regelslaktaren
Hero
Nu var det ett tag sen jag sa något om regler.
Här kommer dels en sammanfattning på ändringar av skador, men det nya, som jag är mest intresserad av respons på, är mjuk kross.
Mjuk Kross.
Har ni upplevt att folk dör väldigt mycket i era krogslagsmål? Vi har det i alla fall, ofta räcker det ju med en extraskada. Detta känns fel. Knytnävarna har inte en så hård yta att de lätt bryter ben, inte heller känns det som att en knytnäve i hjärnan faktiskt förstör vävnad i den, det borde bli en hjärnskakning.
Till regel:
Anfall som använder mjuk kross (händer, kvistar...) halverar all trauma på 1 extraskada. Gör de fler extraskador är träffen så kraftig att de gör skada som vanligt.
Fråga: gör sparkar också mjuk kross? Skallningar?
Chock och Smärta.
Diskuterades först i tråden annorlunda skada . Det har fungerat bra kan jag meddela.
Regel då.
All smärta man tar halveras, runda uppåt. Den smärta kan skulle ha tagit får man i chock. Chock fungerar precis som smärta, men försvinner med 4 per runda.
Dessutom får man slå ett chockslag när man får chockskada. Svårigheten beror på hur mycket man fick. 5 ger ob2T6, sen får man ytterligare en tärning för varje 5 man tog i skada.
Misslyckas ett chockslag tappar man alla anfall och man har en tärning svårare på alla manövrar den här rundan och tappar initiativet nästa runda.
Värdet man slår chock emot, och räknar ut hur många kolumner man har, är Tål+Vil+Stridsvana. /3 för värdet man slår emot och /4 för antalet kolumner.
Exempel:
Ulrik är normalbyggd och har Tål 13, Vil 10 och Stridsvana 12. Chockväde: 35/3=12. Kolumner 35/4=9.
Ulrik får 2 extraskador kross i ansiktet. Näsa och Brutet kindben. Det ger 9 trauma, 12 smärta och 23 chock.
Han slår ob5T6 mot sitt chockvärde och misslyckas. Han har nu +ob1t6 för smärta, +ob1T6 för att han är chockad och +ob2T6 för den chock som är i kroppen. Han får ob1T6 för att dö, och ob4T6 för att svimma.
Nästa runda, förutsatt att han inte svimmade och att ingen slår på honom där han ligger på marken och gnyr, så har han 19 i chock kvar, vilket är precis 2 tärningar svårare, men han har inte längre en extra tärning för misslyckat chockslag.
Om tre rundor till har han inte längre någon svårighet från chock (7 kvar) och har då bara +ob1T6 på sina handlingar. Han kan ställa sig upp igen och känna sig väldigt dum.
Fråga: Är det för krångligt att hålla mängden chock i huvudet?
Blödning.
Har ni märkt att man blöder ihjäl i eon? Även av 1 artär i foten. Inte tar det så lång tid heller. Av erfarenhet vill vi säga att det bara är trams. Man klarar sig rätt länge utan kvalificerad hjälp med en artärblödning i foten.
All blödning på 1 extraskada halveras, med undantag för artärerna i bröstet, halsen och magen samt hjärtat. Dom dör man av. All blödning på fler extraskador flyttas ner ett steg, som om det vore blödning från en sämre träff (artär i armen på 2 extraskador blir 22 i BT).
Bandage är för tillfället väldigt ojämna och de har också förmågan att helt ta bort blödning, vilket känns konstigt. En sorts bandage hjälper väl ungefär lika mycket hela tiden.
Ett bandage delar BT med samma faktor som antalet tärningar i svårigheten som användes för att göra det. Man kan fortfarande inte använda mer än 4 tärningar, och det är självklart inte inräknat andra faktorer som smärta, dubbelt så lång tid och dylikt.
Alltså, gör du ett bandage med ob3T6 på en BT på 22 blir den 7. 22/3=7.
Det kan vara smart att lägga ett lätt förband dubbelt så fort (ob2T6+ob1T6) för att först halvera blödningen och sen lägga ett ordentligt.
Slår man perfekt så ökas den delande faktorn med 1.
Hur mycket blöder man egentligen?
Ändring är: BT per 5 minuter. Har du 22 i BT får du 22 i blodförlust på 5 minuter. Har du 6 får du 6. Väldigt enkelt, och det tar bort hoppet mellan 9 och 10, 19 och 20, etc.
Jag säger väl ett par ord om utmattning också, det är ju en sorts skada.
När man blöder får man lika mycket långtidsutmattning som blodförlust.
I början av en strid kan man ignorera de första stridsvana/2 utmattning man får, men de kommer tillbaka så fort man har en chans att stanna upp. Man återhämtar en rad utmattning på 5 rundor (oavsett antalet kolumner alltså; har man snabb återhämtning tar det 3 rundor).
För varje rad korttidsutmattning man återhämtar får man 1 poäng långtidsutmattning. Det är jobbigt att slåss!
Då måste jag till slut säga nåt om hur man läker skador...
Om man är medvetslös så får man ju slå för att vakna när man återhämtar en nivå av något (eller om någon häller vatten på en). Vi har sagt att om man fumlar ett slag så måste man slå ett slag av den värre sorten. Alltså, fumlar du ett chockslag, slå för att svimma, fumlar du svimma, slå för att dö. Det leder till att om jag har mycket skador och ska slå för att vakna så finns det en god chans att jag dör då, eftersom chansen för att fumla är så hög när man kommer upp i 5+ ob-tärningar. Detta är bara bra, vad som blev knasigt var att läkarvård inte hjälpte, eftersom man slår sitt slag när man återfår en nivå. Det gör bara att processen går fortare, men det blev inte lättare att överleva.
Därför ska man slå för att vakna efter en viss bestämd tid, så att det är bättre att läka fort, men hur lång tid?
12-24 timmar nånstans? Åsikter tack.
Nu får det vara nog.
Här kommer dels en sammanfattning på ändringar av skador, men det nya, som jag är mest intresserad av respons på, är mjuk kross.
Mjuk Kross.
Har ni upplevt att folk dör väldigt mycket i era krogslagsmål? Vi har det i alla fall, ofta räcker det ju med en extraskada. Detta känns fel. Knytnävarna har inte en så hård yta att de lätt bryter ben, inte heller känns det som att en knytnäve i hjärnan faktiskt förstör vävnad i den, det borde bli en hjärnskakning.
Till regel:
Anfall som använder mjuk kross (händer, kvistar...) halverar all trauma på 1 extraskada. Gör de fler extraskador är träffen så kraftig att de gör skada som vanligt.
Fråga: gör sparkar också mjuk kross? Skallningar?
Chock och Smärta.
Diskuterades först i tråden annorlunda skada . Det har fungerat bra kan jag meddela.
Regel då.
All smärta man tar halveras, runda uppåt. Den smärta kan skulle ha tagit får man i chock. Chock fungerar precis som smärta, men försvinner med 4 per runda.
Dessutom får man slå ett chockslag när man får chockskada. Svårigheten beror på hur mycket man fick. 5 ger ob2T6, sen får man ytterligare en tärning för varje 5 man tog i skada.
Misslyckas ett chockslag tappar man alla anfall och man har en tärning svårare på alla manövrar den här rundan och tappar initiativet nästa runda.
Värdet man slår chock emot, och räknar ut hur många kolumner man har, är Tål+Vil+Stridsvana. /3 för värdet man slår emot och /4 för antalet kolumner.
Exempel:
Ulrik är normalbyggd och har Tål 13, Vil 10 och Stridsvana 12. Chockväde: 35/3=12. Kolumner 35/4=9.
Ulrik får 2 extraskador kross i ansiktet. Näsa och Brutet kindben. Det ger 9 trauma, 12 smärta och 23 chock.
Han slår ob5T6 mot sitt chockvärde och misslyckas. Han har nu +ob1t6 för smärta, +ob1T6 för att han är chockad och +ob2T6 för den chock som är i kroppen. Han får ob1T6 för att dö, och ob4T6 för att svimma.
Nästa runda, förutsatt att han inte svimmade och att ingen slår på honom där han ligger på marken och gnyr, så har han 19 i chock kvar, vilket är precis 2 tärningar svårare, men han har inte längre en extra tärning för misslyckat chockslag.
Om tre rundor till har han inte längre någon svårighet från chock (7 kvar) och har då bara +ob1T6 på sina handlingar. Han kan ställa sig upp igen och känna sig väldigt dum.
Fråga: Är det för krångligt att hålla mängden chock i huvudet?
Blödning.
Har ni märkt att man blöder ihjäl i eon? Även av 1 artär i foten. Inte tar det så lång tid heller. Av erfarenhet vill vi säga att det bara är trams. Man klarar sig rätt länge utan kvalificerad hjälp med en artärblödning i foten.
All blödning på 1 extraskada halveras, med undantag för artärerna i bröstet, halsen och magen samt hjärtat. Dom dör man av. All blödning på fler extraskador flyttas ner ett steg, som om det vore blödning från en sämre träff (artär i armen på 2 extraskador blir 22 i BT).
Bandage är för tillfället väldigt ojämna och de har också förmågan att helt ta bort blödning, vilket känns konstigt. En sorts bandage hjälper väl ungefär lika mycket hela tiden.
Ett bandage delar BT med samma faktor som antalet tärningar i svårigheten som användes för att göra det. Man kan fortfarande inte använda mer än 4 tärningar, och det är självklart inte inräknat andra faktorer som smärta, dubbelt så lång tid och dylikt.
Alltså, gör du ett bandage med ob3T6 på en BT på 22 blir den 7. 22/3=7.
Det kan vara smart att lägga ett lätt förband dubbelt så fort (ob2T6+ob1T6) för att först halvera blödningen och sen lägga ett ordentligt.
Slår man perfekt så ökas den delande faktorn med 1.
Hur mycket blöder man egentligen?
Ändring är: BT per 5 minuter. Har du 22 i BT får du 22 i blodförlust på 5 minuter. Har du 6 får du 6. Väldigt enkelt, och det tar bort hoppet mellan 9 och 10, 19 och 20, etc.
Jag säger väl ett par ord om utmattning också, det är ju en sorts skada.
När man blöder får man lika mycket långtidsutmattning som blodförlust.
I början av en strid kan man ignorera de första stridsvana/2 utmattning man får, men de kommer tillbaka så fort man har en chans att stanna upp. Man återhämtar en rad utmattning på 5 rundor (oavsett antalet kolumner alltså; har man snabb återhämtning tar det 3 rundor).
För varje rad korttidsutmattning man återhämtar får man 1 poäng långtidsutmattning. Det är jobbigt att slåss!
Då måste jag till slut säga nåt om hur man läker skador...
Om man är medvetslös så får man ju slå för att vakna när man återhämtar en nivå av något (eller om någon häller vatten på en). Vi har sagt att om man fumlar ett slag så måste man slå ett slag av den värre sorten. Alltså, fumlar du ett chockslag, slå för att svimma, fumlar du svimma, slå för att dö. Det leder till att om jag har mycket skador och ska slå för att vakna så finns det en god chans att jag dör då, eftersom chansen för att fumla är så hög när man kommer upp i 5+ ob-tärningar. Detta är bara bra, vad som blev knasigt var att läkarvård inte hjälpte, eftersom man slår sitt slag när man återfår en nivå. Det gör bara att processen går fortare, men det blev inte lättare att överleva.
Därför ska man slå för att vakna efter en viss bestämd tid, så att det är bättre att läka fort, men hur lång tid?
12-24 timmar nånstans? Åsikter tack.
Nu får det vara nog.