara fräckt med fler alternativ än bara parad när man är defensiv. Vi använder FV i Slagsmål som värde för Undvika. Lyckas du så undviker du anfallet helt enkelt. Dom som vill kan använda FV i olika passande stridskonster.

Ok, det va typ allt jag kom på just nu...

MVH
Lexx - På spellistan: Assemblage 23 - Awake

martenga

Veteran
Tack för båda förslagen. Reglerna i Sinkadus påminde en aning om vad ni skrev; i alla fall matchade man anfallsvärde mot försvarsvärde. Dessutom kunde man halvera sitt FV för att få en extra handling. Nu tycker jag nästan att era system låter bättre. Det första förslaget påminner dessutom ganska mycket om Västmark, som jag just har läst in mig lite på. Det får nog bli nån blandning av alltihopa!

Magnus L

Hero
Om du har tillgång till Krigarens Handbok så finns det ett mer avancerat system där med flera handlingar, smärta och att olika typer av pansar skyddar olika mot okila typer av vapen.

Rickard

Urverk speldesign
Fassst... De regler i Krigarens Handbok tillför bara en massa detaljer som egentligen inte tillför något annat än seghet till strider.. De regler som Lexx skrev funkar ypperligt, jämfört med de som KH föreslår..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som faktiskt ogillar det mesta i KH, förutom vapenillustrationerna (och givetvis yrket sprätthök :gremtongue:)

G

Guest

Guest
Vad anfallstärningen visar blir skadan, så högre FV innebär chans till att göra större skada.
Förklara, låter intressant. Själv är jag ett stort fan av systemet i Gemini. Påminner om det...

Fasta vapenskadevärden (mellan 1-4) ger positiv inverkan på FV.
Oxå Gemini. Vill veta mer! :)

Kroppsdelar är borttagna. Alla varelser har 30 i KP.
Låter bra, själv håller jag på att snickra på ett stridssytem till ett Sci-Fi rollspel. DÄr kommer det INTe att finnas KP(Hit Points eller liknande, utan alla kommer att tåla lika många SP [skadepoäng]. Men är man bitig och strycktålig så får man något jag kallar för skaderesistans. Alltså så kan en tålig person dra av skada, ungefär som ABS i DoD.

Hur som helst. Dina stridsalternativ låter spännande... Inget du har nedskrivet så man får kasta ett öga på reglerna?

MVH
Lexx - På spellistan: !Bang Elektronica - High Technology

Rickard

Urverk speldesign
"Dina stridsalternativ låter spännande... Inget du har nedskrivet så man får kasta ett öga på reglerna?"
Tja, du kan ju kolla länkarna i mitt inlägg.. Där står nämligen allt.. :gremwink: Det är dock en rätt massiv textmassa..

<blockquote><font class="small">Citat av Han och Lexx:</font><hr />

Vad anfallstärningen visar blir skadan, så högre FV innebär chans till att göra större skada.

Förklara, låter intressant. Själv är jag ett stort fan av systemet i Gemini. Påminner om det...[/quote]
Tja, det hela inte så svårt och faktiskt så bekrev jag det redan i första inlägget.. Jag kan väl dra det lite kort igen.. Jag har något som jag kallar för Effekt som genomlöper alla färdigheter i mitt system.. Effekten vid ett färdighetsslag är det tärningen visar och ju bättre Effekt, desto bättre lyckas handlingen.. Vid strid ter det sig så att skadan blir det tärningen visar, så slår någon ett lyckat slag och tärningen visar 8 så ger anfallaren motståndaren 8 i skada.. As simple as that..

Vapenskadorna är som skrivet väldigt låga.. Om man vill konvertera gamla vapentabellen till mitt system så ska man ta maxskadan för vapnet, jämföra värdet på BC-tabellen och ta det nya BC-värdet.. Ett slagsvärd (1T10+1 = max 11) ger en skada på 2 och ett tvåhandssvärd (2T10 = max 20) en skada på 4.. I vapenskadan är inte bara skadekapacitet inräknad utan även vapnets räckvidd.. Det är exempelvis enklare att hålla någon på avstånd med en lång pinne än med en kort pinne.. Vapenskadan läggs på till FV under strid.. Ett tvåhandssvärd kan göra 1 i skada men det är finns chans att det gör upp till 2 mer i maxskada än slagsvärdet.. As simple as that, alltså.. :gremsmile:

Gemeni adderade väl bara vapenskadan till det slutliga resultatet? Det gjorde ju att ett tvåhandssvärd inte kunde göra 1 i skada, enligt vissa kritiker.. Nåväl.. De har väl inte tänkt på att det inte kan göra 1 i skada i andra rollspel heller.. DoD exempelvis..

"Oxå Gemini. Vill veta mer! :)"
Gemeni har jag hört rätt mycket om, men när jag skuggläste igenom regelkapitlena på 1-2 timmar så blev jag inte så imponerad.. Det märktes att de ville förbättra BRP-systemet men de höll sig kvar för mycket vid det gamla.. Det märktes också från regelsystemet att spelmakarna var berättande spelledaren i grund.. Jag kommer ihåg att jag gillade initiativsystemet (jag minns dock inget om hur det funkade), även om det hade sina klara brister.. De tog liksom inte språnget fullt ut i regelerna..

<blockquote><font class="small">Citat av Han och sedan Lexx:</font><hr />

Kroppsdelar är borttagna. Alla varelser har 30 i KP.

Låter bra, själv håller jag på att snickra på ett stridssytem till ett Sci-Fi rollspel. DÄr kommer det INTe att finnas KP(Hit Points eller liknande, utan alla kommer att tåla lika många SP [skadepoäng]. Men är man bitig och strycktålig så får man något jag kallar för skaderesistans. Alltså så kan en tålig person dra av skada, ungefär som ABS i DoD.[/quote]
Att alla varelser har lika mycket i KP och sedan drar man av skaderesistansen är något jag snott från Shadowrun.. Där funkar det ypperligt.. Tanken kan även hittas i Warhammer FRPG.. Jag har även snott kritiska skador från rollspelet Elric!.. Det innebär att om slaget är tillräckligt kraftigt (alltså högt skadevärde) så kan personen sättas ur spel trots att denne har långt kvar till 0 i KP..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som än en gång hänvisar till länkarna i första inlägget för mer information om hans stridsystem

G

Guest

Guest
Har kollat igenom alla länkar nu och jag kommer använda mig av både KP och Skadesystemet, kanske lite moddat, men iaf något som påminner om ditt system... Tack för det!

Hur som helst... Har länge tänkt på att någon dag införa ett system som baserar sig på Manöverpoäng... alltså ett snarlikt system som finns att hitta i mitt favorit fantasyrollspel Khelataar. Lite mer strömlimjeformat och moderniserat så tror jag att det kan fungera bra. Manöverpoäng och ditt KP och Skadesystem kan det bli en fin Combo!

Vad tror ni? Gillade ni Manöverpoängssystemet som fanns i Khelataar [kanske fel forum]? Vad hade det för brister och fördelar? Framförallt, skulle det fungera i Drakar och Demoner [oberoende version]

MVH
Lexx - På spellistan: Melotron - Gluehendes Spiel

Rickard

Urverk speldesign
"Har länge tänkt på att någon dag införa ett system som baserar sig på Manöverpoäng... alltså ett snarlikt system som finns att hitta i mitt favorit fantasyrollspel Khelataar. Lite mer strömlimjeformat och moderniserat så tror jag att det kan fungera bra. Manöverpoäng och ditt KP och Skadesystem kan det bli en fin Combo!"
Aj, jag har bara läst kanske halva Khelataar och det var för 6-7 år sedan.. Kommer inte ihåg så mycket.. Manöverpoäng? Var det när man kunde välja "snabba anfall" och "tunga anfall" eller något sådant?

"Har kollat igenom alla länkar nu och jag kommer använda mig av både KP och Skadesystemet, kanske lite moddat, men iaf något som påminner om ditt system... Tack för det!"
Schysst.. Ta gärna och skriv ihop ett inlägg om dina modifieringar i framtiden och hur det funkade när ni spelade.. Det skulle vara intressant att läsa.. Då kan du skriva ner vad du menar med manöverpoäng också.. :gremsmile:

"Framförallt, skulle det fungera i Drakar och Demoner [oberoende version]"
Om det är det jag tror det är, så ja.. Helt klart skulle det funka..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som (kanske) har de tankarna i och med hans initiativbräde