Nekromanti Varldsfunderingar

Majorna

Veteran
Jag haller pa att att fundera pa varlden till mitt rollspel som har arbetsnamnet "Lost eden".

Tank er jorden nogongang enormt langt in I framtiden.
Manniskorna har for lange sedan lamnat planeten, men de lamnade kvar “oonskade element” och djur, samtidigt som de fortsatte tomma jorden pa resurser, byggde jattelika gruvsystem, borrade djupare an nogon vagat dromma om, skapade sopstationer stora som landskap osv.

Efter nagra arhundraden borjade de dessutom anvanda invanarna och jorden som ett gigantiskt laboratorium for psykologiska, biologiska, parapsykologiska och antropologiska experiment. Rika bortskamda snorungar gavs en by att forvalta over, som ett dockskap I jatteformat(och med levande dockor) Biologiska/ kemiska vapen och bisarra biologiska maskiner testades. Religiosa myter vaktes till liv och skrupelosa forskare med foretagssponsorer testade mediciner, vaccin och nya psykologiska ron,

For att inte invanarna skulle kunna stalla till besvar berovades de den mesta teknologin. (Utom den som de av olika anledningar ansags bor ha kvar I forskningssyfte). De overvakades noga och forsok till att skapa oonskad teknologi och vapen forstordes omedelbart av manniskornas overvakningssystem, robotar, biologiska stridsmaskiner osv. Dessutom forandrades existerande religioner sa att invanarna larde sig dyrka manniskorna som gudar, gudar vars lagar foljdes blint.

Men sa plotsligt forsvann manniskorna

Miljo
Lite fantasy kansla fast I framtiden med vapen och rustningar av skrot.
Primitiva stader och byar byggda av skrot
Manniskornas gamla ruinstader
Jattelika tag som dras av bilogiska maskiner och anga
Falt med odlingar med varelser istallet for traktorer
Stora foretag som driver smutsiga fabriker
Gruvsystem som tacker lander och fa vagar sig ner I. Flygande stader pa de stallen dar jorden ar for farlig for att vistas pa, luft ballongs pirater osv
Byar som lever pa att fiska med jattelika nat I djupa gruvor(och ofta lyckas dra upp nogot oonskat).
Primitivisering av moderna fenomen, exemplevis “rapport” visas som en daglig teater pa stadens torg.

Teknologi
Ang kugghjuls och biologisk teknik var det enda som tillats utvecklas under manniskornas overvakning. Viss hittad teknologi som manniskorna av en eller annan anledning lamnat kvar eller dumpat.

Motsattningar
Dels de troende som fortfarande tror att manniskorna kommer att bestraffa dem om de gor nogot oonskat. Dels rebellerna som vill gora sig fria fran fortrycket och I hemlighet har borjat overge det gamla systemet. Motsattningar mellan de foretag som driver fabriker stader och odlingar.

Pa ett hogre plan motsattningar mellan de gamla gudarna som vackts till liv av manniskornas hybris.

Vad gor man da?
Forsoker lista ut vad som hande med manniskorna kommer de tillbaka osv?

Listar ut ursprunget till vissa religioner och vissa varelsers harkomst

Letar skatter I skrothogar eller gruvsystem

Letar “orakel” dvs Manniskor som lamnat jorden fore manskligheten for att utforska nogon avlagsen stjarna och atervander galna men visa av alderdom.

Hjalper olika foretag

Allt som man gor I fantasy spel men med en tvist ex Dodar biologiska stridsmaskiner som lamnats kvar och terroriserar en by( istallet for draken), raddar borgmastarens dotter ur “den levande stadens klor (raddar prinsessan som kidnappats av den onda trollkarlen) osv

Besoker konstiga stader dar exempelvis, Pubertets - Kalle14 har latit alla invanare fa en egen moped, osv

Invanare
Djur och manniskor forandrade av manniskornas experiment, Nya varelser skapade ur myter och manniskornas fantasi. De spelbara raserna kommer att ha influencer fran dagens samhalle (framforallt klyscher) exempelvis extremt feta, uppat en 500kg, foretags ledare som dyrkar en bisarr variant av buddism(Eftersom de anser att de ar en avbild av Buddah). Nogonstans djupt under jorden en religos mansklig koloni som vagrade lamna jorden av religosa skal.

Vad tycker ni, finns det nogon grund till att skapa en varld?

Ska varlden vara mork och depprimerande eller mer komisk? (Just nu andrar jag mig hela tiden)

Tycker ni att manniskornas hybris bor ha vackt gamla gudar eller blir det for “konstigt”?

Jag hade tankt mig magi mer I form av vissa varelser som utvecklat den egenskapen som resultat utav parapsykologiska experiment, eller skulle det kunna vara magi som vackts I samband med att de gamla gudarna vacktes?

Har ni nogot battre namn an “Lost eden” ? (Jag vet att jag fatt det fran nanstans men inte vars ifran) Nogonting pa Svenska som sager nogot om det paradis jorden engang var men ej langre ar kanske?

Har ni nogra andra ideer?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Låter intressant. Mörk, mystisk stämning snarare än komisk. Mutant med fantasyinslag - eller vice versa. Jag får associationer till olika datorspel, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Half-Life och Oddworld?

Dewil

Majorna

Veteran
Nu har jag iochforsig ej spelat mutant men jag skulle vilja undvika att det blir alltforlikt, darfor tankte jag mig inte muterade djur som beter sig som manniskor, utan snarare varelser som har uppstatt eftersom "nogon" tyckte att det vore roligt/alternativt nyttigt med en sadan varelse.
Eftersom mutant antagligen ar det spel som ligger narmast sa far ni garna ge andra tipps pa vilka delar av mutant man skulle kunna undvika.

Har inte spelat nogon av datorspelen heller, pa vilket satt paminner det om dem?

Brior

Swordsman
Det här verkar kunna bli riktigt bra tycker jag, men jag skulle hålla mig till din vision utan att blanda in gudar eller magi. Jag får lite vibbar av Alien-filmerna och Druuna. Glöm inte att lämna kvar några strandsatta ur härskarrasen som inte förstår varför kontakten brutits - kanske på en rymdstation i omloppsbana. Man skulle kunna låta de biologiska experimenten ha påbörjat en egen evolution som på sikt kan hota allt annat levande etc.

Majorna

Veteran
Det här verkar kunna bli riktigt bra tycker jag, men jag skulle hålla mig till din vision utan att blanda in gudar eller magi.
Vad roligt att du tycker det :gremsmile:, jag tror att du har ratt, mitt problem ar ofta att jag kommer pa nogonting som man tycker ar haftigt och vill sedan “trycka in det”.

Glöm inte att lämna kvar några strandsatta ur härskarrasen som inte förstår varför kontakten brutits - kanske på en rymdstation i omloppsbana.

Absolut, jag hade dock tankt mig att de ur harskarrasen som finns kvar ar sadana manniskor som lamnade jorden for tusentals ar sedan I manniskornas forsta “primitiva” forsok att utforska rymden. De pumpades fulla med droger osv vilket gjorde att de kunde overleva de tusentals ar det tog for dem att na de narmaste stjarnorna. Nar de sedan atervande, galna av alder, var jorden overgiven av manniskorna. Jordens nuvarande invanare tror dock att de ar nogon slags orakel eller liknande (vilket de I viss man ar de vet ju otroligt mycket mer om teknologi, historia osv).

Man skulle kunna låta de biologiska experimenten ha påbörjat en egen evolution som på sikt kan hota allt annat levande etc.

Absolut, mycket bra ide, jag hade tankt mig ganska(eller mycket tillochmed) fantasifulla skapelser. Jag tanker mig att manniskorna tusentals ar (eller kanske tillockmed miljontals ar) in I framtiden blev sa distansiernde fran sin hemplanet och dess invanare att de behandlade den ungefar som vi kan behandla “Sims” eller “Sim city” dvs “hmm jag undrar vad som hander om jag gor ett jattemonster, och later det krypa upp ur sjon bredvid den idylliska landsbyggds byn?” eller “vad kul om alla bybor blir stumma och inte kan prata med varandra”.

Jag gillar det dar du sager om att experimentent har paborjat en egen evolution, det kan ocksa vara en anledning till att vissa hoppas pa manniskornas(gudarnas) aterkomst, sa att de kan styra upp saker igen.

Ska kolla in Druuna eftersom jag inte vet vad det ar
(jag sitter pa jobbet nu men vagade inte kolla eftersom det stod nogonting om "erotic comic" :gremsmile:)