Nekromanti Varifrån kommer »magier«? ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Varför är alla¹ svenska rollspelsforum plötsligt² nerlusade³ med småkids som skriver »magier« när de menar »besvärjelser« eller »trollformler«?

Varifrån kommer detta »magier«?

———
<font size="1">1. Dvs. alla två som jag besöker någorlunda regelbundet.
2. Jag har noterat fenomenet i några år nu …
3. … men det är först nu det förekommer i sådan omfattning att jag reagerar.
</font size>

Lindenius

Swashbuckler
Enkelt…

… de kommer från samma ställe som »Reklamer« kommer ifrån.

//erik. köper fika

Troberg

Sinister eater
Re: Enkelt…

… de kommer från samma ställe som »Reklamer« kommer ifrån.
Men jag vägrar att erkänna att ordet "hemelektroniker" inte existerar. Det är ett attans praktiskt ord, tex "Jag beställde fem nya hemelektroniker igår", vilket innebär fem artiklar av hemelektronisk karaktär, tex datorer, spelkonsoller, videoprojektorer, förstärkare osv.

Sådeså!

Sanjuro

Warrior
Magier sa vi också när vi var små och inte hade hört talas om rollspel. Undrar om det inte var rollspelen som fick mig att börja svänga mig med uttryck som besvärjelser.

Nightowl

Champion
Jag pysslade med magi innan rollspelen

Jag lärde mig ord som "trollformel" från Pellefant och "besvärjelse" från smurferna.

Jag gjorde för övrigt en svartkonstbok när jag var typ 8 som jag kallade "Magicae Formulae", kökslatin som jag fick från "Den lilla smurfan"...

Erik

Rickard

Urverk speldesign
Minimagi fanns i Magikerns Handbok och i pluralis blev det "minimagier".

/Han som ändrade namnet

Johan K

Gammal & dryg
Var de kommer ifrån vette katten, om jag ska vara ärligt.
Kanske kan det vara som så att "det bara blivit så". Alltså att det blivit en vedertagen term at använda.
Eller så har språket gjort en avknoppning & att vi komer att få dras med detta ord..

Quadrante

Grisbonde
det är väl en fungerande böjningsform...

..väl att jämföra med videor, tejpar, sajter, emejler.

Sen att det är fel och fult är väl en annan sak (smaksak).

Magi kan inte finnas i pluralis, på samma sätt som fokus inte kan finnas i pluralis.
Särskilt fel blir det om man med magier syftar på delmängder eller utövande(besvärjelser, ritualer, cerminoer etc).

Troberg

Sinister eater
Re: det är väl en fungerande böjningsform...

Magi kan inte finnas i pluralis, på samma sätt som fokus inte kan finnas i pluralis.
I engelskan har man foci som pluralform, det borde finnas motsvarade i svenskan. Och det kan finnas flera, tex när man talar om vissa linstyper.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: det är väl en fungerande böjningsform...

Ett fokus, flera fokus?

Eller, om man ska vara en analretentiv messerschmitt, ett fokus, flera foki.

/Kalle

Quadrante

Grisbonde
Ja det borde det.

Om man accepterar att det skulle finnas flera sorter av magi, på samma sätt som man kan lägga focus på flera saker eller lägga fokus på flera sätt.

Kanske det då är så att Magi är desamma som foci och att ett magus är desamma som ett focus.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Fokus, flera fokus

Nä, så funkar det inte. "Fokus" är pluralformen av "fokus", så kallad nollpluralisering.

/Kalle

Feliath

Swashbuckler
Det är en intressant fråga

När jag var nybakt i hobbyn sade de flesta av mina spelpolare magier; själv har jag gått över från att primärt säga besvärjelser till att föredra formler.

Now, som anmärkts annorstädes i tråden är -er ju i sig en fullt acceptabel pluralisering, i analogi med exempelvis »partier«, »sortier«, och »blinier«, så om det inte vore för att magi är uncountable vore det rent grammatiskt inget problem.
Det sagt är det förstås sjukt fult och ett jävla otyg.

Men var kommer det från, då? Jag tror personligen att man gjort en annan analogi, nämligen med »magiker«, som det ju alltid hetat i DoD såvitt jag minns. Magiker är ju i och för sig singular såväl som plural, men jag gissar helt ovetenskapligt att det är därifrån det kommer i vilket fall: man har en magiker, och han har magier.
Eller förresten kanske det är mer sannolikt att det kommer av hur magi som begrepp nyttjas i spel; man talar om magikapitel (kapitlet om magi, men givet hur det ser ut i D&D kan det precis lika gärna tolkas som kapitlet med magier i), att kasta magi (vilket lätt kan bli att kasta en magi), etc.
Det har nog helt enkelt att göra med en sorts press på ordet från dess språkliga omgivning, vilken gör att det är lättare att anta att ordets uncountable-egenhet (som ju i sig är lite knepig att handskas med om man är liten och halvkass) är felaktig eller går att strunta i än det är att lära sig hur det ska vara egentligen, när man försöker begripa vad det står. Icke sällan lär sig ju rollspelare många ord av den här typen just genom att läsa rollspel; det är det som är förstakontakten.

/Feliath — long-winded, I mean yeesh!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Magikrar

Men var kommer det från, då? Jag tror personligen att man gjort en annan analogi, nämligen med »magiker«, som det ju alltid hetat i DoD såvitt jag minns. Magiker är ju i och för sig singular såväl som plural, men jag gissar helt ovetenskapligt att det är därifrån det kommer i vilket fall: man har en magiker, och han har magier.
Apropå magiker så borde det logiskt sett heta en magiker, flera magikrar.

Dewil