Nekromanti Varsågoda och sitt.

Hjalle

Swashbuckler
Stå på dig

...om du gillar det och dina spelare gillar det. Jag gillar det, mina spelare gillar det, och jag studsar som en liten skit i försök att leva ut stridsscener, visa, fånga känsla och få ut energi. Det fungerar utmärkt i den grupp jag har.

-Hjalle, sitter mer still som spelare.

Johan K

Gammal & dryg
Just i min grupp så sittes det mest hela tiden & det funkar alldlels utmärkt. Elelr ja, ingen har nämnt nått onm det & därmed så trro jag at det är ok för allesamamns.
För min del som sl & spealre så kvittar det faktsitk. Likvväl som man kan sitta & softa runt bordet somman kan gå omkring & snacka. Inget behöver ta ut det andra. Dock så kanske jag skyulle bli lite ströt om det blir för livat runt bordet. Men det är nått jag lyckligtvis inte råkat ut för, ännu iaf.
Tror att mycket beror på hur gruppen är, alla grupper kör sin stil, vilket jag tror kan vara ifrån at man sitter lungt & framför bordet till att fra omkrin som små stuttsbollar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Stå på dig

Mmm, om det var mina spelare så skulle det inte vara något större problem, men nu spelar jag en del på konvent, men helt främmande spelare. Så jag försöker reda ut vad som är bäst "default"-sätt att förhålla sig till stående och sittande.

Det har varit rätt många röster i tråden hittils som föredrar sittande spelledare. Som spelare är det ju smidigt, bara att anamma spelledarens spelstil, men när man själv skall diktera vad som händer.

Nu kanske man kan begära att spelarna säger till om de tycker att det är mindre bra, men jag tror inte att de gör det, det är ju inte helt ovanligt att jag spelleder små parvlar som når mig till midjan och förmodligen disintegrerar om jag höjer rösten lite, har sådana skinn nog på näsan att säga till? Jag spelleder ju trots allt (till viss del iaf) för deras nöje, och de kanske får en bättre upplevelse totalt sett om jag sitter still, även om jag inte är en lika bra berättare då.

DesertRain

Hero
När jag är SL brukar jag sitta ner, det händer dock ibland att jag går en runda och SL:ar samtidigt men det är bara om jag är trött.

Om jag själv är spelare vet jag faktiskt inte vad jag skulle tycka om det, SL har aldrig gjort det. Jag blir iallafall inte stressad av att någon står och "hänger" bakom miig, iallafall inte under en kortare stund. Om SL vet vad han sysslar med har jag inget emot att han går omkring. Det är bra tycker jag om SL använder kroppsspråk mycket, det ger mer inlevelse. Vi som spelar brukar också göra det en del. Både när jag är SL och när jag spelar.

Spelarna däremot ska inte springa omkring om de inte fått SL:s tillåtelse vilket jag inte skulle ge, springer alla omkring kan man inte få dem att koncentrera sig på rollspelandet.

MrG

Swashbuckler
Eller ja, rollspelsbaren på lincon 2005 innehöll ju faktiskt en stående MrG som en av två spelledare. Det är dock alldeles för lite kunskap för att jag ska ha utvecklat en ordentlig åsikt.
Hm, när vi kör tag-teamspelledande blir det naturligt att minst en rör på sig för att kunna skifta fokus och köra paralellplottar. Så det är ett läge där jag rekomenderar stående spelledare...

Ulfgeir

Swashbuckler
Det varierar om jag sitter eller står.

Som spelare kan jag mycket väl vandra runt en del om det finns utrymme och situationen är sådan att det passar. Som spelledare kommer jag inte ihåg, då det var någon gång förra milleniet. =^_^=

Jag har själv inga problem med spelare/spelledare som vandrar omkring. Sedan beror det på vilka man spelar med. Däremot är jag inte helt förtjust i kroppskontakt under spelande. Skulle någon fysiskt börja slå på mig under spelmötet skulle denne riskera att få ont. Det blir så när man tränat kampsport under mer än 15 år...

/Ulfgeir