Re: Hallå Brynolf!?
Så, here we go... Det här var de konkreta misstankar jag hittade. En del av mina svar är upprepningar från tidigare för tydlighetens skull.
Angående frågan om att jag skulle ha mördat Andersson och att det skulle vara logiskt ulvbeteende
Alltså, det finns två anledningar till att en grön-siad varulv skulle döda siaren. Den första är för att få gröningen bekräftad. Den andra är för att förhindra ytterligare sianden. Om det börjar bli ont om spelare (som det var nu), är det troligen nummer två som är skälet. Ju fler som siaren grönar, desto mer troligt blir det att folk börjar ana att det kan vara error i sierierna. MEN, eftersom Andersson hade många misstankar riktade mot sig, skulle mycket väl HAN kunna bli lynchad om folk börjar misstro hans sianden. Och en klyftig buse skulle nog inte plocka Andersson i det läget.
Alltså är det mer troligt att siaren dog för att en ännu inte siad varulv ville slippa sias.
Vimes var noga med att snacka om ulven Möllers planer på att kasta dirt mot knattarna för att låta någon annan plocka upp det - Brynolf.
Jag var rätt tidig med att inte gröna knattarna (framför allt Svövelkatten, men där hade jag ju fel), men ja, jag reagerade på Möllers skitkastning innan han hängdes. Som jag sagt, så tror jag inte Möller trodde sig kunna överleva rundan. Och en döende varulv kastar rimligen skit även på sina polare i hopp om att gröna dem lite eller åtminstone förvirra (att "misstänkas" av en varulv måste ju rimligen ses som grönande, men eftersom det är ohyggligt uppenbart, kan ulven antingen göra tvärt om eller allrahelst kasta skit på flera personer, varav någon ulv). Och dem han kastade på var knattarna och Vimes.
Vimes vill faktiskt släppa mukwa redan direkt och menar att lukas fortfarande är en safe bet att få ut. Medan dom kända ulvarna(möller,lukas) genast går på mukwa, och vem hänger på i bakhasorna? Jo brynolf. Inte lika framträdande men han petar och försöker styra skiten över mot mukwa.
Jag har förklarat flera gånger varför jag röstade på Mukwa i runda 1. Och att alla varulvar ska hoppa på samma person i rundans slut känns inte helt klokt.
Angående jidder om att min karaktär är perifer och icke trovärdig.
Jag kom alltså ut före Andersson, vilket skulle vara riskabelt om jag inte har falskleg. Är det rimligt att jag både har falskleg och sias grön?
När Möller hade outat "Fru Matilda" var det bara jag, Brynolf och Möller som var inloggade. Möller ville skicka det vidare till Vimes (för att Vimes kunde outa när som helst). Mest logiskt var ju egentligen att skicka över outandet till Brynolf eftersom han var inloggad, något jag fick påpeka för Möller innan det gjordes. Möller ville förmodligen inte att Brynolf skulle outa då utan vänta.
Jag outade utan press bara en kvart efter Möller. Hur menar du att det här skulle vara misstänkt? Det kan lika gärna vara så att han ber sin ulvpolare Vimes komma ut med namn. Det mesta tyder ju på att ulvarna har någon form av falskleg så jag tror inte det var någon ulva-ångest i själva namnoutandet.
(Brynolf) vill (i runda 1) såklart inte lägga en röst på lukas utifall någon skulle ändra sig i slutet och haka på xyas eller mukwa drevet, det var ju faktiskt väldigt jämnt där i slutet. Och han vill inte blanda sig in med dom andra ulvarna i xyas hörna heller(alla tre ulvar i samma drev är inte det bästa). Så vart ska han lägga rösten när det bara är dom två vid stupstocken? Mukwa är den enda han legitimt kan ha en motivering till att rösta på. Och om han på köpet kan få med sig någon från lukas drevet desto bättre, och han misscrediterar mukwas gröningar, många plus i kanten på den rösten som ulv.
Jag sade ju samtidigt att jag gärna ville rösta på Xyas. Drevet mot honom var dock litet just då (det var Möller, Mukwa och Lukas som senare kastade röster på honom, först i de sista fem minuterna av runda 1). En ulv skulle väl snarare ha försökt gröna sig lite genom att säga att han helst skulle vilja rösta på Lukas, men att symbolrösten på Mukwa kändes viktigare. I övrigt, tja, jag misstänkte inte Lukas tillräckligt mycket. Xyas misstänkte jag, men det gjorde ju många andra också. Men tycker du att det är så särskilt smart ulvtaktik att så uppenbart hålla sig utanför två drev? Jag ville som sagt markera att Mukwas plan inte går att lita på förrän han åkt ut och grönats helt. Men i senare rundor kom jag ju på att de andra knattarna kan ha falskleg så att sparka ut Mukwa skulle inte alls nödvändigtvis gröna dem båda.
Sedan så vill ju Brynolf hellre veta att väktaren finns än att siaren kommer ut. Vilket är naturligt, vet ulvarna vem som är väktare kan de ta denne, vet väktaren vem som är siare kan han skydda denne. Det är bättre för ulvarna att väktaren kommer ut än att siaren gör det.
Visst, men nu handlade det alltså om att jag ville vara säker på att siaren, för att ens börja tänka på att komma ut efter bara två sierier, skulle försäkra sig om att han i varje fall skulle hinna sia en gång till. Jag fortsätter ju på samma spår direkt efter att Paxen outat sin förmåga: "Borde inte siaren kunna komma fram nu? Nu vet vi ju att hen kan skyddas och sia åtminatone en gång till, och om hen ryker, vet vi att paxen ljuger." För övrigt, om jag var ulv som visste att jag skulle sias grön, varför skulle jag ta risken att öppet "jaga siare"?
Där är ju faktiskt ett av dom viktigaste motiven för att Brynolf kan vara ulven, vid vår olaga outning så stämde inte hans fluff alls. Jag, Vimes och Mukwa hade ju uppenbarligen identiskt fluff.
Nej, vi har uppenbarligen inte samma fluff. Men det var nog fler som inte hängde med i svängarna när det togs upp och folk började gröna varandra. Rimligtvis är det inte så enkelt som att alla bybor har samma fluff som varulvarna då inte har.
Men skulle han verkligen vara så snabb att outa något som han uppenbarligen skulle pinga fel? Hade jag vart ulven i det läget så hade jag nog iaf påpekat att det inte kan vara lagligt att göra på det viset eller försöka dra ut på tiden i värsta fall
My thoughts exactly.
vem, förutom Möller, drevade Arvidos mot i sin sista runda? Brynolf såklart!
Jaha? Hur menar du att det här skulle vara till last för mig? Den dagen jag spelar som ulv kommer jag inte mörda folk som hämnd för att de drevat mot mig. Arvidos mördades rimligen för att han allmänt ansågs grönast just då.
Men Brynolf, nu resonerade ju uppenbarligen inte Möller så. Det är liksom binärt:
1. Möller är övertygad om att han kommer ryka: han röstar på en fellow varulv för att gröna denne en aning.
2. Möller tror sig kunna rädda sig själv och röstar på en bybo. Och i sådana fall vore väl det rimligaste att försöka styra drevet mot någon bybo som hade lite misstankar på sig, tycker du inte?
Jag är helt med på den premissen. Men så värst binärt blev det ju inte i slutändan, för han KAN inte gärna ha trott sig kunna rädda sig genom att rösta på Stövelkatten, samtidigt som han INTE röstade på en varulv. Jag har ingen aning om hans motivering till detta. Uppgivenhet? Försök till att lassa skit på mig, som redan uttalat misstankar om Stövelkatten? Man kan lika gärna fråga sig varför han inte röstar på dig (Vimes alltså).