Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 1

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,509
Location
Köping
Vänta, va? Var läser du det? Det låter ju klart läskigt om det är sant, men jag kan inte se det skrivet. Är jag blind? Jag hoppades på att ulvarna och zombierna skulle ha ihjäl varandra.
Däremot är zombier immuna mot varulvarnas nattmord.
Vi bybor får hänga vem fasen vi vill, zombies får nattmörda olika beroende på hur långt vi kommit i spel, varulvar får bara nattmörda bybor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Vi bybor får hänga vem fasen vi vill, zombies får nattmörda olika beroende på hur långt vi kommit i spel, varulvar får bara nattmörda bybor.
Hoppsan, jag missade den biten. Jag tar tillbaka min anklagelse. My bad.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
I min erfarenhet är det inte ovanligt att folk kommer in och viftar på svansen tidigt, däremot är det ovanligt att flera gör det.

Jag vet inte om jag gillar iden om att pressa nybörjare då det mycket väl kan vara en taktik av hungriga rävar. Ulvarna kommer troligen vilja dreva ut lätta byten för att öka sitt övertag. Det finns dock en poäng men vi får vara på vår vakt isåfall.

Angående upplägget så tror jag att Larsson vill ha med minst ett av varje övernaturligt element. Dvs minst en zombie och ett spöke.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
I min erfarenhet är det inte ovanligt att folk kommer in och viftar på svansen tidigt, däremot är det ovanligt att flera gör det.

Jag vet inte om jag gillar iden om att pressa nybörjare då det mycket väl kan vara en taktik av hungriga rävar. Ulvarna kommer troligen vilja dreva ut lätta byten för att öka sitt övertag. Det finns dock en poäng men vi får vara på vår vakt isåfall.

Angående upplägget så tror jag att Larsson vill ha med minst ett av varje övernaturligt element. Dvs minst en zombie och ett spöke.
Ulvarna vill dreva ut spelare som är bybor som spelar sitt A-game. Det är min tro. Däremot kan jag hålla med om att det är rimligt att en ulv hakar på ett drev för att få ut ett lätt byte, men då är det vår uppgift att se igenom det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Spökkod låter spännande och jag gillar att KK tänker konstruktivt. Däremot undrar jag hur stor nytta vi har av det hela? Om jag är spöke och röstas ut så är jag ju knappast bättre på att analysera spelet bara för att jag talar från andra sidan graven. Vill KK identifiera spöket/spökena tidigt?

Jag fattar spelet så här just nu (kan ha förstått tokigt, sorry):

Bybor vinner om de röstar ut ulvar och zombidar.

Ulvar vinner om alla bybor dör OCH är fler än zombisarna.

Zombisar vinner om alla bybor dör OCH är fler än ulvarna.

Slutsats:
Bybor måste se till att döda ALLA ulvar och Zombisar. Ulvarna/Zombisarna måste egentligen BARA döda bybor+vara fler än det konkurrerande scumlaget.

Alla vill veta hur många av varje fraktion som är i spel och antalet deltagare/fraktion torde LJS ha räknat på för att skapa ett balanserat upplägg.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Äh, jag har fel direkt, ulvarna behöver inte alls döda alla bybor. Det räcker ju om de är minst hälften av alla deltagare.

Sorry.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Spökkod låter spännande och jag gillar att KK tänker konstruktivt. Däremot undrar jag hur stor nytta vi har av det hela? Om jag är spöke och röstas ut så är jag ju knappast bättre på att analysera spelet bara för att jag talar från andra sidan graven. Vill KK identifiera spöket/spökena tidigt?
Jag är alltid bättre som bevisat grön och död bybo än vad jag är i spel. Därav min spökkod. Det kanske finns fler som ser nyktrare på saker och ting ur spel så att säga. Har vi en kod kan vi använda oss av den och kanske få ut nått av spöket. Har vi inte en kod får vi utgå från att spöket har skapligt bra omdöme och röstar rätt. Jag vill inte identifiera spöket/spökena överhuvud taget. Precis som @Vimes skriver, outning under press så vi får nått att jobba med.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Spökkod låter spännande och jag gillar att KK tänker konstruktivt. Däremot undrar jag hur stor nytta vi har av det hela? Om jag är spöke och röstas ut så är jag ju knappast bättre på att analysera spelet bara för att jag talar från andra sidan graven. Vill KK identifiera spöket/spökena tidigt?
Jag tycker förslaget är ok. Samtidigt kan jag tänka mig att jag själv, eller någon annan spelare med stort ego säkert inte skulle vilja bli inlåst till en kod. Vi suger på det lite tycker jag.

Det stämmer att spöket inte nödvändigtvis är bättre när han eller hon blivit utslagen ur spel, men vi kommer veta med säkerhet att spökets röst är en byboröst. D.v.s. spöket kan förstås ha fel, men spöket kommer inte ljuga i varje fall. Alltid något.

Sedan känner jag att "Vill KK identifiera spöket/spökena tidigt?" är lite av att sprida irrelevanta misstankar i tråden. Ulvarna eller zombierna har ju inget alls att vinna på att identifiera spöken. Varför skulle det vara en grej? D.v.s. det finns ingen ulvrationalitet (se "Varulvsspel enligt Vimes") bakom att försöka "identifiera spökena", men det finns ulvrationalitet bakom att försöka chippa in det som en grej att diskutera om någons spel (som du gör här alltså).
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
När vi ändå pratar om att sprida ogrundade och vaga misstankar runt sig (vilket jag alltså menar är en given grej att göra som ulv), kan vi väl ändå lyfta det här:

Hmhmhm. Kul att just Vimes började med teorisnack.
Det jag öppnade med var att: 1) konstatera att vi kan ha upplägg som är väldigt obalanserade och att man av den anledningen kan smalna in vilka upplägg som är sannolika och 2) resonera om att spelupplägget inte passar sig för aggressiv outning. Jag kan inte riktigt se hur detta är tomt teoritugg utan anknytning till det faktiska spelet.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
805
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Spejsat upplägg! Gillar't!

Vad gäller spökena, som är det mest spännande, så upplever jag den förmågan mer som en sak som känns bra än faktiskt är det. Som nämnts i trådstarten så tycks de inte sitta inne på någon särskild info, så att kommunicera med spöket genom kod är i sig inte så värdefullt. Däremot så skulle det kunna ge byfördel om den som dör satt inne på hemlig info som inte han förmedlas innan personen dog, t.ex. information från förmåga.

Ett annat användningsområde för spökena är att gröna spelare... men det verkar inte som att varken siare eller trackern kan hitta dem med sin förmåga. Är iofs lite luddigt i formuleringen vad gäller trackerns förmåga.

Förmågan ger utslag för allt som inte är ”vanliga” bybor eller varulvar, som siare, andra trackers och zombies.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
950
Location
Umeå
Hej! Nu har jag skummat igenom det som har skrivits. Jag är ett fan av att det är så mycket tydlig info om vilka roller som finns och vad de gör, det kommer göra livet svårt för ulvar och zombies. Vad gäller prioordning så vill vi i första hand ta ut ulvarna som kan mörda oss på natten och sen hänga zombies tills vi har vunnit. Hur svårt kan det vara? XD

Vad gäller varulvsspel så har jag deltagit i några få här på forumet, plus att jag spelat en del irl.

Första rundan är oavsett alltid svårast, det är inte så mycket att gå på mer än att se vem som skriver och typ... magkänsla.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Spejsat upplägg! Gillar't!

Vad gäller spökena, som är det mest spännande, så upplever jag den förmågan mer som en sak som känns bra än faktiskt är det. Som nämnts i trådstarten så tycks de inte sitta inne på någon särskild info, så att kommunicera med spöket genom kod är i sig inte så värdefullt. Däremot så skulle det kunna ge byfördel om den som dör satt inne på hemlig info som inte han förmedlas innan personen dog, t.ex. information från förmåga.

Ett annat användningsområde för spökena är att gröna spelare... men det verkar inte som att varken siare eller trackern kan hitta dem med sin förmåga. Är iofs lite luddigt i formuleringen vad gäller trackerns förmåga.

Förmågan ger utslag för allt som inte är ”vanliga” bybor eller varulvar, som siare, andra trackers och zombies.
Jag gillar´t katten! Förutsatt att ett spöke kan ha en roll som Siare / Väktare då vilket vi inte vet, men vi kan ju snabbt få reda på det om vi lägger in det i Konkelkoden.

Om den avmördade har en viktig roll för byn utöver att vara spöke så skall hen så klart signalera det i sin första röst.

Exempel:
Röst 1: Spöket röstar utan fet stil (alltså en ogiltig röst) det ger oss info att hen har en extra roll utöver spökrollen.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
950
Location
Umeå
Apropå spöken och trackers: Min tolkning är att en tracker märker av den aktiva förmågan som, mest troligt, används varje natt. Ett spöke ÄR bara speciell och får agera rundan efter sin död, vilket innebär att det inte finns något att upptäcka.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
805
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag gillar´t katten! Förutsatt att ett spöke kan ha en roll som Siare / Väktare då vilket vi inte vet, men vi kan ju snabbt få reda på det om vi lägger in det i Konkelkoden.

Om den avmördade har en viktig roll för byn utöver att vara spöke så skall hen så klart signalera det i sin första röst.

Exempel:
Röst 1: Spöket röstar utan fet stil (alltså en ogiltig röst) det ger oss info att hen har en extra roll utöver spökrollen.
Det borde iaf signaleras om den dödade tar med sig information i graven. Om väktaren dör så tjänar ju byn egentligen inget på att denne outar sig i döden. I den bästa av världar ska väktaren hålla sig dold genom hela partiet, och om det kommer fram att denne är död så gagnar det väl mest ulv/zombie-laget. Tänker jag rätt?

Ett tillägg till spökprotokollet: Eftersom siaren detekterar rör/grön och trackern förmåga ja/nej så behöver det här kunna särskiljas i kommunikationen.
Förslag är att spöket skickar en ofetad röst och sen en fetad röst om förmågan var siare, och två ofetade och en fet om förmågan var tracker.
Exempel:

Siarspöke -
Röst: [Lars Laxermedelskonsulent]
Röst: [Valle Varulv]

Trackerspöke -
Röst: [Fille Fiskal]
Röst: [Anders Avlopp]
Röst: [Farbror Förmåga]

Låter bra?
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Det här med att spöken kan vara siare har jag helt missat att tänka på. Men det känns rätt uppenbart nu när Il Sövlo tog upp det. Där blir det förstås superviktigt att vi bestämmer oss för en kod som en eventuell spöksiare kan använda. Typ rösta på någon som redan är död eller utan fetstil eller så.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,509
Location
Köping
Snabbpost på kafferasten: jag har fattat det som att man inte kan vara både spöke och annan powerroll, som vissa verkar tro. Jag kan ha fel förstås.

Och därmed kan det finnas en poäng för varulvar att leta oförsiktiga spöken, jag lämnar det som en övning åt läsaren att lista ut varför.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag utgår från att trackers hittar spöken. Spöken är inte ”vanlig bybo”.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Snabbpost på kafferasten: jag har fattat det som att man inte kan vara både spöke och annan powerroll, som vissa verkar tro. Jag kan ha fel förstås.
Så tror jag också. Tror inte spöken kan vara siare, men det är bara en gissning.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Det finns ju många nog deltagare för att i princip samtliga roller skulle kunna finnas med i maximalt antal, och det är väl lite väl tidigt att börja analysera möjliga olika konstellationer eftersom det finns så många möjliga. Oklart är väl om Larsson valt roller för att skapa balans eller slumpat roller för att göra det oförutsägbart.

@Korpa var med i Mukwas Äventyr som väktare när jag började med varulvsspel vill jag iaf minnas mig. Har du lirat något sedan dess? @Sidd och @KrilleW - Hade ni inte spelat varulvsspel eller något liknande tidigare?

...
Jag har aldrig spelat textbaserat varulvsspel förut, men däremot textbaserade spel. För en smygtitt på min taktik så finns den här: https://boardgamegeek.com/forum/2379887/blood-clocktower/play-forum

Har även kört one night werewolf rätt mycket.
Annars är jag grön.
Återkommer med mer inlevelse ikväll. Kul att vi nu startat! 🙂
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Gällande spökkoden: Den känns inte överdrivet användbar, om det inte finns spöksiare. Ett spöke kommer väl förhoppningsvis att vara tydlig med sina misstankar innan hen dör. Det bör alla vara!
 
Top