Grafik Vart var den där nu igen? ...

Quadrante

Grisbonde
Så hur skulle just du vilja att rollspelsböcker, äventyr eller andra referensverk skulle läggas upp så de passar just dig?

Vilken ordning vill du läsa ett äventyr, hur vill du att fakta presenteras, hur hittar du lättast i en bok, pdf ...
... eller vad det nu är du letar i efter det där, var det nu var igen ...

Girighet

Warrior
Om man pratar äventyr och delar upp det i "Bra upplägg för att läsa innan spel" och "Bra upplägg att läsa under spel" föredrar jag det senare. Jag vill kunna ha boken /PDFen uppslagen på där vi befinner oss nu och informationen om plats och varelser håller ihop. Är Storbossen i rum #12 vill jag ha dennes stats där också, inte samlat någon annanstans. Blir galen på att behöva bläddra kors och tvärs för att hitta saker. Det kan förstås vara svårt att hålla ihop det på ett bra sätt men ha det som målsättning.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill att det ska ha en logisk ordning, och den bästa logiska ordningen är nästan alltid spelmötet. Alltså börja med introduktion, sedan förberedelser, skapa eventuella rollpersoner, sedan regler för scensättning, eventuella konfliktregler och andra ”händer ibland”-situationer, sedan eventuell endgame-makanism, och i slutet generella tips om ”hur man spelar väl”.

Jag kan tänka mig att andra upplägg också kan funka, men att ordna det kronologiskt funkar typ alltid.