Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 5

Mukwa

Swashbuckler
Re: PING! PING! PING!

Varför dog Andersson? Som jag var inne på i förra rundan hade det varit bättre att låte honom vara kvar. Varför? Jo, för att då hade Andersson siat Vimes. Hade han varit grön hade vi haft 50/50 mellan Andersson (vi hade inte vetat att Andersson var bybo då) och Trasapa. MEN, risken att Andersson är naiv siare hade fortfarande funnits. Alltså hade vi haft 25% då alla var legitima targets.

Hade Andersson rödat Vimes hade vi fått en 50/50-situation mellan Andersson och Vimes. Trasapa hade inte siats.

-------

Andersson åkte i nattfasen. Om Brynolf är ulv så åkte Andersson för att gröna honom, men han måste ha räknat ut att det inte helt skulle räcka. Vimes vinner mest på det här. Nu har vi 25% chans att ta en ulv eftersom vi inte är säkra på om Andersson är naiv siare eller inte. Vimes ville inte riskera att Andersson rödade honom och att vi då hade fått en 50/50-situation.

Röst: Vimes

För i ärlighetens namn är det mer rimligt att Anderssons siande funkar, än att det inte skulle göra det. Om det inte gjorde det så fanns det ingen orsak att ta ut honom i nattfasen.

Mukwa

Swashbuckler

Jag kommer vara ganska aktiv den här rundan, men det vore trevligt om några joinade mig. Vi letar ju ulvar på olika sätt allihop.

Vimes

Sillkung

För det här var ju ett nytt resonemang, Mukwa... :gremwhistle: Det var precis det jag pekade på i och med min första röst på Trasapa. Att den spontana reaktionen på att Andersson plockades var att han ännu inte siat varulven.

Nu är det ju såhär: Skulle jag vara varulv som inte siats ännu skulle jag plocka ut Andersson, visst. För att undvika att bli siad. Men skulle jag vara ulv som redan siats som grön så skulle jag också plocka ut Andersson, just för att ingen av de kvarvarande skulle sias som ulv. Skulle ytterligare ett grönt siande komma fram skulle byn sannolikt börja fundera om det nog inte är något tjall med siarkraften ändå. Bättre då att strypa informationstillförseln.

Så min tanke är att vi nog inte kan utgå ett skit ifrån att Andersson blev dödad.

Sedan undrar jag varför du utifrån det här resonemanget röstar på mig. Vad gör Trasapa grönare?

Mukwa

Swashbuckler

För det här var ju ett nytt resonemang, Mukwa...
Nej, kanske inte... men ett bortglömt resonemang.

Sedan undrar jag varför du utifrån det här resonemanget röstar på mig. Vad gör Trasapa grönare?
Ja... jag väntar ju fortfarande på att du ska göra en analys av Trasapa så att jag får någon som helst anledning att rösta på honom, för enligt vad jag har i huvudet på trasapa är det lika med mitt bankkonto efter att jag har inhandlat julklappar (för er som tror att Mukwa är rik, så innebär det här 0:)

Mukwa

Swashbuckler

Nu är det ju såhär: Skulle jag vara varulv som inte siats ännu skulle jag plocka ut Andersson, visst. För att undvika att bli siad. Men skulle jag vara ulv som redan siats som grön så skulle jag också plocka ut Andersson, just för att ingen av de kvarvarande skulle sias som ulv. Skulle ytterligare ett grönt siande komma fram skulle byn sannolikt börja fundera om det nog inte är något tjall med siarkraften ändå. Bättre då att strypa informationstillförseln.
Det är du som har fått igång byn om att siarkraften skulle vara ur funktion. Det här påpekar faktiskt Brynolf redan förra rundan. Och bara det är lite suspekt, faktiskt. Det är ologiskt, och du håller med. Ändå kan du inte förmå dig att hitta dirt på Trasapa, som är det enda vettiga alternativet mot dig då. Istället försöker du lassa över allt på Brynolf och därmed tvingas ta itu med att siandet är skit. Du borde ju börja i den ände du själv tilldelade dig: med Trasapa. Hittar du ingenting alls kan jag köpa att du börjar anklaga Brynolf, men du har ju inte ens försökt göra nåt på Trasapa.

Vimes

Sillkung

Mukwa said:
Ja... jag väntar ju fortfarande på att du ska göra en analys av Trasapa så att jag får någon som helst anledning att rösta på honom, för enligt vad jag har i huvudet på trasapa är det lika med mitt bankkonto efter att jag har inhandlat julklappar (för er som tror att Mukwa är rik, så innebär det här 0:)
Check. Problemet är att jag inte hittar något vettigt på honom. Hans röst avgör mellan Lukas och xyas i första rundan, han är med och röstar ut Möller i tredje. Han beefar lite med Arvidos och pyser ut paranodia misstankar till höger och vänster. Det enda är väl att han aldrig röstar på Möller under runda 2.

Det finns liksom inte så mycket att peka på. Jag tror att Trasapa är grön.

Vimes

Sillkung

Mukwa said:
Hittar du ingenting alls kan jag köpa att du börjar anklaga Brynolf, men du har ju inte ens försökt göra nåt på Trasapa.
Bara för att jag inte postar långa uppräkningar av alla inlägg han gjort innebär det inte att jag inte tittar på honom.

Mukwa

Swashbuckler

Det finns liksom inte så mycket att peka på. Jag tror att Trasapa är grön.
Ja, det tror ju jag också. Därför står det mellan dig och Brynolf.

Vimes: har fått ett helt falskleg med fluff och allt. Arvidos win-con förleder byn (men han vill ha ut Vimes ändå).

Brynolf: har fått en förmåga som blockerar siandet mot honom. Byn har fått information om någonting som gör det lättare för ulvarna att gömma sig i för att balansera upp det (logiskt?)

Tells: Brynolf är K.O. där dessvärre... hans röstning är helt off, han kan inte fluffet...

Mukwa

Swashbuckler

Bara för att jag inte postar långa uppräkningar av alla inlägg han gjort innebär det inte att jag inte tittar på honom.
Nä, så klart. men det enda du har skrivit är att du inte hittar någonting, och det har inte varit särskilt preciserat.

Trasapa

Swordsman
Ser det snöar

Jag finner det lite oroande mukwa att du är så otroligt insöad på att siandet är 100% solkfritt. Jag tycker att ett freecard är lika sannolikt som att en ulv kan sias som grön. Det ger ju samma edge till den ulven egentligen i balanssyfte.

Jag måste hålla med Vimes att Anderssons siande är något vi tyvärr måste sätta i skymundan då vi inte helt kan förlita oss på det. Jag vidhåller som jag sa tidigare att vi nog måste gå tillbaka till basics och gå efter scumtells och vem som är mest tydlig som ulv.

Vimes

Sillkung

Jo alltså. Ska vi gå på "det beehövs något speciellt!" (falsklegg, förmågor etc) är faktiskt Trasapa mest misstänkt. Det enda han behöver är ett flasklegg, inga extra förmågor eller konstigheter utöver det. Mitt falsklegg skulle behöva var mer avancerat iom mitt och Arvidos wincon. Hur det än är, så behövs det något speciellt för att någon av oss ska vara ulv.

Ska vi gå på fluffkunskap är Brynolf mest misstänkt. (Jag försökte faktiskt se om det kunde vara så att Trasapas fluffkunskap var hämtad från Arvidos hintande under runda 1, men ordet som Trasapa refererar till är nr 5 och inte 6 i Arvidos version. Så Trasapa har koll på roll-fluffet.)

Och sett till scumtells är Brynolf i ensam majestät.

Trasapa

Swordsman

Jag finner det det fantastiskt mer osannolikt att Vimes är ulv är brynolf. För att Vimes ska vara ulv så ska han ha ett freecard, ha dubbel fluff och Arvidos wincon ska vara helt menlöst och enbart till för att förvirra.

Brynolf behöver bara ha en liten textrad som säger att han sias som grön. Det är allt han behöver egentligen som jag ser det. Medhjälparen är väl inte helt omöjligt att chansa sig till? Och han kan ju grönas av siaren om det skulle knipa så det är bara att köra.

Som Vimes säger så har jag lättare för att vara ulv än honom för jag behöver bara ett freecard.

Mukwa skulle kunna ha båda delarna. Sias han som grön så kan han ju ta risken att köra planen han gjorde och semigröna sig själv med förtroende att siaren kommer att gröna honom i slutändan. Då har han dessutom alibi för att inte bli nattskändad.

Så,
Vimes: Dubbelfluff, Freecard och ett flumm wincon.
Brynolf: Sias som grön.
Trasapa: Freecard.
Mukwa: Sias grön och freecard.

Så egentligen borde det stå mellan mig och brynolf om man skå gå efter vad som är mest sannolikt.

Mukwa

Swashbuckler

Ska vi gå på fluffkunskap är Brynolf mest misstänkt. (Jag försökte faktiskt se om det kunde vara så att Trasapas fluffkunskap var hämtad från Arvidos hintande under runda 1, men ordet som Trasapa refererar till är nr 5 och inte 6 i Arvidos version. Så Trasapa har koll på roll-fluffet.)
Jag kollade på Arvidos fluff när jag skrev fluff-utmaningen. Så jag konstruerade det så att man inte kunde klara det med Arvidos fluff, därför valde jag de orden som ni svarade på.

Mukwa

Swashbuckler
Re: Ser det snöar

Jag finner det lite oroande mukwa att du är så otroligt insöad på att siandet är 100% solkfritt. Jag tycker att ett freecard är lika sannolikt som att en ulv kan sias som grön. Det ger ju samma edge till den ulven egentligen i balanssyfte.
Nån måste ju vara det. Ni andra verkar för tillfället bara bry er om att det inte funkar och röstar på Brynolf. Jag försöker väga upp det.

Nej. Att en ulv sias som grön är långt mycket bättre, alltså oändligt långt mycket bättre än ett freecard.

Vimes

Sillkung

Mukwa said:
Jag kollade på Arvidos fluff när jag skrev fluff-utmaningen. Så jag konstruerade det så att man inte kunde klara det med Arvidos fluff, därför valde jag de orden som ni svarade på.
Smart!

Mukwa

Swashbuckler

Jo alltså. Ska vi gå på "det beehövs något speciellt!" (falsklegg, förmågor etc) är faktiskt Trasapa mest misstänkt. Det enda han behöver är ett flasklegg, inga extra förmågor eller konstigheter utöver det. Mitt falsklegg skulle behöva var mer avancerat iom mitt och Arvidos wincon. Hur det än är, så behövs det något speciellt för att någon av oss ska vara ulv.
Ja, men nu vet vi ju att Trasapas eventuella freecard är exakt lika avancerat som ditt eftersom han också har fått fluffet. Det var faktiskt Arvidos som outade sitt win-con, inte du. Det ska vi ha med i beräkningarna också. Du skrev bara att du hade info om en roll som inte var DT-material (vilket Kalle visserligen är, men inte så hårt direkt).

Trasapa

Swordsman
Re: Ser det snöar

Mukwa said:
Nån måste ju vara det. Ni andra verkar för tillfället bara bry er om att det inte funkar och röstar på Brynolf. Jag försöker väga upp det.

Nej. Att en ulv sias som grön är långt mycket bättre, alltså oändligt långt mycket bättre än ett freecard.
Är det? Om man har ett freecard och kan outa ett trovärdigt namn tidigt i spelet så ligger man ju hyfsat långt ner på siarens lista, då hinner man troligen undgå siaren tills han har blivit skändad. Förutsatt att man spelat lågprofil såklart.

Vimes

Sillkung

Mukwa said:
Ja, men nu vet vi ju att Trasapas eventuella freecard är exakt lika avancerat som ditt eftersom han också har fått fluffet. Det var faktiskt Arvidos som outade sitt win-con, inte du. Det ska vi ha med i beräkningarna också. Du skrev bara att du hade info om en roll som inte var DT-material (vilket Kalle visserligen är, men inte så hårt direkt).
Fast mitt freecard skulle även innefatta desinformation i en helt annan spelares rollbeskrivning... Dessutom var det inte Kalle jag refererade till utan Kajsa. Vilket jag också skrivit.

Mukwa

Swashbuckler

Så,
Vimes: Dubbelfluff, Freecard och ett flumm wincon.
Brynolf: Sias som grön.
Trasapa: Freecard.
Mukwa: Sias grön och freecard.

Så egentligen borde det stå mellan mig och brynolf om man skå gå efter vad som är mest sannolikt.
Snyggt. jag skulle däremot inte nödvändigtvis behöva ett freecard, eftersom jag då kunde ha chansat på Fnatte och sedan ändrat mig, men då hade jag inte direkt skrivit om nån master-plan så långt innan, och jag hade väntat länge med att outa mig för att slippa konstigheter. Ni tror väl inte längre att jag är ulv iofs... men rent tekniskt sett skulle jag inte behöva ett freecard.

Mukwa

Swashbuckler

Fast mitt freecard skulle även innefatta desinformation i en helt annan spelares rollbeskrivning... Dessutom var det inte Kalle jag refererade till utan Kajsa. Vilket jag också skrivit.
Check. Hon är inte med i DT alls... men kan du länka till din brödsmula på Kajsa? Arvidos gick ju också ut med Kajsa när han skrev om sitt win-con. Var du före honom med att brödsmula Kajsa?