Nekromanti Varianter på skador, långt...

Nu var det ett tag sen jag sa något om regler.
Här kommer dels en sammanfattning på ändringar av skador, men det nya, som jag är mest intresserad av respons på, är mjuk kross.

Mjuk Kross.

Har ni upplevt att folk dör väldigt mycket i era krogslagsmål? Vi har det i alla fall, ofta räcker det ju med en extraskada. Detta känns fel. Knytnävarna har inte en så hård yta att de lätt bryter ben, inte heller känns det som att en knytnäve i hjärnan faktiskt förstör vävnad i den, det borde bli en hjärnskakning.
Till regel:

Anfall som använder mjuk kross (händer, kvistar...) halverar all trauma på 1 extraskada. Gör de fler extraskador är träffen så kraftig att de gör skada som vanligt.

Fråga: gör sparkar också mjuk kross? Skallningar?

Chock och Smärta.

Diskuterades först i tråden annorlunda skada . Det har fungerat bra kan jag meddela.
Regel då.

All smärta man tar halveras, runda uppåt. Den smärta kan skulle ha tagit får man i chock. Chock fungerar precis som smärta, men försvinner med 4 per runda.
Dessutom får man slå ett chockslag när man får chockskada. Svårigheten beror på hur mycket man fick. 5 ger ob2T6, sen får man ytterligare en tärning för varje 5 man tog i skada.
Misslyckas ett chockslag tappar man alla anfall och man har en tärning svårare på alla manövrar den här rundan och tappar initiativet nästa runda.

Värdet man slår chock emot, och räknar ut hur många kolumner man har, är Tål+Vil+Stridsvana. /3 för värdet man slår emot och /4 för antalet kolumner.

Exempel:
Ulrik är normalbyggd och har Tål 13, Vil 10 och Stridsvana 12. Chockväde: 35/3=12. Kolumner 35/4=9.
Ulrik får 2 extraskador kross i ansiktet. Näsa och Brutet kindben. Det ger 9 trauma, 12 smärta och 23 chock.
Han slår ob5T6 mot sitt chockvärde och misslyckas. Han har nu +ob1t6 för smärta, +ob1T6 för att han är chockad och +ob2T6 för den chock som är i kroppen. Han får ob1T6 för att dö, och ob4T6 för att svimma.
Nästa runda, förutsatt att han inte svimmade och att ingen slår på honom där han ligger på marken och gnyr, så har han 19 i chock kvar, vilket är precis 2 tärningar svårare, men han har inte längre en extra tärning för misslyckat chockslag.
Om tre rundor till har han inte längre någon svårighet från chock (7 kvar) och har då bara +ob1T6 på sina handlingar. Han kan ställa sig upp igen och känna sig väldigt dum.

Fråga: Är det för krångligt att hålla mängden chock i huvudet?

Blödning.

Har ni märkt att man blöder ihjäl i eon? Även av 1 artär i foten. Inte tar det så lång tid heller. Av erfarenhet vill vi säga att det bara är trams. Man klarar sig rätt länge utan kvalificerad hjälp med en artärblödning i foten.

All blödning på 1 extraskada halveras, med undantag för artärerna i bröstet, halsen och magen samt hjärtat. Dom dör man av. All blödning på fler extraskador flyttas ner ett steg, som om det vore blödning från en sämre träff (artär i armen på 2 extraskador blir 22 i BT).

Bandage är för tillfället väldigt ojämna och de har också förmågan att helt ta bort blödning, vilket känns konstigt. En sorts bandage hjälper väl ungefär lika mycket hela tiden.

Ett bandage delar BT med samma faktor som antalet tärningar i svårigheten som användes för att göra det. Man kan fortfarande inte använda mer än 4 tärningar, och det är självklart inte inräknat andra faktorer som smärta, dubbelt så lång tid och dylikt.
Alltså, gör du ett bandage med ob3T6 på en BT på 22 blir den 7. 22/3=7.
Det kan vara smart att lägga ett lätt förband dubbelt så fort (ob2T6+ob1T6) för att först halvera blödningen och sen lägga ett ordentligt.
Slår man perfekt så ökas den delande faktorn med 1.

Hur mycket blöder man egentligen?
Ändring är: BT per 5 minuter. Har du 22 i BT får du 22 i blodförlust på 5 minuter. Har du 6 får du 6. Väldigt enkelt, och det tar bort hoppet mellan 9 och 10, 19 och 20, etc.

Jag säger väl ett par ord om utmattning också, det är ju en sorts skada.
När man blöder får man lika mycket långtidsutmattning som blodförlust.
I början av en strid kan man ignorera de första stridsvana/2 utmattning man får, men de kommer tillbaka så fort man har en chans att stanna upp. Man återhämtar en rad utmattning på 5 rundor (oavsett antalet kolumner alltså; har man snabb återhämtning tar det 3 rundor).
För varje rad korttidsutmattning man återhämtar får man 1 poäng långtidsutmattning. Det är jobbigt att slåss!

Då måste jag till slut säga nåt om hur man läker skador... :gremgrin:

Om man är medvetslös så får man ju slå för att vakna när man återhämtar en nivå av något (eller om någon häller vatten på en). Vi har sagt att om man fumlar ett slag så måste man slå ett slag av den värre sorten. Alltså, fumlar du ett chockslag, slå för att svimma, fumlar du svimma, slå för att dö. Det leder till att om jag har mycket skador och ska slå för att vakna så finns det en god chans att jag dör då, eftersom chansen för att fumla är så hög när man kommer upp i 5+ ob-tärningar. Detta är bara bra, vad som blev knasigt var att läkarvård inte hjälpte, eftersom man slår sitt slag när man återfår en nivå. Det gör bara att processen går fortare, men det blev inte lättare att överleva.
Därför ska man slå för att vakna efter en viss bestämd tid, så att det är bättre att läka fort, men hur lång tid?

12-24 timmar nånstans? Åsikter tack.

Nu får det vara nog.

Big Marco

Läskig
Har ni upplevt att folk dör väldigt mycket i era krogslagsmål? Vi har det i alla fall, ofta räcker det ju med en extraskada. Detta känns fel. Knytnävarna har inte en så hård yta att de lätt bryter ben, inte heller känns det som att en knytnäve i hjärnan faktiskt förstör vävnad i den, det borde bli en hjärnskakning.

Här håller jag inte med. Det är det gamla vanliga köret att det är rörelseenergi som är farligt, oavsett om det är en näve eller en kula. Klart att en näves energi fångas upp av en större initialyta, men detta avspeglas i den satta skadeverkan. Om nu denna ger att det blir en extraskada så är det en extraskada - oavsett.

Tycker jag. =)

Pendragon

Swashbuckler
Här håller jag inte med. Det är det gamla vanliga köret att det är rörelseenergi som är farligt, oavsett om det är en näve eller en kula. Klart att en näves energi fångas upp av en större initialyta, men detta avspeglas i den satta skadeverkan. Om nu denna ger att det blir en extraskada så är det en extraskada - oavsett.
Jo, men att krossa skallen på någon med ett knytnävsslag är väl ändå att ta i. Borde man inte bryta handen förr?
Jag vill inte påstå att det är ofarligt att hamra varandra i huvudet med knytnävar, men boxning praktiserades väldigt länge utan handskar. Enligt Eon skulle ungefär var tionde match slutat i dödsfall eller hjärnskada, vilket jag har svårt att tänka mig att de gjorde.
Över lag blir hoppet mellan ingen extraskada och en extraskada alldeles för stort med knytnävar.

/Joel

Khûrz

Veteran
Kunde inte låta bli att räkna lite. Normalmänniskan (STY 11) gör Ob1T6 i grundkross, att göra 10 eller mer i omodifierad skadeverkan (dvs. extraskada) är då 2,4% chans som jag förstår statistikkapitlet i regelboken (det stämmer inte helt upptäckte jag men vi kan väl säga det eftersom såna som jag aldrig har "tur" med tärningar). Därefter har man (om man siktar normalt) 34% chans att träffa ett område som innehåller ett känsligt område (dvs. hjärna och ryggrad). Därefter är det en chans på 10 att träffa det känsliga området (utom i skallen där det är en på 5). På det sättet jag lärt mig räkna sannolikhet (med reservation för felaktigheter jag är inget ljushuvud i matte) blir det 0,024 X 0,34 X 0,1 (skallen 0,2) = 0,000864% (skallen 0,001728%) chans att döda en annan med knytnäven. Då har jag inte räknat in chansen att man missar slaget, eller att filuren man slår på skulle överleva sitt dödsslag (eller ha en biomantiker i bakfickan :gremlaugh: ) Naturligtvis finns det ju variationer som jag heller inte räknat in men detta borde ses som ett genomsnitt.
Problemet med att folk dör ligger nog mer i att RP ofta är ganska så fullpackade med tillsatser som hög styrka eller skicklighet. Om du (normalmänniska) skulle bli slagen av en kille som verkligen kan slåss finns det nog risk att du skulle få hjärnskador. Samma sak skulle nog hända med minst en kille om man ställde upp en väldigt massa personer på rad (se mina räkningar ovan) och lät någon slå ett slag på varje person.
Min slutsats är att beräkningarna verkar fungera. Men jag vill också reservera mig då jag inte är bra på matte och dessutom är trött så jag lär ha glömt nåt.
Godnatt
...och trött är jag också

Jimmy_SL

Warrior

Det är lättare än man tror att slå ihjäl någon med hjälp av sparkar och slag.

Najl

Veteran
chans att slå 10 eller över

även fast att det står 2.40% chans att slå över 10 eller egentligen att misslyckas slå under 10 eller slå 10, så tror jag att den räkningen är felaktig. det skulle betyda att man i genomsnitt skulle behöva slå ca 40 ggr innan man slår över 10????????

nåt e fel, eller är det så svårt?

DAKRilla

Hero
"Normalmänniskan (STY 11) gör Ob1T6 i grundkross, att göra 10 eller mer i omodifierad skadeverkan (dvs. extraskada) är då 2,4% chans som jag förstår statistikkapitlet i regelboken [...]"

Tre saker:
[*]Osäker på denna, men du har väl kollat på sannolikheten för att Ob1T6 ska slå lika med eller under 10 och dragit bort det från 100%? Då blir det fel, för du måste kolla på sannolikheten för att Ob1t6 ska vara 9 eller mindre eftersom 10 och uppåt ger en extraskada. Sannolikheten att få en extraskada med Ob1t6 skada är ungefär 3,5% enligt min dator.
[*]Det tenderar att vara så att de som verkligen slåss med sina nävar inte har normal styrka. Så är det bara. Så, att utgå från en grundkrosskada på Ob1T6+2 tycker jag är schysstare. Sannolikheten är då ungefär 6,9%.
[*]Man kan göra kraftfulla slag som ökar skadan med Ob1T6, alltså totalt Ob2T6+2. Då blir sannolikheten kring 38,5%. För ett kraftfullt slag med grundskada på Ob1T6 är sannolikheten 19,5%. Dessa siffror borde stämma, för jag har använt mig av Rogers sannolikheter för ObT6:or.

"Därefter har man (om man siktar normalt) 34% chans att träffa ett område som innehåller ett känsligt område (dvs. hjärna och ryggrad)."

Så där kan man inte göra. Dels tror jag du använt Normalt sikte, och inte Högt, som man använder till nävar. Dels så är ju sannolikheterna att få en dödlig extraskada för olika delområden olika, så du kan inte bara klumpa ihop siffra.

I min beräkning nedan har jag använt Högt sikte i träfftabellen. Dock har jag använt mig av Neotechs tabeller, men de borde vara samma som Eons.

"0,024 X 0,34 X 0,1 (skallen 0,2) = 0,000864% (skallen 0,001728%)"

Multiplicera både 0,000864 och 0,001728 med 100 så får du resultatet i procent. Dock fel resultat är jag rädd.

Nåja, jag kan väl försöka. Låt oss förenkla, precis som dig, att man dör om man blir träffad i ansiktet -> hjärna (12% x 10% = 1,2%), skalle -> hjärna (12% x 20% = 2,4%) eller börstkorg -> ryggrad (6% x 10% = 0,6%). Risken att något av dessa träffas vid en extraskada från nävar är 1,2% + 2,4% + 0,6% = 4,2%. Sannolikheten att både det ska inträffa och att skadan är tillräcklig är 4,2% x 38,5% = 1,6%, om vi antar att det är ett kraftfullt slag från en typ med Ob1T6+2 i grundkrosskada, och 4,2% x 6,9% = 0,29% om slaget inte är kraftfullt. Om grundkrosskadan är endast Ob1T6 blir sannolikheten 4,2% x 3,5% = 0,15% för ett normalt slag och 4,2% x 19,5% = 0,82% för ett kraftfullt.

Men tack vare förenklingen att träffar på dessa områden automatiskt innebär död så är värdet något felaktigt. Det finns ju nämligen en chans att man lyckas överleva i åtminstone 24T från från träffarna i ansiktet och bröstkorgen. Samtidigt finns det även en risk på några procent att man dör av resultat som strupe (14T), krossad skalle (10T) eller bröstben (T10). Dessutom kan det ju faktiskt hända att man gör två extra skador (4% med en skada på Ob2T6+2), vilket gör att risken för död ökas ytterligare. Det skulle gå att få en ganska säker siffra om man även antar att personen som träffas har ett passande chockvärde och kroppsbyggnad, och gör milslånga kalkyler med dessa. Men det orkar jag inte. Sannolikheten att man dör av ett kraftfullt slag från en bråkstake borde hur som helst ligga på runt 1%.

Big Marco

Läskig
Sannolikheten att man dör av ett kraftfullt slag från en bråkstake borde hur som helst ligga på runt 1%.

Då är min fråga - är det en "för hög" siffra för att det skall vara kul att slåss i Eon?

"Då är min fråga - är det en "för hög" siffra för att det skall vara kul att slåss i Eon?"

Nej.
Det är roligt som det är, vilket jag ser som eons styrka i striderna, de är riktiga roliga att spela.
Tycker jag, som tycker om tärningar.

Angående beräkningar...det är hursomhelst 19,48% att få minst 10 i skadeverkan med ob2T6 (enligt sista sidan i Eon2).
Högt finns det 9 slag för extraskador som är livsfarliga (hjärna-ansikte o skalle (2), strupe (3), nackkotor (2), och ryggrad)
Chansen att vi ska träffa nåt av de områden som har en sån extraskada är 40%. Chansen att få en elak extraskada där är 9/40.

19,48*0.4*(9/40)=1,7532. Sen finns det ju en viss chans att överleva också, men tänk på att detta var ett kraftfullt slag från en person med ob1T6 i grundskada.

DAKRilla

Hero
"Då är min fråga - är det en "för hög" siffra för att det skall vara kul att slåss i Eon?"

Poängteras bör att det jag räknade och uppskattade fram var sannolikheten att en fullt frisk person dör på fläcken av ett knytnäveslag, och den känns rätt tycker jag. Enda problemet jag kan se är att risken är ganska stor att man dör efter bara ett tiotal träffar även om de inte ger extraskador. Alla krosskador som ligger Högt enligt träfftabellen ger 2T, alltså har man samlat på sig minst 20T efter tio slag. Dessutom har man fått slå flera dödsslag. Uppskattningsvis borde risken vara rätt stor (>50%) att man dör av det, och ännu större om några extraskador slinker in. Jag vet inte om det är rätt eller fel, men det känns fel.

Big Marco

Läskig
Skall jag slå dig i huvudet tio gånger för att testa? ,-)

Betänk att detta är träffar som faktiskt når sitt mål. Inte halvdana utfall, vilt svingande, dåligt ansatta träffar vilka har parerats eller undvikts - det är träffar som har nått fram tillräckligt bra för att göra skada på motståndaren.

Det är som alltid - det bästa sättet att överleva en strid är att inte bli träffad.

DAKRilla

Hero
"Skall jag slå dig i huvudet tio gånger för att testa? ,-)"

Slå istället tio gånger på min högra axel - det ger samma skada och borde mest troligt döda mig.

Hur som helst så har jag fått uppfattningen av att det hör till ovanligheterna att man dör av bara knytnävesslag. Sparkar däremot.

I vilket fall så är detta inget egentligt problem, för det har bara inträffat en enda gång att någon dött lite underligt av lite simpelt handgemäng när vi spelat både Eon och Neotech. I dessa spela kan man som spellerade dessutom enkelt korrigera svårigheterna för dödsslag om man inte tycker att de passar. Jag har ändå alltid bara sett reglerna mer som förslag och inte som naturlagar. Det är betydligt värre i många andra rollspel, särskilt de som använder HP eller KP.

"Betänk att detta är träffar som faktiskt når sitt mål. Inte halvdana utfall, vilt svingande, dåligt ansatta träffar vilka har parerats eller undvikts - det är träffar som har nått fram tillräckligt bra för att göra skada på motståndaren."

Men samtidigt är träffen knappast lysande. Den gör ju inte ens en extraskada.

Musashi

Veteran
Re: chans att slå 10 eller över

med följande uträkningar skulle jag vilja påstå att chansen att ett slag med ob1T6 är ca.2,4%
chans att med en tärning slå en 6 är 16,666%
chans med två tärningar att slå över 10 också 16,666%
0.16 * 0,16 = 0,0256 = 2,56%
i andra uträkningen är inte ob inräknat

DAKRilla

Hero

"i andra uträkningen är inte ob inräknat"

Just därför stämmer heller inte din beräkning. Du tar ju nämligen inte hänsyn till att en sexa kan resultera i antingen mer eller mindre än sex, 2 upp till en oändlighet faktiskt.

Sannolikheten är 3.467283094541841% enligt Roger (knappa in Ob1T6 mot FV 9, kolla på M+F%).

Musashi

Veteran

Felet som du gjorde var att du slog in fv 9 och inte 10 som jag använde mina uträkningar för och jag räknade ut på ett ungefär för att jämföra med Neogames uträkningar, vilket var frågan från början. För att bevisa att Neogames hade rätt

DAKRilla

Hero

"Felet som du gjorde var att du slog in fv 9 och inte 10 som jag använde mina uträkningar för och jag räknade ut på ett ungefär för att jämföra med Neogames uträkningar, vilket var frågan från början. För att bevisa att Neogames hade rätt"

Jag gjorde rätt. Hade jag valt FV 10 så hade ju tärningsresultatet 10 betytt ett lyckade, alltså hade jag fått sannolikheten att slå 11 eller högre genom att lägga ihop sannolikheterna för M+F (Misslyckande+Fummel). Om man däremot tar 9, som jag gjorde, så representerar ju sannolikheten för M+F chansen att få ett tärningsresultat över 9, d.v.s. 10 eller uppåt alltså den skada som krävs för att få minst en extra skada.

Och, tja, din beräkning. Du tar ju bort själva obegränsningen från tärningarna (förutom för första tärningen, men inte för de oändligt många möjliga andra tärningarna) vilket gör din beräkning felaktig. Om du vill se hur beräkningen egentligen ska se ut kan du kolla här.

Musashi

Veteran

okey, okey, du vann jag läste visst frågan fel, jag läste den som hur stor chansen var att man slog över 10. Men en sak som du har fel vid är att det skulle skilja allt förmycket mellan en ob tärning och en tärning utan ob, enligt Neogames uträkningar vill jag minnas att medel för ob1T6 är 3,75 medan medel av en vanlig tärning är 3.5. skillnaden är alltså 0.25 vilket resulterar i ca 4% skillnad.