Trasapa under luppen
Ok. Det här måste faktiskt göras.
Runda 1
Det första Trasapa postar är ledmotivet till DT men med en trevlig ulvfångar-twist innan han inleder med att säga att han inte riktigt vill starta drev.
Trasapa said:
Jag avvaktar oftasts en stund i början och försöker få en uppfattning av situationen och spelarna. Då jag känner mig alltför blöjmyndig att försöka starta drev och komma med fungerande planer så här tidigt.
Ingen lysande taktik, men ändå motiverad. Jag frågar Trasapa lite och han är samarbetsvillig:
Trasapa said:
Jag personligen tycker att outning är en bra sak, det var jag starkt för i det förra spelet också. Men det ska ske ordnat.
Han förklarar lite knepigt att han är emot drev också, men det skiter vi i for now.
Det tar ett tag för honom att flytta sin tjej men när han är färdig hoppar han på Arvidos-drevet som nr 4 (efter Brynolf, !Paxen och Lu-Kaazh). Han motiverar det med att Arvidos lade ned sin röst, när han istället borde ha flyttat den till någon annan. Trasapa tar även upp: "Sen ger du en luddig redogörelse om att du 'har några idéer men ska se om dom stämmer'.. Luktar surt."
I ett svar till !Paxen förklarar Trasapa att:
Jag skulle nog säga att jag är mest bekväm med duck tales då tv serien är något jag fortfarande kollar på.
Det skulle kanske förklara hans DT-theme i första inlägget. Ännu ingenting som visar på att han har en känd karaktär som finns överallt. Trasapa medger också att don Rosa är favoriten, men han är ingen ankist.
Trasapas nästa inlägg är ett bestämt rytande till !Paxen att hålla sig borta från fluffdiskussioner: "Varför är det så viktigt för dig att ta reda på hur mycket fluff vi andra sitter inne med? Är det för att veta hur mycket du kan ljuga utan att bli påkommen?" Trasapas röst ligger dock kvar på Arvidos. Efter det här fortsätter Trasapa att precisera sina anklagelser mot Arvidos, vettigt formulerade.
Trasapa skriver sedan ett inlägg om att !Paxen är fishy, och att han har märkt det tidigare, men väljer att ligga kvar på Arvidos då han inte på något sätt har grönat sig (vilket han inte har).
Här kommer Trasapas första konstiga inlägg:
Trasapa said:
Att Arvidos outar att han är Kalle förbryllar mig.
Om han vore en ulv så vore det ju ett våghalsigt grepp att ta en så välkänd karaktär. Då vore en mindre roll mindre riskabelt, t.ex glittriga gullan eller att man heter anka i efternamn..
Så det är ett litet steg mot att jag släpper min röst.
Men i nuläget låter jag den ligga tills jag kan bestämma mig mellan två andra eller se vart drevet bär hän.
Ingen reaktion på hur väl namnet stämmer överens med vad Trasapa tror är den rådande settingen, och sedan det här med att byn gärna får starta nåt drev som han kan flyga in i.
Trasapa går kort därefter på K.K som släpper Arvidos lite för lätt och vill ha ut mer av Arvidos psykologidravel. I nästa inlägg förklarar Trasapa att Kalle är ett högrisknamn och det känns inte så ulvigt, även om det kan vara det ändå.
Nästa inlägg är också lite intressant. Där menar Trasapa att han har varit inne på Xyas (som han inte nämnt mer än att han släpper Arvidos när "jag kan bestämma mig mellan två andra eller se vart drevet bär hän."
Bra analys av K.K och Vimes. Jag var själv inne på Xyas men kunde inte bestämma mig mellan han och Paxen. Och då inget drev var på gång mot Xyas så ville jag avvakta.
Men Xyas spelstil nu påminner mycket om hur han körde i LoL då han var ulv. Nu som då hoppade han på en spelare och höll allt fokus på denne tidigt i spelet.
När drevet var igång och all uppmärksamhet riktad mot Xyas's byte så försvann han, spelade lite sporadiskt, la in några innehållslösa inlägg för att inte verka oaktiv.
Och här har han hållit väldigt låg profil, precis som K.K säger.
Nu när hans drev mot Lu-kaazh ebbat ut så riktar han in sparkar på den av oss som i mitt tyckte har hjälp byn mycket och varit en av dom mest aktiva. På hyffsat lösa grunder dessutom, visst jag skulle gärna se ett förnamn på Mukwa, men vi har ändå något på honom till skillnad på många andra.
Röst: Xyas
Med det här inlägget dömer Trasapa ut Lu-Kaazh-drevet (lägg märke till att han inte har ägnat drevet en sekund i någon av sina poster. Han går in som nr 5 på Xyas (Vimes, K.K, Möller och Andersson).
Lu-Kaazh tas upp först i nästkommande inlägg, och då är det vinklat till Lu-Kaazhs fördel:
Trasapa said:
Men vad säger det här om Lu-kaazh? Om Xyas är ulv skulle han verkligen ha arbetat så hårt på att få Lu-kaazh ulvmärkt? Han gjorde det i LoL men då visste dom två ulvarna inte om varandras namn så det gjordes av misstag.
Visst att det kan vara en bra taktik för ulvarna att tidigt rösta på varandra för att ha det som alibi senare i spelet. Men pressen som Xyas satte på Lu-kaazh känns lite för mycket, han bränner sin ulvkompis ganska hårt resten av liret.
I samma inlägg tycker Trasapa att det är lite märkligt att det fortfarande är folk som inte har fått några röster på sig (en vilja att jämna ut röstandet för att skydda Lu-Kaazh?)
Trasapas nästa inlägg kopplar ett hårdare grepp om Xyas:
Att du släpper drevet direkt efter en outning är ju snarare något som får mig att misstänka dig mer.
Då blir det bara som ett flugfiskande efter information för att sedan gå vidare till nästa. Du behöver ju inte betänka outningarna eller fundera över nästa drev. Ni har troligen info om powerroller och vet vem ni är ute efter att nattskända.
Så du hänger på drev till en outning och följer sedan nästa drev. Väldigt lågflygande och väldigt safe, men du får ju det du vill ha.
När jag har outat mig som Fnatte kommer Trasapa med det här:
Jag tycker att Mukwas outning av Fnatte är den närmaste "gröning" vi har kommit så här långt. Han gjorde det utan större press för att inte sega ner för byn. Han tar ett namn som jag knappast tror en ulv skulle ha nerver att köra på då knattarna är dom som återkommer mest i alla ankuniversum(rätta mig gärna men så har jag för mig iaf) och jag har svårt att tro att vic skulle utelämna dom.
Det är en bra reaktion om man heter Tjatte, men det fetstilta är nästan lite väl vagt, eller?
Återigen påpekar Trasapa att vi behöver sprida ut rösterna: "Xyas är fortfarande lurig och paxen likså. Men jag tror att vi har fått lite för snävt fokus. Det är fler fula fiskar i denna binge."
I nästa inlägg påpekar Trasapa att min grönings-spree klingar falskt, men att det är lite väl onödigt av en ulv att göra nåt sånt. Trasapa klargör att !Paxen är näste man efter Xyas och att han har varit på väg dit innan. Han lägger sin röst på !Paxen som nr 5 (K.K,
Möller, Arvidos, Andersson och Möller).
Jag, Trasapa och K.K. är aktiva samtidigt och jag frågar K.K nånting, men K.K. postar ett långt inlägg om hur misstänkt Trasapa är istället. Både jag och Trasapa tycker att det är dålig stil av K.K att gå offline istället för att svara på min fråga. Trasapa väljer att rösta på K.K.
Trasapa svarar på Arvidos frågor och skriver detta:
En top5 lista? Det är för mycket för att jag ska kunna rangordna så många just för tillfället. Men se på hur jag har röstat, det är väl ungefär där mina starkaste misstankar ligger. Plus några nya som pingat in starkt på min lista. Vimes tycker jag är lurkig, likaså K.K.
Lu-Kaazh är inte alls misstänkt, eftersom Trasapa inte har röstat på honom.
Jag ställer en fråga sent på natten:
Det är bara två som inte har röstat på Arvidos... Den ena är Arvidos själv. Den andra är Vimes. Arvidos fick m.a.o. hela byn minus Vimes emot sig. Vad kan ni andra dra för slutsatser om det?
Trasapa svarar:
Trasapa said:
Mig säger det att arvidos och vimes inte är ulvar tillsammans utan bara den ena. Jag har svårt att tänka mig att en ulv skulle våga stå utanför ett sådant drev bara för att slippa rösta på sin banditvän.
Nu kommer vi till ett väldigt intressant inlägg:
Trasapa said:
Jag tänkte på en grej.
Vi har följande namn som K.K sammanställt:
Lu-kaazh = Glittriga Gullan
Mukwa = Fnatte Anka
Arvidos MC = Kalle Anka
xyas = Anki Anka
!Paxen = Fenton Spadrig
Nog lär vi då kunna säkert anta att resten av knattarna är med i spelet? Alltså utöver dessa 5 så har vi två till, troligen, säkra namn som ska in. Då hamnar vi på sju namn av tolv. Fem namn kvar och det är ju för många för att alla ska vara ulvar.
Men om vi ponerar att vi har fyra ulvar så är det ett namn till som ska fram, kanske två. Och ärligt talat har jag svårt att komma på några fler större roller, det ska vara sigge eller oppfinnar jocke då.
Men nu verkar det ju som att DT spåret är bortblåst av Vimes så mitt funderande inatt verkar icke vara till nån nytta.
Så vad vill jag få fram? Vet inte riktigt..
Vem använde Sigge i ett inlägg? Jo, Möller. Det här inlägget känns lite som att fiska efter namn. Dessutom är det ingen hypertell att Trasapa skulle heta Tjatte heller, fortfarande...
Trasapa ryter till mot Vimes:
Jag kan inte låta dig komma undan med den här sörjan.
Kom fram med något konkret eller sluta snacka skit. Alla namn hitills är helt klart godkända DT namn, Fenton dessutom är ju en ikon för DT så det är mycket som lutar åt den teorin.
Men du vill att vi ska lägga ner allt fluffsnack enbart för att du säger det? Det känns lite lägligt att det här ska komma nu precis som vi har börjat komma nånvart med allt lull. Har du inget namn som passar in Vimes? Eller är det en av dina ulvkompisar som inte passar in och du börjar täcka för honom nu?
Ulvarna är nog för skraja att ta nån av knattarna så det återstår småroller. Och det vore lite misstänkt ändå om nån outar Bubba t.ex.
Nej ge oss mer än så för att jag ska släppa den här diskussionen.
Här har vi en fin markering att Trasapa är Tjatte, men helt säkert är det dock inte. Dessutom kommer den sent när många redan outat. Det känns trovärdigt dock.
Emellan pratar Trasapa om hans spel den här rundan kontra sitt LoL-lir och nu börjar han munhuggas med Arvidos ordentligt. Trasapa öppnar upp för en teori om att Arvidos och K.K är ulvar tillsammans, men det är tydligt löst spekulerande och lite frustration över att K.K postade sitt stalker-inlägg om Trasapa och inte varit aktiv, samtidigt som Arvidos ligger på som en blåslampa med samma frågor som Trasapa redan besvarat genom K.K.s inlägg.
Arvidos postar sitt fluff och Vimes och jag grönar honom i samma veva, det gör Trasapa skogstokig. Dessa två inlägg kommer med 5 minuters mellanrum (och ingen post emellan)
Svar till Arvidos:
Trasapa said:
Klart att jag misstänker dig. Har inte det framgått? (ännu en fråga jag inte får svar på utan tydligen bara är till min nackdel.)
och 5 min efter:
Trasapa said:
vad har jag missat? När grönade vi arvidos och hur?
Han är inte den som pingar högst för mig heller men jag tycker ändå att han verkar hal. Kalle Anka ställer till det för mig.
Självfallet misstänker Trasapa Arvidos, men han är inte den som pingar högst... I några inlägg tidigare har Trasapa förklarat att hans radar är relativt ur funktion... Que?
Trasapa går sedan bananas på mig för att jag och Vimes grönar Arvidos. men det har rett ut sig (hoppas jag). Han ser dock inte Arvidos gröning, och kommenterar den inte alls.
Nu öppnar Trasapa upp för att gröna Arvidos lite:
Trasapa said:
Och för att förtydliga, arvidos är långt ner på min lista. Han är absolut inte min huvudmisstänkte för att vara ulv men jag är lika långt ifrån att gröna en enda unken anka i det här sällskapet.
Att K.K hamnar så högt på din lista mukwa förbryllar mig lite. Visst han har gjort lite innehållslösa inlägg och kanske inte gjort nån djuplodad analys men han är då verkligen inte ensamm om det. Jag tycker det borde vara fler personer ovanför honom i din lista.
K.K, som Trasapa själv röstar på är alltså inte misstänkt (visserligen har Trasapa redan sagt att han inte riktigt tror att K.K. är ulv, men ändå)
Trasapa klänger sig fast vid att jag har släppt på min misstänkt-lista förutom Xyas och återgår sedan till att bråka lite med Arvidos. Han postar sedan ett inlägg där han menar att det med stor sannolikhet verkar vara DT vi kör, iom !Paxens outning. Tvivlar på Vimes.
Trasapa förtydligar sedan att Arvidos ligger lågt ned på misstänkt-listan och teoretiserar lite kring Fenton kontra Kalle.
Trasapa outar:
Trasapa said:
Mitt namn är Tjatte Anka. Och det är varken en indikation för eller emot DT.
Men jag vet inte vilken information du tycker att VImes har gått ut med som friar han från en outning? Om vi nu alla ska göra det så så är det väl honom inräknat hoppas jag.
Jag hoppas verkligen att det kommer något gott ur det här och att vin inte spelar ulvarna i händerna.
Nu kommer Trasapas röst på Lu-Kaazh, han är nr 4 (tror jag, i så fall är det nog efter Xyas, Vimes och Arvidos... det här drevet gick så här;
Vimes, Mukwa, Xyas, Möller, Stövelkatten, K.K, Andersson Xyas, Vimes, Arvidos, Trasapa, Andersson, Stövelkatten. Någon av de övestrukna kan ha legat kvar på Lu-Kaazh när Trasapa hoppade in, men minst nr 4 är han)
Xyas tycker jag har rett ut sig hyffsat. Men det plingar ändå lite igenkännande från när han fick röster på sig som ulv i LoL-liret. Den uppgivna attityden och bristen på närvaro. Rätta mig gärna om jag har fel ni som var med men jag har för mig att han agerade likadant.
Paxen ser jag inte nån direkt tell på utöver det som redan diskuterats. Han har varit lite dryg med sina konstiga frågor i dom sista inläggen men det har jag överseende med. Men han är med på min lista.
Både paxen och xyas är på min lista men jag är intresserad av att få ur dom mer innan jag kan tvärsäkra mig på att dom är lurk.
Lukas däremot är en anna historia. Han har varit skum sen början, där fanns indikationer på att han spelade ulvalikt tidigare spel och han fick det lite hett om öronen. Efter lite dravel med outning så har han spelat en mycket mer tillbakadragen roll och undvikit alla kärnfrågor och konflikter.
Allt det här jag säger är sånt som jag har för mig och som jag bär i huvudet för jag har inte riktigt tid att gå tillbaka och dubbelkolla. Så jag reserverar mig möjliga sneuttalanden.
Min röst kommer därför att gå på lukas därför att han har enligt mig gjort minst för att rentvå sig själv. Han bara försvann och lät hettan dala av, det är inte ok. Helst skulle jag se lite press på andersson också för han har verkligen undsluppit all sorts press denna runda. Men jag antar att det är för sent för det nu. I vilket fall för min del då jag är borta på RPG-lir nu och resten av kvällen. Möjligen hinner jag in en sväng runt 19-20 tiden för att göra en snabb avvägning på det som hinner hända härimellan.
Röst: Lu-kaazh (Lukas)
Xyas och !Paxen är halvmisstänkta, Andersson är ett bra drevalternativ. Det här kan vara en ganska pliktskyldig röst på Lu-Kaazh, faktiskt.
Jag outar mig som Knatte Anka, och Trasapas reaktion är att han vill veta hur jag och Stövlis inte lurar honom. Trasapa undrar hur jag kunde gröna 4-5 stycken, något Brynolf enkelt hakar på. Sedan rättar Trasapa mig när jag skriver 3 istället för 2 gröna.
Trasapa väljer att hålla kvar rösten på Lukas men förklarar att Andersson har spelat lågflygande, förhalar sin namnoutning och missförstår allt när jag outade mig som Knatte.
Sedan kommer det här:
Trasapa said:
Jag vill hemskt gärna tro på dig mukwas för planen är fantastisk och visar det sig att du är grön så får du fan en medalj av mig.
Du får min adress så att du kan skicka den där medaljen på söndag
--------
Trasapa är ute och seglar i princip hela rundan, men han är med att rösta ut Lu-Kaazh, dock känns rösten lite pliktskydlig. Det är inte med 100% man kan säga att Tjatte-outning känns trovärdig, men den är inte särskilt skum heller. Visst pingar det litegrann, men i jämförelse med de andra herrarna är det inte mycket. Om det visar sig att du är ulv så är det jag som vill ha din adress på söndag