Nekromanti Varifrån köper ni era spel?

Eagle

Swordsman
Hej!

När jag surfat omkring på nätet i jakt på billiga rollspelsprylar så har jag upptäckt att det varierar ganska så kraftigt från affär till affär. Eftersom det inte går att leta efter rollspel på pricerunner, så tänkte jag fråga er rollspelsfans varifrån ni köper era rollspel. Vad har ni för erfarenheter av butikernas utbud, priser, mängdrabatt och frakt?

Min favorit är hobbygames i Uppsala. De har bara öppet tre dagar i veckan och deras butik är jätteliten, så de har inte så mycket saker hemma på hyllan. Men de tar hem nästan allt man vill ha. Priserna är låga, rabatterna riktigt bra och det är fri frakt, så för mig som gärna beställer på postorder via nätet, och vill få spelen så billigt som möjligt, är det utmärkt www.hobbygames.se

Nu är det er tur. Rekomendera varifrån ni köper era rollspel. Jag skulle vilja ha tag på en butik som säljer mycket vilda västern tennfigurer, det har jag inte funnit någon som gör ännu.

Vänliga hälsningar
Henrik

Dimfrost

Special Circumstances
www.adlibris.se har en del rollspel, och det de har är fantastiskt billigt. Nobilis kostade till exempel 370 kr, har jag för mig, och det kostar 450-500 på andra håll. Frakten är 19 kr oavsett hur mycket man beställer. Med den billiga dollarn kan det ofta löna sig att beställa från www.nobleknight.com också, även om frakten blir rätt dyr. De har ett väldigt stort sortiment, inklusive en hel del begagnat. Sen har vi ju www.ebay.com , om man är ute efter lite ovanligare grejer eller inte bryr sig om att böckerna är begagnade. Det var enda sättet att få tag på Casle Falkenstein, till exempel. När det gäller figurer kan jag inte hjälpa till, tyvärr.

/Dimfrost

Brunalven

Warrior
Jag brukar köpa på nätet när jag får lust, gör det samma om det är på SF-bokhandeln eller ngt annat ställe, priset kvittar oftast.

På senare tid har det dock enbart varit postorder från Riotminds och Järnringen.

Det är synd att Games har öppet så sällan, det är ju alltid stängt varje gång man får lust att gå dit. Sedan finns ju prisfyndet, tradition och akademiska bokhandeln, men utbudet på dessa tre ställen i Uppsala är uselt när det handlar om rollspel.

Bombu

Hero
Det blir SF bokhandeln i stockholm.

För mig är det inte helt nödvändigt att det är det billigaste möjliga.

Men jag vill känna sympati med den affär jag handlar i, därför är SF bok okay för mig, trevligt folk bra utbud.

Men om nån ny hjälte skulle slå upp portarna, med någorlunda bra utbud och trevligt bemötande, då skulle jag gå dit och gynna, ge det en chans.

Jag har inte handlat rollspel via nätet, mest för att det känns trevligt att gå in i en verklig affär.

Men det är nog bara en tidsfråga, sen är jag ju stockonservativ också :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
För min del så har köppt en del spel på olika konvent, butiken som finns här i lund, www.hobbyspel.se - när de fanns & nu senast så köoppte jag eon på tradition.
Sammanfattninsvis så kan amn väll säga att jag köper mina spel både här & där.. :gremgrin:

Big Marco

Läskig
Jag beställer nästan uteslutande från USA. Det blir två beställningar per år ungefär, från FRP Games. Eftersom ordersummorna oftast blir rätt höga (senast $1700) så kan vi förhandla bort frakten helt och hållet, utöver rejäla rabatter på redan låga produktpriser.

Eftersom svenska butiker verkar tro att dollarkursen fortfarande är 11 SEK = 1 USD så fungerar det inte att köpa av svenska butiker.

Eagle

Swordsman
strafftullar

Hej!

Du har rätt i att många fortfarande utgår ifrån 11 kr som dollarkurs, men å andra sidan så lägger de inte på strafftullen som EU lagt på den här sortens produkter, men tullavgiften är ganska marginell i sammanhanget, så butikerna gör säkert en bättra marginalvinst på importvaror än de haft tidigare.

Eagle

Swordsman
Jo det är klokt att stödja den som man gillar

Håller med dig om att det nog är klokt att stödja den butik man tycker om. I synnerhet SF bokhandeln som har personal som faktiskt är intresserad av det dom säljer och som man kan ha en givande dialog med. Visst, det kostar lite mer, men service är ett mervärde i sammanhanget. Pengar är inte allt.

Honken

Hero
På den tiden då jag köpte som mest så handlade jag nog uteslutande från www.hobbygames.se, fast även ibland från www.sfbok.se.

Nu för tiden så blir det mest svenska spel, och då har jag nog beställt mest från hobbygames.se eller från neogamse.se. :gremsmile:

/Honken

Isilme

Veteran
När jag beställer spel från internet är det mestadels från Golem.se (fast sidan hatar mig just nu och vägrar att dyka upp när jag försöker öppna den)
Annars har vi en mycket trevlig butik här i stan med helt ok priser och mycket trevligt folk.

/Glimfrost

Basenanji

Postd20modernist
SF-bokhandeln- för att jag vill stötta den affären. Det är den enda "riktiga" i stockholm och jag känner på mig att det är de svartklädda gotharnas filmköp som möjliggör att jag kan gå dit och tjyvglo på skumma d20-böcker. Så då och då handlar jag där, mest tidningen "Dungeon" men också annat.

www.rpgnow.com måste dock rekommenderas till alla er som letar efter tex billiga supplement eller uråldriga nostalgi-fixar. Jag har tex gjort av med fyrahundra spänn på AD&D 1:st edition... Värt varenda krona! :gremsmile:

Sedan kan jag tipsa om att en udda butik på sickla stormarknad (Sthlm) säljer dungeons & dragons.
Juste att kasta ett öga på deras prylar mitt i stormarknadsångesten... :gremwink:

/Basenanji

EchonCique

Hero
Amazon.com & Golem.se

Två utmärkta webbshoppar som har stort utbud, bra kundsupport och delikata leveranser.

Golem.se har också sans och förnuft nog att ha låga priser och är trevliga på konventen. Det ger de mina svenska inköp.

Amazon.com var jag skeptisk till till en början då det är från det stora landet i väst. Efter att ha provat på en liten beställning som kom precis när den var utlovad blev jag fast. Har blivit några mer sedan dess och har väl kommit undan med 60% av priset mot vad de tar för identisk produkt som lägst i Sverige. Inräknat frakt.

Hyggligt nog har man bank dessutom gett mig möjlighet att skapa virtuella e-kort där man kan sätta tidsgräns & tilldela en summa pengar på vilket underlättat ännu mer. Numer är jag inte det minsta rädd att lämna ut mitt VISA-nummer eftersom jag maximalt kan bli av med det jag hade tänkt köpa för och inte hela rubbet på kontot som tidigare.

Bra bra. :gremsmile:

Frixeray

Swordsman
Re: strafftullar

Nja, vette fasiken om det är hela sanningen egentligen. När det gäller äldre spel (som kom ut när dollarn var dyrare) ligger prissättningen kvar, men det är förmodligen pga att man köpte in dem ungefär då (vilket givetvis gör att man skulle gå med förlust om man sålde dem utefter dagens dollarkurs) eller att man helt enkelt väljer att ha kvar prissättningen som den var. När det gäller nyare spel skulle åtminstone jag vilja påstå att priset sjunkit, t.ex. som med nya World of Darkness och Vampire ($20 = SEK150 för WoD (första, "billiga", tryckningen, andra $25 = SEK200) samt $35 = SEK279 på Tradition), men det är å andra sidan de enda "bevis" jag har. Men generellt sett tror jag att man sparar runt en hundralapp på nya spel som kostar $30+

Staffan

Myrmidon
Re: strafftullar

När det gäller nyare spel skulle åtminstone jag vilja påstå att priset sjunkit,
Jag tittade precis in på Sf-bokhandelns hemsida för att kolla priser på deras nyaste saker. Där fanns bl a Races of Destiny, som kostar $30 i USA. $30 = 204 kr enligt Forex, vilket blir 216 med 6% moms. Sedan kan man tänka sig att man tar ut lite högre priser för att man kanske har högre omkostnader än genomsnittsbutiken i USA (högre lönekostnader t ex), men man kan tycka att 230-240 kr hade varit ett rimligt pris. De 298 kr som de tar ut är dock på tok för mycket. Golem ligger säkert lite lägre, men för tillfället verkar deras hemsida vara död så jag kan inte kolla.

Hunk

Hero
En liten prisjämförelse

Jag tittade precis in på Sf-bokhandelns hemsida för att kolla priser på deras nyaste saker. Där fanns bl a Races of Destiny, som kostar $30 i USA. $30 = 204 kr enligt Forex, vilket blir 216 med 6% moms. Sedan kan man tänka sig att man tar ut lite högre priser för att man kanske har högre omkostnader än genomsnittsbutiken i USA (högre lönekostnader t ex), men man kan tycka att 230-240 kr hade varit ett rimligt pris. De 298 kr som de tar ut är dock på tok för mycket. Golem ligger säkert lite lägre, men för tillfället verkar deras hemsida vara död så jag kan inte kolla.
Jag gjorde en liten check hos Golem och AdLibris (de två svenska nätbokhandlare som brukar anses hyfsat billiga). Adlibris tog 226 kr, vilket ligger i nivå med vad du verkar anse vara vettigt. Golem hade inte boken inne, men tog 279 kr för Races of Stone, som ju har samma pris i USA.

Jag jämförde ytterligare ett par produkter mellan SF-Bokahandeln och AdLibris (Golem fick tyvärr inte vara med, eftersom deras sortiment var alltför begränsat och ingen av nedanstående produkter fanns hos dem).

City State of the Invincible Overlord
Adlibris 266:-
SF-Bokhandeln 348:-

Ravenloft Player's Handbook
Adlibris 261:-
SF-Bokhandeln 348:-

Ancient Kingdoms: Mesopotamia
Adlibris 189:-
SF-Bokhandeln 238:-

Med tanke på AdLibris låga portokostnad kanske det är dit man skall vända sig i fortsättningen - åtminstone för produkter som Golem inte tar in i sin butik i Göteborg (man skall ju alltid stödja sin FLGS). AdLibris har dessutom ett mycket bredare sortiment än både SF-Bokhandeln och Golem - de tar in prylar från två av mina favoritförlag Troll Lord Games och Goodman Games, vilken inte de andra gör.

Staffan

Myrmidon
Re: En liten prisjämförelse

Hmm... AdLibris har jag inte ens tänkt på, eller knappt hört talas om. De verkar ha mycket vettiga priser.
man skall ju alltid stödja sin FLGS
Inte om de är så hutlöst dyra som de är lokalt i Växjö. På Helges Håla här så tar de runt 330 kr för en 30-dollarsbok - det var i alla fall vad de sade när jag kollade vad Sharn skulle kosta.