solvebring
Superhero
Här (två inlägg om Mansakslandet) kan ni läsa om det spelprojekt jag håller på med just nu. Just nu skriver jag på systemet, eller rättare sagt så försöker jag skriva om en gammal grej jag gjort. Det bygger på tärningspölar med T6 och lutar åt Storyteller. På varje T6 är de jämna siffrorna lyckat. Det gäller att få x antal lyckade tärningar gentemot en svårighetsgrad. Sexorna är öppna, vilket betyder att de inte bara räknas som lyckade utan också genererar ännu en tärning. Nåväl... Attributerna sätts ut i pluttar just som i Storyteller. Attributerna kan variera mellan 1-5. Färdigheterna genereras av två baserande attributer delat på två. Dessa kan variera mellan 1-7. Pluttar där med. 1 plutt = 1T6 om ni inte redan förstått det. Skrivit i all hast, så det är lite rörigt och kort.
Det kommer dock inte att fungera till det här spelet eftersom jag behöver ett strukturerat och rejält spann med variation. Man ska nämligen ikläda sig rollen som sagoväsen, alltifrån älvor till tomtar och troll. Saken är då den att varelserna varierar mellan väldigt små till större varelser, och SLP-varelserna kan vara riktigt stora. Problemet är alltså att variera och skapa en struktur i detta. Hur ska man till exempel mäta och ordna en bra skillnad i attributerna mellan till exempel en liten älva och en stort skogstroll, eller skillnaden mellan ett småtroll och en tomte som är klart starkare och mer grovvuxen?
Jag funderar på att köra vanlig gammal BRP-grund som jag sedan moderniserar. Det blir troligen enklast, men också ganska så torrt. Några idéer?
Jag har också funderat på att göra attributerna fasta för varje ras, det blir troligen det allra enklaste för att nå den tydliga skillnad jag vill nå. Det känns dock lite tråkigt om man inte ska få lov att styra sina attributer. Tacksam för all hjälp.
Det kommer dock inte att fungera till det här spelet eftersom jag behöver ett strukturerat och rejält spann med variation. Man ska nämligen ikläda sig rollen som sagoväsen, alltifrån älvor till tomtar och troll. Saken är då den att varelserna varierar mellan väldigt små till större varelser, och SLP-varelserna kan vara riktigt stora. Problemet är alltså att variera och skapa en struktur i detta. Hur ska man till exempel mäta och ordna en bra skillnad i attributerna mellan till exempel en liten älva och en stort skogstroll, eller skillnaden mellan ett småtroll och en tomte som är klart starkare och mer grovvuxen?
Jag funderar på att köra vanlig gammal BRP-grund som jag sedan moderniserar. Det blir troligen enklast, men också ganska så torrt. Några idéer?
Jag har också funderat på att göra attributerna fasta för varje ras, det blir troligen det allra enklaste för att nå den tydliga skillnad jag vill nå. Det känns dock lite tråkigt om man inte ska få lov att styra sina attributer. Tacksam för all hjälp.