Nekromanti Varnig för virus från neogames

Zadrith

Hero
Det här har egentligen inte med EON att göra men kan vara viktigt att veta för en hel del av dem som besöker detta forum.

Nogames verkar ha problem med virus som har invaderat deras mailserver och skickar ut mail till folk därifrån.
Själv har jag fått två sådana mail och jag vill därför varna er andra så att ni ser upp!

Carl Johan Ström

Swordsman
Re: NEJ

Dementi:
Jag vill dementera att Neogames skulle skicka virus. Troligen är det så att någon annan har vidarebefordrat virus som innehåller vår epost-adress som returadress (troligen därför någon drabbad haft neogames mailadress i sin adressbok eller bara haft mail från Neogames i sin inbox).

Notera:
Vi använder bara Mac OS, vars program inte smittar Windowssystem. Vidare använder vi överhuvudtaget inga MS-program (exempelvis Windows, Outlook) som är extra vanliga som virusförmedlare.

Vänligen kolla noggrannare innan ni "tipsar" om sådan här.

MVH
Carl Johan Ström
Neogames AB

Zadrith

Hero

Jag ber om ursäkt om det skulle vara så att jag har anklagat er trots att ni är oskyldiga. Det faktum att jag har fått två mail (vid olika tidpunkter) under gårdagen och båda två hade cjs som avsändare kvarstår dock. När jag kontrollerade så hade de mycket riktigt cjs@neogames.se som avsändaradress.
Oavsett om ni är skyldiga eller inte så skadar det inte att informera andra som ju faktiskt kan få likande mail och kanske är mindre försiktig med de bifogade filerna än jag var.

neowyn

Swordsman

Det är inte så ovanligt att ett virus plockar adressen från utboxen eller från surfcashen. Detta får till effekt att det inte alls är den som det ser ut som har skickat mailet som verkligen gjort det.
Ett exempel...
Jag blir smittat av ett virus.
På min dator har jag både skickat och tagit imot mail från neogames dessutom har jag surfat till deras officiella sida där Neogames adress står.
Viruset skickar då ett mail till dig från mig men i stället för att det är mitt namn som står där som avsändare så har viruset lagt in Neogames.

På detta sätt funkar som sagt flera virus, ett av de störts och mest spridda är nimd viruset om ni vill veta mer så är det bara att gå in och läsa