Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 5

Mukwa

Swashbuckler
Re: Mukwa runda 1

Några saker som jag reagerar på dock är den såkallade textfilen som planen var skriven i. Hur skulle det vara ett bevis för planens genuinitet och varför har man den sparad på mail? Är det inte så ulvarna kommunicerar?
Den skulle inte vara bevis för planens genuinitet. Den skulle vara en säkerhet för att jag hann posta en förklaring innan rundan var slut. Lukas blev orolig (yeah right) att jag var på väg att ta med mig lögnen i graven och det var nog lite därför jag påpekade att jag hade den på ett mail (som inte var ett mail utan en txt-fil då). Dessutom ville jag utlova en förklaring så fort jag kom hem så att ni (inte för att det hjälpte Vimes som trodde att jag loggat ut för kvällen) visste att det skulle komma mer sen efter att jag slutat jobbet.

Mukwa

Swashbuckler

Sen hur planen någonsin kunde tänkas gröna 4-5 pers förstår jag heller inte. Men det tror jag att mukwa har försökt förklara tidigare?
Ja, men jag kan väl dra det igen. Jag hade tankar om att ljuga om mitt namn nån mer gång. Outa mig som exempelvis Oppfinnar-Jocke... men jag satte käppar i hjulet för mig själv vid min efternamnsoutning. Då kunde jag bara outa mig som Anki Anka och Kalle Anka utöver Fnatte och Tjatte. Jag övergav dock den här delen av planen dels när Arvidos outade ett av de namnen, och dels för att det var bättre att spela mer safe. Att få knattarna grönade var trots allt 3 stycken. Egentligen var det också dessa 3 jag trodde var rimligt att jag kunde gröna, men jag ville undvika att skriva just 3 då det skulle tala om för mycket av min plan. Men 4-5 var egentligen inget ljug. Jag hade tankar på att outa mig som Kalle Anka eller Anki Anka också.

Vimes

Sillkung

Trasapa said:
Han var ändå på möller i runda 2 rätt hårt om jag inte missminner mig?
Nja. Mukwa ville i princip hänga xyas hela runda två. Det är faktiskt lite konstigt, med tanke på de scumtells som dök upp på Möller. (Ok, nu kastar jag igelkottar i ballongaffärer, men jag var i varje fall drivande mot Möller innan jag växlade om och drev på som en galning för att xyas skulle ryka). Det vore intressant att kolla närmare på hur Mukwa agerade kring Möller i runda 2.

Trasapa said:
Men för att kunna genomföra en sådan här plan så måste ulvarna ha haft info på att endast 2 av knattarna är i spel. Och i sånna fall vore det inte klokare att försöka vänta med att outa tills båda knattarna är ute? Eller iaf vänta tills en knatte outat och då ha 50% chans att genast pricka rätt. Det blir ju absolut kontraproduktivt för ulvarna att gröna 2 bybor genom eget spel.
Visst, det är lite dumt att gröna bybor som ulv. Men om ulvarna vet att det finns en knatte ledig, men inte vet vilken, tycker jag att Mukwas agerande mejkar sense. Han går ut med "Anka" och väntar på att de övriga knattarna ska dyka upp, tillslut blir han tvungen att chansa mellan två namn. Stövelkatten outar samma namn och Mukwa avslöjar sin plan och claimar den knatte som ännu inte claimats. Sen har du rätt i att man drar på sig onödigt mycket heat som ulv när man gör ett sådant här stunt... enda anledningen till att göra det som ulv är väl om man vet att man inte kan bli siad?

(Okej, nä. Jag tror egentligen inte att Mukwa är ulv. Är han ulv så kommer jag tycka att han är världens ballaste och rockigaste ulvspelare ever.)

Mukwa

Swashbuckler

enda anledningen till att göra det som ulv är väl om man vet att man inte kan bli siad?[/quote]

Om det finns 3 ulvar och en är fredad från siande skulle jag tippa på att den som är fredad håller låg profil i början och möjligtvis kan man vara beredd att ta ut svängarna de andra rundorna. Att ställa till det i runda 1 är ju typiskt obra.

Ja, jag var på Xyas mycket i runda 2 och om ärligheten ska fram kommer jag inte ihåg så mycket av runda 2. Jag kan gå tillbaks och kika lite, men nog har jag för mig att jag pratar om möller också.

Mukwa

Swashbuckler
Nu ska vi se här...

Slutet av runda 1 (första inlägget i runda 2, skrivet av ingen mindre än Brynolf)

--------
Brynolf said:
Där ser man! Lukas pingade rätt mycket men jag var inte alls lika hundra som många andra verkade vara. Bra start! Tack för kul spel Lukas & Konrad!

Så här slutade röstningen förra rundan:

Luu-Kahs (6) - Xyas, Vimes, Arvidos, Trasapa, Andersson, Stövelkatten
Xyas (4) - Konrad, Möller, Mukwa, Lukas
Andersson (1) - Paxen
Mukwa (1) - Brynolf

Jag tänker kika närmare på Xyas så fort jag hinner. Han verkade skriva något testamente i slutet av förra rundan.

Men till att börja med, varför Konrad? Jag uppfattade inte honom som särskilt grönad av någon.
-------------

Vad kan vi utläsa av det här? Jo, att Möller tog en stor risk att rädda Lukas. Både Möller och Lukas hängde i samma drev mot Xyas. Vi vet att K.K var bybo och jag vet att jag är bybo, alltså var det bara två ulvar där. Det låter rimligt också, det brukar ju vara suspekt om alla ulvarna ligger i samma drev.

Möller kämpar febrilt med att rädda kvar Lukas, och därför tror jag egentligen inte att det finns någon ulv i lukas-drevet. Vimes har gått in som nr 2, Trasapa valde faktiskt vem som skulle åka i runda 1 när han valde mellan mig, Xyas och Lukas. Det är Trasapas röst som är avgörande för att Lu-Kaazh till slut åkte. De andra i det drevet är bekräftade bybor nu. Vem har vi kvar? Nån som inte vill synas i vare sig lukas-drevet eller tillsammans med sina polare i xyas-drevet? Jo - !Paxen. fast han är ju grön, så vem?

Om det inte är Brynolf så är det Vimes... Då har ulvarna bestämt sig för att Vimes kommer bli grön om lu-kaazh åker, men jag har väldigt svårt att tro att Trasapa skulle vilja avgöra hela skiten till ulvarnas nackdel om han själv var ulv.

Vimes

Sillkung
Mmh, fast alltså Mukwa. Om ulvarna valde att offra Lukas kan ju Trasapa lika väl som jag vara ulv. Om det är någon som sticker ut i ovanstående rösträkning är det ju du själv som sitter i ulvdrevet mot xyas. Det är min spontana reaktion i varje fall.

Men för att bryta ner det lite, nu resonerar jag utifrån att var och en av oss är ulv i olika scenarion:

Vimes - att Lukas ska offras är bestämt tidigt, Vimes signalerar tydligt att han tänker rösta på Lukas som sin slutröst och argumenterar för att det är dumt att rösta ut Mukwa på slutet. (Men: varför gör inte Möller samma sak?)

Trasapa - här är det ett snabbare beslut. Trasapan har inte varit på Lukas speciellt mycket men lägger ändå rösten som väger över till Lukas nackdel. Detta för att ulvarna förstår att Lukas nog kommer ryka innom kort ändå. (Men: Varför gör inte Möller samma sak?)

Mukwa - Arbetar tillsammans med de andra ulvarna i det andra drevet. Vill rädda Lukas. (Men: Är det rimligt att alla ulvar sätter isg i samma drev?)

Brynolf - Tar inte ställning i utröstningen. Vill lågflyga och inte bli insnurrad med ulvarna. (Men: Det fanns utrymme att rädda Lukas, och om man inte bestämmer sig för att rädda honom kan man lika gärna vara med och rösta ut honom.)

---

Som jag ser det verkar det inte som att ulvarna offrade Lukas. I varje fall Möller försökte rädda honom.

Samtidigt är det inte så sannolikt att alla ulvar sätter sig i samma drev. Märk väl att vi plockade Möller delvis på att han försökte rädda Lukas, det vore dumt av ulvarna att lägga alla ägg i samma korg.

Mer märklig är Brynolfs röst på Mukwa. Som jag tolkar det: Mukwa-drevet seglar upp efter knatte-debaclet, många hakar på, bla Brynolf. När Brynolf senare dyker upp i tråden vägrar han ta ställning, mellan xyas och Lukas. Sena röständringar ser inte bra ut, i varje fall inte när en ulv är på kroken. Brynolf kör "princip-röst" och vägrar delta i byns beslut. Lite handlingsförlamad antar jag. En röst på Lukas har han inte riktigt täckning för, eftersom han inte varit på Lukas tidigare under spelet, och att gå in och försöka rädda xyas verkar vanskligt då det är uppenbart att Lukasdrevet har momentum. Alltså låter han rösten ligga kvar.

Vimes

Sillkung
En röst på Lukas har han inte riktigt täckning för, eftersom han inte varit på Lukas tidigare under spelet, och att gå in och försöka rädda xyas Lukas verkar vanskligt då det är uppenbart att Lukasdrevet har momentum.

Mukwa

Swashbuckler
Mmh, fast alltså Mukwa. Om ulvarna valde att offra Lukas kan ju Trasapa lika väl som jag vara ulv. Om det är någon som sticker ut i ovanstående rösträkning är det ju du själv som sitter i ulvdrevet mot xyas. Det är min spontana reaktion i varje fall.
Nej. Din röst avgjorde inte, det gjorde däremot Trasapas. Alltså var du med om lukas skulle röstas ut. Trasapa ville att lukas skulle ut. Det är skillnaden. Visst är min röst misstänkt bland 2 bekräftade ulvar, men att rösta på Xyas i det läget är inte direkt misstänkt. Det var fler som gjorde det senare, egentligen på samma grunder som jag gjorde det i runda 1. När jag gick tillbaks och kollade runda 2 blev jag dessutom lite stolt över mig själv. I mina första inlägg skriver jag typ exakt som det var med facit i hand. Xyas är mindre misstänkt eftersom ulvarna måste ha försökt rädda Lukas. Möllers sista röst på Xyas var framkrystad. Det här hängde vi Möller på sedan.

Brynolfs röst sticker ut mer än vad någon av oss andra gör. Däremot finns det möjlighet att ulvarna ville ha en röst på Lukas ifall han skulle bli utröstad. Well played, helt klart. Att ulvarna försöker rädda Lukas är ju uppenbart, då är det otroligt kontraproduktivt att fälla den avgörande rösten på Lu-Kaazh. Däremot ville de uppenbarligen inte riskera att alla försökte rädda honom. Någon fick antingen stanna kvar i drevet eller jaga låtsasbovar någon annanstans.

Alltså: Brynolf eller Vimes. Trasapa är grön. Jag är det inte, men jag verkar inte vara så misstänkt heller.

Brynolf eller Vimes... Ja... fan. Siandet måste liksom funka, upplägget tyder på att det ska göra det. Upplägget tyder på Vimes, Brynolfs spel tyder mer på Brynolf. Fluffet tyder på Brynolf. Palmegruppen kan inte ha haft det så här svårt...

Vimes

Sillkung
Nä, nu tycker jag att du slirar igen Mukwa. Du måste läsa in vad som hände under rundan i övrigt också. Trasapa är inte på Lukas annars under rundan. Jag deklarerar tidigt att jag kommer ha min röst på Lukas i slutet. Trasapa röstar på Lukas först i slutet.

För att jag ska vara ulv måste ulvarna bestämt sig tidigt att Lukas skulle offras, vilket Möllers agerande talar emot. För att Trasapa ska vara ulv måste han ha bestämt sig för att gå in och avgöra till Lukas nackdel men till sin egen fördel. Det är inte helt crazy bananas att göra det, vinden blåste onekligen åt Lukashållet, och jag vet inte om man som ulv är speciellt sugen på att gå in och försöka rädda en fellow ulv i en sådan situation.

Men visst: av agerandet i runda etts utröstning är Trasapa grönast, sen jag, sen Brynolf och sist du. Om man ska vara lite fyrkantig. Dock är verkligheten inte fyrkantig, och jag tror att Brynolfs "Inte-blanda-sig-i"-röst kan vara ett bevis på ulvapläd.

Sen kan man fråga sig hur det kom sig att du ville ha ut xyas så gärna i runda 2? Om han blev mindre misstänkt av Lukas-utröstningen, alltså. Mig veterligen är du knappast med och drevar mot Möller under runda 2 heller.

Vimes

Sillkung
PING! PING! PING!

Ho ho! Såhär skriver Möller i sitt andra inlägg runda 2:

Möller said:
Något av en brödsmula; men varför tog inte !Paxen ställning mellan xyas och Lu-kaazh? Mukwa förklarar han att han inte vill rösta ut, men han låter rösten ligga kvar på Andersson. Sista inlägget kommer 22.16, !Paxen var alltså med till slutet. 17.52 säger han:
!Paxen said:
Helvete.... Allstå, jag vill rädda mig själv här, men jag har ingen motivering till att rösta på varken Xyas eller Luu-Kaazh.
Därefter snackar !Paxen inte något mer om xyas eller Lu-kaazh, utan om Stövelkatten, Andersson och Mukwa. Lite konstigt är det åtminstone.

Röst: !Paxen
O'rly, Möller? !Paxen tog inte ställning, visst. Men vänta nu, det var väl en till som inte gjorde det? Varför nämner inte Möller denne någon?

Vimes

Sillkung
Re: PING! PING! PING!

Sen, sorry, Mukwa, när jag kollar mer noggrant på inledningen av runda 2 ser jag att du gör en del vettiga poänger mot Möller. Ditt agerande kring honom får nog ses som grönande.

Men en annan sak: vem, förutom Möller, drevade Arvidos mot i sin sista runda?

Brynolf såklart!

Trasapa

Swordsman

Jag har varit inne på exakt denna tankebana med brynolf, som jag skrev i nåt inlägg ovanför. Brynolf vill såklart inte blanda in sig bland resterande ulvar, två i samma drev är mycket nog, men han har ingen direkt bra motivering till att lägga sin röst på någon annan än mukwa. Tänk också på att två av ulvarna(lukas,möller) byter ifrån mukwa drevet till xyas på väldigt vaga grunder.

möller said:
Röst: xyas
Just nu hänger jag hellre xyas än Lu-kaazh. Xyas snack om att inte ljuga tycker jag inte håller. Jag får hålla med Arviods MC och tycka att ärlighet varar längst. Mukwas försök med att ljuga för byns skull tycker jag är ett bra exempel, jag är mycket tveksam till att det inte skulle varit bättre att gå ut med sanningen tidigare.
Han menar att xyas snack om att lögner aldrig är bra för byn pingar mer än mukwas galna plan som han hittills tyckte varit ulvig? En typisk skenmotivering.

Lu-kaazh said:
JAg vet att jag är oskyldig, jag är tveksam till Xyas

Röst:Xyas
En ännu sämre motivering.
Här byter alltså två av ulvarna från mukwa till xyas med ca 10 minuters mellanrum. Röstläget just då såg ut såhär:

Luu-Kahs 5 - Xyas, Vimes, Arvidos, Trasapa, Andersson
Mukwa 4 - Stövelkatten, Lukas, Brynolf, Möller
Xyas 2 - Mukwa, Konrad
Andersson 1 - Paxen

Är det helt osannolikt att ulvarna hade panik i slutet när det såg ut som att lukas var påväg ut och när så mukwa kom ut med sin plan flög ulvarna genast på honom för att försöka få med sig alla och rikta fokus ifrån lukas. När det visade sig att resterande bybor var mer sansad i frågan och faktiskt trodde på mukwa så insåg dom hur dumt det kunde se ut med tre ulvar på samma spår, men att alla tre skulle byta igen var ju risky.

Dom hade ju behövt två röster till för att mukwa skulle ut och ingen verkade nappa, men i xyas drevet fanns det ju ändå två gröna som fyllde ut. Men att alla tre ulvar skulle byta till samma drev igen var nog inte på tal så en fick stanna på mukwa för att signalera att han inte skulle komma undan med det här att mukwa fortfarande var misstänkt. Det hade ju bara räckt till oavgjort även om alla ulvarna bytt till xyas och det hade inte sett bra ut för våra ulvar.

Eller kom dom fram till en annan sak när paniken hade lagt sig? Ville dom kanske rädda mukwa? Men varför?
Jo som Brynolf säger:

Brynolf said:
Så länge du är kvar har din plan ju faktiskt misslyckats.
Tyvärr så är din slutliga röst på xyas inte en bra manöver mukwa, det var ytterst dålig timing av dig. Du hade nämligen just tagit bort din röst ifrån Xyas när möller bestämmer sig för att flytta sin dit, sen lägger du tillbaka din röst i xyas drevet och lukas följer efter med 2 minuters marginal. Det faller tyvärr inte i din favör, hade du skitit i din röst på xyas så hade du sett mycket grönare ut nu.

Men Brynolfs agerande är trots allt mer ulvalikt tycker jag.

Mukwa

Swashbuckler
Arvidos said:
Här är vad jag reagerat på i Brynolfs inlägg:

1. Rösten på Konrad Konvalj
Det här är vad som hände kring Brynolf timmarna innan deadline för runda 1:

16:32 Sammanställer röster (#25)
16:37 Röstar Konrad - Förklara Alfred! (#26)
16:42 Konrad svarar
17:41 Skriver inlägg (#27)
18:36 Stövelkatten outar sig som Fnatte
18:38 Brynolf svarar "Säker? Isåfall har vi problem..." (#30)
18:46 Konrad och Brynolf röstar Stövelkatten (#31)

Det jag reagerar på är att rösterna såg ut så här:

Xyas (3) Andersson, Mukwa, Lu-Kaash
Paxen (3) - Konrad, Möller, Brynolf
Lu-Kaazh (3) - Xyas, Vimes, Arvidos MC
Konrad Konvalj (2) - Stövelkatten, Trasapa
Arvidos MC (1) – Paxen

Och det visste Brynolf. Han misstänker alltså xyas mer, men lägger rösten på Konrad för att få en förklaring. Konrad förklarar sig genast, Brynolf är online men låter rösten ligga kvar i två timmar, och röstar sedan på Stövelkatten iom Mukwas outning.

Skulle rösten ha legat kvar på Konrad om inte det här seglade upp? Varför valde han att hålla liv i en situation där Lu-Kaazh, Xyas, Paxen och Konrad Konvalj alla kunde bli utröstade?

Ett sådant tillstånd är väl ändå en ganska bra möjlighet för varulvar att rädda sina vänner utan att göra uppenbara drev.

2. Vaniljglass!
Ibland får jag känslan av att Brynolf arbetar för att vara så vag och (förlåt) intetsägande som möjligt. Det här inlägget är väl ändå vaniljgrädden på vaniljglassen! Så, vi kanske är grönish, men vi kan lika gärna inte vara det?

Jag får känslan av att det är mycket antydningar och smygpekningar från Brynolf, inflyta byn utan att ta ställning. Vidare höll han sig väldigt väl i bakvattnet från mitt drev, även efter att det tog slut så ser jag hur många gånger mitt namn nämns i sammanställningen.

3. Tidigare varulvsspel
Brynolf har spelat bybo i både Mutant Chronicles och Western, och där verkade han ha en mkt högre aktivitet än här. Jag vet inte, jag bara scannade antalet inlägg lite snabbt. Spelar han annorlunda nu, och är det för att han är ulv isåfall?

xyas och !Paxen var med i Mutant Chronicles. Vimes arrangerade. I Western så var Vimes med. Hur skulle ni tre säga att Brynolf beteedde sig i dessa spel?
En grön spelare röstar på Brynolf...

Andersson said:
Jag håller med om den första punkten. Det är väldigt underligt att Brynolf säger att han misstänker xyas men i praktiken agerartvärtom och röstar så att det fortsätter vara helt jämnt. På så sätt minskade trycket på Lu-kaazh och på xyas samtidigt som det mot KK hölls igång.

Jag tycker det motiverar en röstflytt Röst:Brynolf

Andersson väljer sedan att rösta på Brynolf trots att han är grön... Lägg därtill att Xyas har info som hjälper ulvarna att ljuga. Xyas kan ha haft information om siandet. Att en viss roll inte kunde sias, eller att "riktigt nära vänner kan inte sias". Det innebär alltså att Xyas hade fått reda på om Oppfinnar-Jocke kunde sia Medhjälparen. Jag tror att Xyas tog det här ned i graven för att... ja, varför skulle han vilja det? För att xyas inte visste fraktionen, utan bara att siandet var fel? Om ulvarna visste det här skulle alltså alla sianden vara knas.

Arvidos och Andersson vill att vi hänger Brynolf, Andersson så innerligt att han vill hänga honom trots att han grönade honom. Då ska vi kanske göra det också. eller?

Var det nån som förstod nånting av min teori kring Xyas förmåga? Kände att det blev väldigt rörigt.

Vimes

Sillkung
Mukwa said:
Andersson väljer sedan att rösta på Brynolf trots att han är grön... Lägg därtill att Xyas har info som hjälper ulvarna att ljuga. Xyas kan ha haft information om siandet. Att en viss roll inte kunde sias, eller att "riktigt nära vänner kan inte sias". Det innebär alltså att Xyas hade fått reda på om Oppfinnar-Jocke kunde sia Medhjälparen. Jag tror att Xyas tog det här ned i graven för att... ja, varför skulle han vilja det? För att xyas inte visste fraktionen, utan bara att siandet var fel? Om ulvarna visste det här skulle alltså alla sianden vara knas.
Jag har också tänkt i den riktningen, men tycker inte riktigt att det stämmer. Varför skulle det vara dåligt för byn om vi vet att siandet är knas? Dessutom skriver xyas att hans info gäller spelets uppbyggnad (vilket iofs är konstigt då vi inte har sett någon anmärkningsvärd uppbyggnad alls...)

Trasapa

Swordsman
Kan xyas info ha varit att han skulle sias som ulv?
Han vill inte gå ut med det eftersom då skulle vi misstro siaren fullständigt och tappa hela det momentet i spelet. Eftersom han ändå skulle åka så fanns det ingen mening för honom att berätta det tyckte han.

Då kanske vic har balanserat det så att en bybo sias som ulv och en ulv sias som grön.

Men jag har svårt att tro att anki anka skulle sias som ulv rent fluffmässigt, men kanske någon av dom andra mer perifera karaktärerna, typ albert eller alexander?
Och xyas visste det här, men han tänkte kanske inte så långt att en ulv kunde sias grön utan han ville inte sätta en bybo i skiten genom att outa den här infon.

Det är inte helt otänkbart att magicka skulle sias som grön, då hon ju faktiskt själ en "äkta" karaktär.

Mukwa

Swashbuckler

Tyvärr så är din slutliga röst på xyas inte en bra manöver mukwa, det var ytterst dålig timing av dig. Du hade nämligen just tagit bort din röst ifrån Xyas när möller bestämmer sig för att flytta sin dit, sen lägger du tillbaka din röst i xyas drevet och lukas följer efter med 2 minuters marginal. Det faller tyvärr inte i din favör, hade du skitit i din röst på xyas så hade du sett mycket grönare ut nu.
Ja, men jag förstod förstås inte att det var ett ulvadrev då, jag började förstå det i runda 2 när det var klart att Lu-Kaazh var ulv. Jag lade ned min röst för att det stod mellan mig och Lu-Kaazh och jag ville veta hur grön jag var från resten av byn. Därför ville jag lägga ned min röst. När Möller sedan påpekade att det var dumt (för det var det, jag hade ändå inte tänkt byta röst från Xyas till Lu-Kaazh, Xyas var mest misstänkt imo) tog jag upp min röst igen. Jag lade ju inte ned mina anklagelser mot Xyas när jag lade ned rösten, det tror jag framgår ganska tydligt. Jag var stressad och jag var beredd på att åka, jag ville inte vara den som förstörde om byn ville få ut mig eftersom det skulle gröna Stövlis (och till stor del Trasapa). Ännu en sak som talar för att jag spelade så risky i runda 1 var för att jag inte har några förmågor eller information. Jag kunde alltså offra mig utan att byn skulle förlora på det allt för mycket, istället kunde min död ge byn mycket. Samtidigt som det är knasigt att jag röstar på Xyas där två andra ulvar håller hus är det grönande att jag spelade osjälviskt genom att lägga ned min röst och därmed riskera att åka själv.

När jag läser om runda 2 tycker jag däremot att det är helt jäkla oförståeligt att vi röstade ut Xyas. Allt förutom hans ovilja att outa info talar ju emot att han ska vara ulv. Allt, verkligen. Det påpekar jag i början och riktar mig mot Möller som fint hjälpte till att lägga grunden för att Xyas skulle åka. I ärlighetens namn kan vi väl också räkna ut att det var just pga Xyas som K.K åkte. Xyas drevade mot en bybo och det gjorde honom mer misstänkt. Runda 2 är ulvarnas runda, men inte i efterhand... Det finns mycket att utläsa från den rundan. Runda 4 borde vi kolla mer på också. Det finns en gemensam nämnare i de här två rundorna och det är att Vimes går ut stenhårt. Skoningslöst. Mot bybor.

Mukwa

Swashbuckler
Då kanske vic har balanserat det så att en bybo sias som ulv och en ulv sias som grön.
Nej. Det här skulle vara allt annat än balanserat. Båda grejerna är till stor fördel för ulvarna. Alltså, väldigt stor fördel. Större än falskleg.

Mukwa

Swashbuckler
Trasapa: Vimes

Jag tycker att Trasapa ska fortsätta med analyser på Vimes, för vi kan inte avfärda honom, även om mycket nu pekar mot Brynolf.

Vimes

Sillkung

Alltså, jag kan köpa att jag hårddrevade xyas i slutet av runda två. Men går jag verkligen ut skoningslöst mot Stövelkatten i runda 4? Den uppfattningen skulle jag gärna se ledas i bevis.

Brynolf

Dum fan

Satan vad ni skriver! Jag kan tyvärr inte matcha er aktivitet för tillfället, men eftersom mycket misstankar går mot mig just nu, får ni gärna koka ner dem så det går att försvara sig mot.

---

Lite logiska förutsättningar som inte har med scum tells att göra:

För att Vimes ska vara ulv krävs i princip att han har ett falskleg. Detsamma gäller Trasapa.

För att Mukwa ska vara ulv krävs att han har både falskleg (även om hans plan i runda 1 KAN ha varit ett vanskligt sätt att skaffa sig ett starkt namn) och att siandet slagit fel.

För att jag ska vara ulv krävs att siandet slagit fel, och (eventuellt) att jag har falskpass eller någon annan kunskap om att Oppfinnar-Jocke var med i spel.

Utifrån detta är det minst sannolikt att Mukwa är buse.