Nekromanti varulvar och vampyrer

han göte

Warrior
hej..jag undrar om det finns nått rollspel där man spelar varulv, vampyr eller människa som jagar vampyrer och varulvar..utspelas i nutid (har sett filmen underworld och blivit inspererad av den, det är därför jag frågar)...finns det något sådant spel?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"jag undrar om det finns nått rollspel där man spelar varulv"

Werewolf: the Apocalypse eller Werewolf: the Forsaken.

"vampyr"

Vampire: the Masquerade eller Vampire: the Requiem.

"eller människa som jagar vampyrer och varulvar"

Hunter: the Reckoning.

"har sett filmen underworld"

Vilken näst intill blev stämd för copyrightintrång (eller hur var det nu med det där?) av White Wolf, företaget som tillverkar/tillverkade samtliga ovanstående spel.

solvebring

Superhero
varulvar!!! [OT]

Eftersom denna tråd ligger på rollspelsmakande och handlar just om en sak jag vill ta upp så gör jag det här istället för att skapa en ny tråd.

Jag har inga varulvar i mitt DoD, men det ska jag ha, har jag bestämt. Men saken är den att då vill jag skriva dem själv. Men jag vet inte så mycket om varulvar... Kan ni ge mig så mycket fakta ni bara kan om allt som gäller varulvar vore jag tacksam. För då är det ju bara att jag skriver och alla blir lyckliga - i alla fall mina spelare. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Re: varulvar!!! [OT]

Fakta är lite klurigt, men en del boktips i frågan kan jag komma med:

Hexikon (lexikon om övernaturliga saker, har brukat dyka upp på bokrean, bra referenser för spelledare :gremlaugh:)

Linda Hamlitons böcker om Anita Blake (i alla fall de första), har en hel del varulvar och en tanke om hur de funkar som jag kan köpa.

solvebring

Superhero

Hm... Med att kika upp böcker för varje gång jag vill åt något nytt blir ganska jobbigt faktiskt. Men om vi gör så här istället då, jag beskriver vad jag vill ha reda på?

Vart kommer varulvar ifrån, oftast? Behöver ju ha en bakgrund till varför just varulvar finns i min värld - hur uppkom dessa? Hur blir en varulv en varulv, genom bett eller på många andra sätt? Krävs något speciellt för att döda en varulv, - är dessa rädda för något speciellt etc. ???

MrG

Swashbuckler

Vart kommer varulvar ifrån, oftast?
Inte säker på vad du menar, men skulle nog svara landsbygden, är det ett lämpligt svar?
Behöver ju ha en bakgrund till varför just varulvar finns i min värld - hur uppkom dessa?
Oftast är det okänt, eller ligger en förbannelse i grunden. Gudarnas straff är en bra ursäkt, oavsett om den är sann eller inte.
Hur blir en varulv en varulv, genom bett eller på många andra sätt?
Biten är det klassiska och ofta det enda sättet, men i vissa myter kan det vara ärftligt också, ofta blir då de som fötts till varulvar mer aggresiva och mindre mänskliga.
Krävs något speciellt för att döda en varulv
Silver är oftast extra effektivt eller det enda som kan skada dem. Ibland specificerat till tre silverkulor i hjärtat.
- är dessa rädda för något speciellt etc. ???
Förekommer att de är extra rädda för eld. Andra speciella saker kan vara att tänka på om man vill att varulvaran är ensamvargar eller i flock. Folkulvarna tenderar att vara väl sammansvetsade och ledas av den starkaste = alfahannen.

Bättre så? Mer frågor?

solvebring

Superhero

Tror ditt svar räcker fint för mig, funderingarna har satt igång, så antagligen har jag gjort mina varulvar inom snar framtid. Tackar :gremsmile:

MrG

Swashbuckler

Postar du vidare när varulvarna är klara? Kan ju vara kul som inspiration för alla...

cogitare

Swashbuckler
Werewolf: the Apocalypse eller Werewolf: the Forsaken.
Av dessa är endast Werewolf: the Forsaken i tryck. W:tA har lagts ned av White Wolf.

Vampire: the Masquerade eller Vampire: the Requiem.
Som ovan fast V:tM är nedlagt och V:tR är aktivt.

Hunter: the Reckoning.
Tyvärr nedlagt. Jag gillade det spelet.

Men i "nya" WoD(World of Darkness) regelbok så täcks allt upp som behövs för att skapa en människa och det finns gott om information i olika tilläggsmoduler till WoD, alltså inte till V:tR eller W:tF eller M:tA(Mage the Awakening), för att spela en kampanj som går ut på att jaga de monster(och andra) som man spelar i de andra spelen.

Jag har inte själv speltestat nya WoD ännu men jag har läst reglerna och spelat de gamla spelen i över 10 år och har haft mycket roligt med dem. Kan rekommendera en tur in i WoD :gremsmile:

C.

solvebring

Superhero

Om det kan vara av nöje, så gärna. Men det blir nog mest att läsa bakgrund och beskrivning, för jag kör ju med husregler etc. så om någon vill ha med dem får de nog göra om lite till sitt... :gremsmirk:

Jaggernaut

Hero

Här är en sida där Drakvrede låter oss beskåda hans syn på varulvar, visserligen varulvar till Eon men du kan nog få en del inspiration därifrån ändå.

Vart kommer varulvar ifrån, oftast?

Menar du i rollspel/fantasylitteratur eller var de kommer ifrån i vår värld enligt myterna?

Behöver ju ha en bakgrund till varför just varulvar finns i min värld - hur uppkom dessa?

Förbannelser av gudar. Demoners avkomma. Ursprungligen från vargar (på något sätt har någon varg fått ett infekterat bett) eller något.

De sätt jag stött på är att antingen bli infekterad (biten) av en varulv eller ens förälder/föräldrar är varulv/varulvar. Jag skulle använda mig av båda. Har även sett att varulven är en egen ras som inte har något med människor eller andra att göra, dvs att människor inte kan bli varulvar - fast det är något som jag personligen inte gillar.

Krävs något speciellt för att döda en varulv

Vanligast är silver och kanske även eld. I rollspelssammanhang är väl magi också vanligt. Har även sett att vissa örter skulle vara giftiga för varulven.

är dessa rädda för något speciellt etc.

Absolut vanligast är eld. Silver också i viss mån. Stora folksamlingar?

Jo jag är medveten att MrG redan nämnt det mesta men jag skrev inlägget mest för länkens skull.

/Jaggernaut - känner vargen i sig.

Cohen

Swordsman
Hur man blir varulv

Jag har förutom infekterade bett och ärftlighet, vilka redan tagits upp, stött på följande sätt:

Man, personligen, blir förbannad - inte smittsamt, ofta ärftligt; liten till ingen kontroll över vare sig förvandling eller varghamn.

Man använder magi för att förvandla sig till en bara för att man vill - inte smittsamt, kan vara ärftligt ibland; från liten till full kontroll över både förvandling och varghamn.

Finns säkert fler som jag inte kommer ihåg.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"De sätt jag stött på är att antingen bli infekterad (biten) av en varulv eller ens förälder/föräldrar är varulv/varulvar. Jag skulle använda mig av båda. Har även sett att varulven är en egen ras som inte har något med människor eller andra att göra, dvs att människor inte kan bli varulvar - fast det är något som jag personligen inte gillar."

Den ursprungliga medeltida idén var, så vitt jag minns, att de flesta varulvar var rätt villiga monster som gick in i varghamn för att det låg i linje med deras ondskefulla natur. En varulv var en psykotisk massmördare med den adderade effekten att han kunde förvandla sig till varg (ungefär som vår tids myter porträtterar massmördare med den övernaturliga förmågan att överleva uppföljare på uppföljare). Sedan fanns det även vissa tolkningar i vilka en person som varit varulv i livet blev vampyr efter döden.

Jaggernaut

Hero

Den ursprungliga medeltida idén var, så vitt jag minns, att de flesta varulvar var rätt villiga monster som gick in i varghamn för att det låg i linje med deras ondskefulla natur. En varulv var en psykotisk massmördare med den adderade effekten att han kunde förvandla sig till varg

Jo så var det nog. Jag såg en dokumentär på discovery för ett tag sedan om varulvar men av någon anledning kommer jag knappt ihåg något alls från den, vilket var anledningen till att jag inte nämnde något (ville inte röra ihop saker). Men då du nämner detta börjar en del komma tillbaka.

Bl.a. anledning till att det just är silver som är skadligt för varulvar. Ursprungligen var silverkulorna gjorda av kyrkosilver som man hade smält ned.

Sedan fanns det även vissa tolkningar i vilka en person som varit varulv i livet blev vampyr efter döden.

Den hade jag inte hört.

/Jaggernaut - med minne som ett såll.

Cohen

Swordsman

Den ursprungliga medeltida idén var, så vitt jag minns, att de flesta varulvar var rätt villiga monster som gick in i varghamn för att det låg i linje med deras ondskefulla natur.

Ulvhednar och bärsärkar?

Cohen

Swordsman
FAKTA

Jag gjorde nyss något som ingen verkar tänkt på(inte ens jag). Jag har istället för att bry mitt dåliga minne mera, letat fram info om varulvarna på ett oerhört uppenbart(så här efteråt) ställe.
Den här länken borde besvara de flesta av dina frågor.
Varulvar