Nekromanti variationer på ett tema av ymir (spoilervarning)

Tell

Hero
Jag fick ett infall för någon minut sedan, som jag vill få kommenterat. Sist jag var här, så var ymirs idé om antichton den vedertagna förklaringen på mörkret - om man tillåter sig att ändra lite på mundanas cosmologi, så tror jag att den förklaringen kan spetsas till ytterligare.

Antag att gaiahypotesen stämmer, vad mundanas cosmos planeter gäller - varje planet har en världssjäl, som påverkar alla varelser under drakars/demoners/gudars makt, denna själ har en generell tendens, åt något håll (säg exempelvis ordning för mundana, oberoende för morgonstjärnan, sexualitet för någon annan etc).

Astrologer på mundana har identifierat dessa, och att de starkt influerar mänskligt* beteende, i proportion till deras närhet till mundana. Detta tillåts få spelmässigt genomslag i att slag för vissa karaktärsdrag blir lättare eller svårare enligt en centralt publicerad tabell, som visar effekten varje datum, säg under 5-10 år från och med 1510 st. Sagda tabell bör naturligtvis också gäller för slper. I en sådan situation, får astrologen förmodligen stor makt vid hovet, och spelarna får en rimlig anledning att damma av färdigheten. Men detta är en sidoeffekt.

Pudelns kärna, är att våra astrologer kunde förutste framtida astrologiska händelser, och att det inte finns någon rimlig anledning till att mundanas inte skulle kunna göra samma sak.

Redan här, så blir effekten att mörkret kan förutses, och att det troligen är allmän kunskap bland samhällseliterna. Kunskap så farlig, att den troligen blir ett stort tema, vad det gäller förvaltningen av den, och kontrollen av vilka som får komma den nära - trots allt, hur tror ni folk skulle reagera om de kom på vad som skulle hända?

Hur kommer de att reagera? Säg exempelvis att det kommer ut via en pamplett från någon tryckpress (jag vet att papper är dyrt, men fan, så dyrt var det inte, och kan inte rimligen vara) - vad händer med samhällsdisciplinen i en stad, när världen antagligen går under om sju månader, eller sju veckor?
Vad händer med maktbalansen mellan adel och präster?

Om vi spetsar till lite ytterligare, och säger att man astrologiskt kan tidsbestämma mörkret till exakt tio år, att dessa år är helvitet på jorden med kraftig åverkan och långa efterdyningar, och dessutom kommer överens om att det inträffar var tretusende år istället för var tiotusende, så kan det dessutom vara ganska möjligt att man har lämningar från tiden före förra mörket, och vet vilken teknologisk nivå som gick förlorad (vilket onekligen torde oroa ganska många).

Säg att man ett sekel efter förra mörkret hade förlorat både skriftkonst, ingeniörskunskap och mer avancerad, men fortfarande har rostfria knivar från tiden innan mörkret, och kan vandra på deras stenlagda, spikraka vägar.

Säg att man när spelet i eon börjar, fortfarande inte kan klara av att producera motsvarigheter till vissa artefakter, men vet ungefär vad som hände när de förlorades (med en accuracy ungefär som nibelungcykelns beskrivning av folkvandringstiden).

Vad tror ni?

*läs intelligent

Zarael

Veteran
jag förstog inte så mycket men det låter iaf väldigt intressant. Jag älskar att rollspela saker som inte är vanliga och/eller uttjatade klicheer

Tell

Hero
Re: variationer på ett tema av ymir (spoilervarnin

jag skrev som jag tänkte. vad var otydligt?

Zarael

Veteran

jag menade inte att deet du skrev var otydligt. Jag är bara inte så insatt i eons bakgrundshistoria eller dom nya böckerna. Vi hade bara grundboken, en vapen bok, religions boken samt boken om alver

Marukusu

Hero
Även om det går runt en hel del stjärnskådare på Mundana med full vetskap om peripetierna så måste ju de styrande, och då menar jag inte bara i Thalamur och Damarien som är helt uppenbara, vara väldigt måna om att pöbeln inte får reda på "sanningen" då den är såpass brutal att systemet säkert skulle kollapsa. Individuella astrologer/astronomer kanske försöker predika om världens undergång, men hey - sånt är ju vardagsmat. Vem bryr sig?

Skulle däremot en väldigt karismatisk domedagsprofet få med sig folket på sina framtidsvisioner... well, behöver jag gå in på detaljer?

Pilzefrau

hon/henne

Det där med att ha massa artefakter från "innan världen gick under" låter lite mutant. Och Mutant är coolt, förutsatt att man gillar den stämningen (och vill ha den i Eon).

Regmolar

Swashbuckler

Astrologer på mundana har identifierat dessa, och att de starkt influerar mänskligt* beteende, i proportion till deras närhet till mundana
Kolla astrologireglerna i L&H resp. magisk influx-tabellerna i M&M? (många aspekter är ju relaterade till karaktärsdrag)

Jag gillar lite idén med att de mäktiga egentligen vet och folket inte gör det; det hjälper den där kaos- och domedagsstämningen som officiellt material anser bör råda men som officiellt inte gör det, då mörka pakter och oheliga allianser nog blir mycket mer eftertraktade då man står inför "undergången", och det leder nog minst sagt till kaos om det hela kommer ut (jag menar, kolla bara på vad sektledare har kunnat göra tidigare...). I övrigt så har jag nog inte så mycket att säga...

Tell

Hero

jag känner till tabellerna, och finner dem otillfredställande. De arbetar med individuella människoöden, födelseögonblick etc. Det är logiskt orimligt att med n miljoner invånare, inte åtminstone en handfull skulle vara födda vid samma klockslag, och därmed enligt den idén ha samma framtid.

jag menar på generella tendenser, av den typ jag talade om tidigare. Vecka 4 år n så kommer det att människor att vara mer aggressiva än vanligt, med andra ord är det en god idé att dubbla slottsvakten då. Vecka 5, så är det å andra sidan så att stjärna n är i närheten, vilket gör kvinnorna liderligare - så det är vid den tiden vi försöker förföra grevens dotter för att få henne att ge oss planlösningen för grannens slott.
etc. Jag menar på de generella, rabblerousing effekterna av stjärnorna. Individer är ointressanta.
Vad jag vill åt, är att astrologen fungerar som ett gallupcenter för de rika, och att deras makt faktiskt är reell, eftersom de med ett minimum av arbete kan ge en hint om huruvida man bör bygga en argumentation på känslor, logik eller gudvetvad, vid nästa rättegång (och de respektive strategierna har reell, regelbaserad, påverkan)!

Tell

Hero

artefakterna tänkte jag mest som ett bevismaterial. inte som någonting extraordinärt - tänk ungefär såhär: en globalkniv håller sig vass länge, men bortsett från att den inte rostar, så är den inte så annorlunda från en bättre sheffieldkniv från början av seklet. På samma vis så hade romarnas hodometrar säkert underlättat för karl den store, vad det gäller lantmäteri och feodal uppdelning, men de klarade sig bra ändå, och strängt taget spelade det inte stor roll.

Jag talar om att det fanns genombrutna kupoler förr, inte om kärnvapen.

Regmolar

Swashbuckler

jag känner till tabellerna, och finner dem otillfredställande. De arbetar med individuella människoöden, födelseögonblick etc. Det är logiskt orimligt att med n miljoner invånare, inte åtminstone en handfull skulle vara födda vid samma klockslag, och därmed enligt den idén ha samma framtid.
Det finns anledningar till att jag inte tror på astrologi, ja... och Eon-tabellerna fyller eventuellt en funktion genom att göra att RP slumpmässigt blir mer eller mindre begåvade inom vissa områden, även om det skulle behöva göras om lite för att bli bra, men det verkade vara ungefär vad du talade om.

Skulle dock fortfarande kolla på influxen, eftersom relationen aspekt-beteende redan är fastställd för karaktärsdragen och borde kunna utvidgas utan större problem. Det enda andra är väl att bestämma sig för ifall olika långa influx ska få olika stor effekt (Mundana blir ju t.ex. väldigt kaotiskt om de dagslånga influxen får en väl märkbar effekt, medan det kan bli lite tråkigt med årsinflux om de kör över de kortare.

Och jag tycker mer och mer om idén ju mer jag hör av den, även om den tyvärr kommer att hamna på min lista över häftiga idéer jag aldrig genomfört... (mina spelare är på tok för konservativa, om inte annat).