Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Björn den gode

Swashbuckler
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
Nu skall jag absolut inte svara för Recca här men jag skall absolut påpeka en gång till att Recca är inne i sitt A-game. Hon är skarp och på. Riktigt byboigt och bra bybo spel är vad jag ser från Recca.

Om hon håller mig hårt i handen får hon svara på själv.

Du röstar ju uppenbarligen på Recca här. Är det för att du tycker att hon är ulv eller är det för att du tycker att hon spelat för bra som bybo eller är det baserat på att hon tycker att exempelvis Mukwa åker segelbåt och kopierar hennes inlägg?
Än så länge har jag inte satt Recca i ett ulv- eller bybofack, men istället för att bara följa med strömmen vill jag veta hur Recca tänker och att hon pratar om det så vi inte fokuserat allt på några få i första rundan.

Du har flera gånger skrivit att Recca är i sitt a-game. Kan du motivera detta lite bättre? När jag tittar över Reccas spel har det bestått av:

* Att uttryckligen säga att hon skall låta KK hålla taktpinnen.
* Vara på Emp för att han la en röst på KK.
* Upptäckt att Vimes tog lång tid på sig att skriva i pm-tråden.
* Skämtat om att Basse gått ur pm-konversationen.
* Varit på Basse för att han sagt att ulvar inte offrar kompisar i andra rundan.
* Varit på Vimes för att han och Emp för att de formulerade sig på ett sätt så att de avslöjade att de inte hade powerroller (vilket Björn den gode redan poängetat tidigare).

Så, utöver att se att Vimes tog tid på sig, hur har hon uppvisat sitt a-game?

Björn den gode said:
Det här kan nog faktiskt vara dagens sämsta röst.
Tråkigt att du känner så. Du får gärna motivera och förklara varför min röst är dålig istället för att bara ge den dåligt betyg. :)
Fast nu skrev jag ju faktiskt:
BDG said:
Det här kan nog faktiskt vara dagens sämsta röst. Till och med sämre än Mukwas röst på mig och den var bra dålig. Inte för att jag håller med KK om att Recca har spelat så fruktansvärt bra, men hon är nog ändå den som spelat bäst. Eftersom det är ca 3/4 chans från start att Recca inte är ulv, så vill vi därför behålla henne.
Och om det fortfarande inte framgår. Det är bra för byn om bra bybor överlever. Recca är bra och det är 3 på 4 att hon är bybo, alltså är det bra för byn att Recca överlever.

Detta gäller förstås bara fram till att det finns klara indikationer på att hon är ulv, då är det nästan viktigare att döda henne än många andra.

Björn den gode

Swashbuckler

Nässe said:
Jag vet att det kan inte gillas men jag tänker efter en första genomläsning förhålla mig lite neutralt.
Om du nu vet det varför försöker du ens. Det här är inte ok. Dessutom väldigt ulvigt. Ta ställning för bövelen. Ingen kommer hänga dig för att ha fel. (Eller jo det kommer vi förstås om du har det ofta men jag kan lova att jag kommer hänga dig ännu mer om du försöker fortsätta vara neutral)

Vimes

Sillkung

Björn, jag tycker den scum tell på Empi har poänger. Men som jag skrivit tidigare undrar jag om inte ett drev mot honom för det här driver på ytterligare positioneringar kring huruvida man är powerroll eller inte (typ som Mukwa råkat göra). Är inte det ett problem?

Jag tänker mig visserligen att det inte spelar någon roll om Empi är ulv, men om han inte är det är det här en scum tell vi inte tjänar på att dreva.

Basenanji

Postd20modernist

Okej, nu har sega jag läst på om BDGs scum tell på Emp. Jag hakar på det drevet för att se om Empiricus släpper ifrån sig fler konstigheter.

Empiricus: om du var tvungen att peka ut de du tycker är de ulvigaste och de som inte är ulviga, vilka blir det då?

Röst: Empiricus

Vimes

Sillkung

Äh, jag funderar lite på hur man egentligen ska spela det här spelet. Alltså, eftersom vi har noll och nada att jobba med (inte ens flytande deadlines som i senaste klassikern) så blir det ju lätt att man hugger in där det finns blottor. Och än så länge tycker jag vi haft en rätt produktiv diskussion.

Därför blir jag skeptisk till att Nässe ska "förhålla sig neutral". Det gör man inte. Börja rösta.

Och Brynolf. Seriöst nu. Diskussionen han valt att engagera sig i (om Basse och powerrollerna) känns ju inte jättespännande, direkt. Väntar fortfarande på att Brynolf ska ta ställning och placera ut sig själv på spelbrädet, så att säga.

Sen, det här gillar jag inte:
Mukwa said:
Är lite för obrydd för spelets bästa känner jag.
Fy på dig! Dessutom tycker jag inte det verkar stämma eftersom du varit rätt aktiv sen du kom med i spel. Aktivitet och engagemang trumfar struktur alla dagar. Men jag gillar inte att du försöker etablera dig själv som lite smålökig och ointresserad, det är precis vad jag gjorde i Ebon Oaks, och det är en rätt given strategi från en annars profilstark spelare.

Basse har jag fortfarande svårt att se någon ondska i. Han har hitintills skrivit typ dubbelt så mycket substans som han gjorde hela förra spelet där han var ulv. Är min uppfattning.

Recca har varit bäst på plan, som noterat. Pigg, smart och engagerad i byns bästa. Så här har hon aldrig spelat som ulv. KK har jag svårt att säga något om ännu. Väntar på att han ska rulla igång sitt spel, eventuellt cock-blockade jag honom (precis som Recca snackade om) i början med mina metaanklagelser.

Äh, jag är fan seg i huvudet. Men ovan är mina tankar för kvällen.

Mukwa

Swashbuckler

Vimes said:
Björn, jag tycker den scum tell på Empi har poänger. Men som jag skrivit tidigare undrar jag om inte ett drev mot honom för det här driver på ytterligare positioneringar kring huruvida man är powerroll eller inte (typ som Mukwa råkat göra). Är inte det ett problem?

Jag tänker mig visserligen att det inte spelar någon roll om Empi är ulv, men om han inte är det är det här en scum tell vi inte tjänar på att dreva.
Nä, det handlar inte om att empi har claimat vanilj utan om att han efterkonstruerar fällor när någon biter ifrån. Kanske lite om att han försöker "virvla runt och grumla till i närheten av roll-pm:en" som han skrev.

Varför är du, Vimes, så orolig för våra powerroller? Nog för att det är dumt att slösa bort dem, men nog tycker du väl att det är värt att offra våra powers för att naila en ulv? Det brukar iallafall vara gängse uppfattning, och jag vill minnas att du i 'Ett Äventyr' argumenterade högljutt för att powerroller aldrig någonsin har vunnit ett parti, utan att det är gediget byboarbete som kammar hem bucklan. Det här håller jag för övrigt helt med om. Givetvis ska vi skydda siare och väktare, men inte på bekostnad av att bybospelet blir sämre.

Vimes

Sillkung

Vimes said:
Äh, jag funderar lite på hur man egentligen ska spela det här spelet. Alltså, eftersom vi har noll och nada att jobba med (inte ens flytande deadlines som i senaste klassikern) så blir det ju lätt att man hugger in där det finns blottor. Och än så länge tycker jag vi haft en rätt produktiv diskussion.
Ovan är fan det värsta svamlet jag läst på länge. Det är helt osammanhängade... Jag tror att jag vill ha sagt att det är svårt men att vi håller en god ånga uppe, eller något sådant. Det var nog meningen att jag skulle försöka mig på något teoretiserande om byns villkor i ett sådant här spel i förhållande till de spelbetingelser vi är vana vid, men det degenererade till en misstänkta/inte misstänkta-lista. Whatever. Jag ska sova nu.

Mukwa

Swashbuckler

Fy på dig! Dessutom tycker jag inte det verkar stämma eftersom du varit rätt aktiv sen du kom med i spel. Aktivitet och engagemang trumfar struktur alla dagar. Men jag gillar inte att du försöker etablera dig själv som lite smålökig och ointresserad
Nä, aktiviteten har det inte varit någon fara med sedan jag kom på att spelet startade, men jag glömde bort att avsaknad av PM också betydde vanilj, vilket var lite dumt och sedan har jag försökt fatta mig kort och då blir det tydligen slarvigt. Jag kan bättre, men det kan garanterat de som har mig på nån slags ulvlista också, för jag har inte skitit i det blå skåpet, bara varit allmänt vårdslös. Jag har dock inte känt av den här glöden som får en att hoppa, studsa och gå runt och tänka på spelet alla vakna sekunder. Jag är med i spelet och givetvis vill jag göra bra ifrån mig. Det jag skrev ska mer ses som en anledning till att jag slarvat tror jag. Jag börjar dock få upp den här glöden, och då kommer jag tuffa på.

Vimes

Sillkung

Mukwa said:
Vimes said:

Nä, det handlar inte om att empi har claimat vanilj utan om att han efterkonstruerar fällor när någon biter ifrån. Kanske lite om att han försöker "virvla runt och grumla till i närheten av roll-pm:en" som han skrev.

Varför är du, Vimes, så orolig för våra powerroller? Nog för att det är dumt att slösa bort dem, men nog tycker du väl att det är värt att offra våra powers för att naila en ulv? Det brukar iallafall vara gängse uppfattning, och jag vill minnas att du i 'Ett Äventyr' argumenterade högljutt för att powerroller aldrig någonsin har vunnit ett parti, utan att det är gediget byboarbete som kammar hem bucklan. Det här håller jag för övrigt helt med om. Givetvis ska vi skydda siare och väktare, men inte på bekostnad av att bybospelet blir sämre.
Öh, dels så var det inte jag som var högljudd om detta utan Basse som alltså var ulv. Dock stämmer det att byn väl aldrig vinner på sina powerroller, men om alla ska ta ställning till det här drevet kommer vi antagligen mer eller mindre ha sålt ut våra powerroller eftersom man i bedömningen av den scum tell BDG hittat måste förhålla sig till huruvida man fått ett eget PM eller inte.

Och vi är tillräckligt många som redan mer eller mindre avslöjat att vi är vanilla.

Är Empi ulv är det förstås värt det. Men är han det inte så är det dåligt. Ska vi verkligen samla ett drev mot honom? Jag är helt på att rösta ut honom om inget bättre dykt upp vid deadline, men tycker det känns vanskligt att dreva honom på en scum tell som ger info till ulvarna. Förslagsvis kan ju du, som redan berättat att du är vanilla, grilla Empi, så får vi hoppas att andra inte råkar klata sig som du gjorde.

Eller, vänta. Ok, nä, nu fattar jag (var på väg att skriva tjurigt att jag visst fattade att Empi inte är misstänkt för sin vanilla-claim utan för sin efterhnadskonstruktion) men jag hajar. Om han drevas för det behöver ju inte folk ta ställning till hans teori.

Mukwa

Swashbuckler
UP-listor!

Jag gillar Tyrsans UP-listor och tycker att vi gott kan börja skriva några rader om varandra.

-------------------
Empi 5 UP
Första intrycket av Empi var att han postade något som jag tänkt på men inte kände att jag behövde posta, sedan snärjde han in sig i sina efterkonstruerade fällor. Bästa caset hittils och således en femma.

Nässe 4 UP
Du har inte varit så aktiv så det är ok att vara lite vilsen, men istället för att skriva att man tar en neutral hållning är det bättre om vi får veta vem du ser som skum, vem du ser som grön och om vilka case som är bra och dåliga.

Vimes 2 UP
Halvdassig start och uppföljningen har inte varit något att hänga i granen. Oavsett vad du tror om dig själv vet vi andra att du kan leverera som ingen annan när du väl bestämmer dig för det. Vimes har också gjort bort sig med sitt vanillaclaim, men när jag läser om beefen med KK i början känns den mer byb

BDG 2 UP
Han började med en virvelvind av anklagelser och röster med ett högt tonläge som känns falskt. Är dock den som har grävt bäst och virvelvinden har lönat sig, så det falska tonläget kanske är äkta.

KK 2 UP
Har ingen åsikt om KK och jag håller med Recca om att KK lättast går att bedöma efter vad han åstadkommer om någon runda eller så. Vanligtvis är det nattmordet som ger oss info om vad han tillhör för fraktion. Känns stabil, men har inte gjort något som är varken grönande eller rödande.

Brynolf 2 UP
Jag håller fortfarande Brynolf för en av de absolut bästa spelarna, men han är seg i starten och R1 har aldrig varit Brynolfs runda, så jag kommer ha överseende med att han lågflyger den här rundan. Kan du bidra redan nu är det kalas för då blir det lättare att lita på dig senare.

Basse 2 UP
Känns lugnare, men jag vet aldrig var jag har honom. Kan lika gärna vara

Liliana -
Har inte kommit in i matchen, men borde prestera något eftersom hon har varit inloggad.

LJSL 1 UP
Känns redig och med i matchen, även om han inte har bidragit med egna teorier. Känns som en äkta LJSL som är lite vilsen för att det inte är nåt fluff. LJSL pressar där det behöver pressas och jag tycker att han jobbar på bra.

Recca 1 UP
Läser skarpt och förnuftigt. Byns grönaste. Jag vill se mer tyckande och värderande, även om jag vet att du är bland de vassaste på att hitta dirt och helst ägnar dig åt det. Vilka ska dingla, vilka är gröna och varför. Du behöver inte göra det för att gröna dig, men som grönaste namnet i byn är det bra om det är du som pekar med hela handen.

Mukwa

Swashbuckler

Öh, dels så var det inte jag som var högljudd om detta utan Basse som alltså var ulv. Dock stämmer det att byn väl aldrig vinner på sina powerroller, men om alla ska ta ställning till det här drevet kommer vi antagligen mer eller mindre ha sålt ut våra powerroller eftersom man i bedömningen av den scum tell BDG hittat måste förhålla sig till huruvida man fått ett eget PM eller inte.
Ok, om det var Basse så tar jag tillbaks det, men annars gäller nog detta mer:
Ok, nä, nu fattar jag (var på väg att skriva tjurigt att jag visst fattade att Empi inte är misstänkt för sin vanilla-claim utan för sin efterhnadskonstruktion) men jag hajar. Om han drevas för det behöver ju inte folk ta ställning till hans teori.

Recca

Femme Fatale
Re: UP-listor!

Mukwa said:
Recca 1 UP
Läser skarpt och förnuftigt. Byns grönaste. Jag vill se mer tyckande och värderande, även om jag vet att du är bland de vassaste på att hitta dirt och helst ägnar dig åt det. Vilka ska dingla, vilka är gröna och varför. Du behöver inte göra det för att gröna dig, men som grönaste namnet i byn är det bra om det är du som pekar med hela handen.
Nu ska jag vila armarna. :gremfrown:

Recca

Femme Fatale

En fråga dock. Jag måste missat när Vimsy claimade vanilla-roll. När hände det?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Hon jag bor med har fyllit år idag så det har varit skralt med aktivitet från min sida under kvällen. Härligt att Mukwa öppnat upp sitt spel med en up-lista. Toppen! Det tycker jag att alla skall göra.

Min kommer troligen i morgon.

Mukwa said:
Liliana -Har inte kommit in i matchen, men borde prestera något eftersom hon har varit inloggad.
Under min tid med hon jag bor med har jag så klart ägnat ett tredje öga på liret och Liliana har varit inloggad vid ett flertal gånger. Det stör mig så klart sjukt mycket att hon inte kliver in i tråden trots att jag tidigare slängt in ett fint litet inlägg med uppmaningar.

Basse har ju varit inne på det här med inaktiva spelare bland sina misstänkta och det är ju rätt lätt att dras med i det träsket. Speciellt i det här fallet eftersom jag vet att Liliana har varit här och lallat.

Att rösta är ju ingen ide men Liliana är värd en frustrations röst som inte är fetmarkerad. Röst-->Liliana!

Lixom, det är svårt som det är med ett lir utan saker och ting att gräva ner sig i så som fluff. Spelare som aktivt inte deltar gör ju ingen nytta för byn och sånt stör mig.

Nässes inlägg är också värt en frustrations röst. Röst-->Nässe! Vattafnuk lixom.

Nässe said:
I mitt förra varulvslir gick jag igång enormt på vad som visade sig vara knasiga antaganden, och det tänker jag inte göra om.

Jag har också lite svårt att förhålla mig till argument som säger att någon brukar bete på ett visst sätt, eftersom jag inte kan förhålla mig till det.
Du hängdes sist va Nässe? I R1 eller liknande. Troligen var jag inblandad i den hängningen. Hur som så gav det säkerligen byn mer än ditt spel så här långt i det här spelet. Eller? Är du bybo så får du väl gå in och offra dig med knasiga antaganden i R1 då för att skapa buzz och locka till dig ulvar. Det är ju perfekt att spela honungsfälla.

Sen har du svårt att ta till dig argument baserat på hur vissa spelare brukligen spelar, men lik förbenat kör du med ett argument att du inte skall spela som du gjorde senast. Det gör dig ju rätt svårläst som spelare och du gör ju inget för att hjälpa byn i jakten på sie wulfe.

Mmmkay. Slutfnutten här med argument hit och dit med spelstilar vet jag inte vart jag vill komma med, men en kortfattad version är ju att Nässe inte spelar byboigt.

Mukwa

Swashbuckler

Recca said:
Vimes said:
Och vi är tillräckligt många som redan mer eller mindre avslöjat att vi är vanilla.
Misstänker att Vimes har skrivit att han inte har fått något PM eller liknande, men orkar inte gå tillbaks och kolla.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Mukwa said:
Recca said:
Vimes said:
Misstänker att Vimes har skrivit att han inte har fått något PM eller liknande, men orkar inte gå tillbaks och kolla.
Har jag uppfattat det hela rätt så är Vimes inte så sugen på att snacka om pm och liknande för att avslöja powerroller. Om han själv har en powerroll har jag ingen aning om och behöver inte veta det på något vis heller.

Jag har i ärlighetens namn rätt svårt att förstå allt hyshpysch om powerrollerna. Lixom, alla i det här spelet har ju rätt bra koll på vad man gör när man själv har en viktig roll för byn. Att någon säger sig vara vanilla betyder ju ingenting. Det är lixom rätt befogat att säga att man är vanilla om man har en powerroll.

Det är ju ulvarnas uppgift att hitta powerrollerna så att lägga energi på att leta upp vanillas känns ju rätt meningslöst. Det hjälper ju ulvarna mer än byn så det är ju att skjuta sig själv i foten.

Skall vi ha ett ställningstagande från K.K´s sida här? Jorå, jag tycker att vi låter powerollerna sköta sig själv så inriktar vi oss på att göra det vi brukar göra i R1. Det vill säga hänga en ulv. Dyker det upp en siare eller väktare i slutet av rundan så är det inte hela världen. Är det någon som är på väg mot strupstocken så kanske vi får så lov att vara på vår vakt. Är vår aspirant röd nog så är det ju det bästaste av trix att offra sig för att röka ut äkta vara så det bästa må nog vara att den äkta varan ligger lågt då.

Det skall ju ligga i siaren/väktarens intresse att visa sin byboiga sida och det är ju det vi bybor måste spela efter. Nog för att jag själv runkat till det som väktare och gått och blivit hängd, men det hjälpte byn att hitta ulvar i och med att det då finns lite att jobba med.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Mukwa said:
Recca said:
Vimes said:
Äh vafan. Jag gillar inte alls det här inlägget Mukwa.

Vilken vettig siare/väktare (eller ulv) skulle öppet skriva att de fått ett pm?

Vilken vettig bybo skulle inte hävda att han är vanilla?

Jag förstår inte varför du gräver i Vimes status och gör en massa tolkningar gällande detta.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Nä, det menar jag inte att du sagt heller. Men du tar upp "ut med allt"-outning som om det öht vore relevant i det här spelet. Eller har jag missförstått kontexten?

KK: Det är Basses första inlägg jag menar.
Okay, det är "ut med allt"-strategin du tolkar som att Basse vill snacka outningar i ett flufflöst lir vilket gör Basse till en udda karaktär.

Din tolkning av det hela tycker jag är mer udda.

Gällande min fråga till Basse så var det ju rätt relevant och on topic. Det var ju en jämförelse som Basse gjorde mot vårt föregående lir. En jämförelse som jag tyckte var kass eftersom vi såg väktare/siare på lite olika vis. Basse tyckte inte det funkade med all out i R1 och jag tycker fortfarande att det funkade kanon i förra liret med all in outning i R1 med tanke på att vi vann och siare/väktare fixade 2-0 till byn.

Basse skriver ju klart och tydligt att han inte vill att siaren och väktaren skall outa sig i R1 i det här spelet pågrund av att han tycker att det var kasst i föregående spel. Basse vill prata om strategier över hur siare/väktare skall jobba och du tolkar det väldigt skevt tycker jag då.
Brynolf?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Konrad Konvalj said:
Basse skriver ju klart och tydligt att han inte vill att siaren och väktaren skall outa sig i R1 i det här spelet pågrund av att han tycker att det var kasst i föregående spel. Basse vill prata om strategier över hur siare/väktare skall jobba och du tolkar det väldigt skevt tycker jag då.
Det är väl å andra sidan det som är lite konstigt eftersom han försöker få Vimes att snacka ur sig om powerroller bara något inlägg tidigare. Att han sedan förklarar det med att Vimes/byn skulle få något att snacka om känns aningen efterkonstruerat eftersom byn från första inlägget hela tiden har haft något att snacka om. Det som talar för basse är att han skrivit att han inte tyckte att snacket i byn var något att ha.

Basse känns lugn. Inväntar Brynolf då.
Är det jag som är off eller? Basse skriver allt detta i sitt första inlägg. Han är villig att ta snacket med mig och svarar på min fråga om hur han ser på att outa powerroller tidigt i det här spelet. Basse är ju känd för sitt all out i R1 men nu har han funderat ett steg till och tycker det är bättre att knipa käft. Efter det vill Basse veta vad Vimes tycker om samma sak. Alltså, i samma inlägg. I hans första inlägg.

Vad är det jag missförstår nu?
Mukwa?

Brynolf

Dum fan

Konrad said:
Det är Brynolf jag vill ha!
Sjysst, men rikta det där tredje ögat åt ett annat håll.

Vimes said:
Och Brynolf. Seriöst nu. Diskussionen han valt att engagera sig i (om Basse och powerrollerna) känns ju inte jättespännande, direkt. Väntar fortfarande på att Brynolf ska ta ställning och placera ut sig själv på spelbrädet, så att säga.
Jag framställde det ju inte direkt som värsta Ulvbuster-scoopet (jag röstade ju tex inte på Basse), utan bara som det enda jag hade att komma med som jag "kommit på själv". (Som redan sagts är det ju knappt man vågar upprepa eller hålla med i sådant någon annan redan varit inne på, för då kommer pöbeln med dynggrepar och facklor.)

Som sagt har jag en del för mig AFK just nu och har dessutom i allmänhet svårt med tänkandet i flufflösa spel. Så det kommer inte bli så mycket "eget" bra från Brynolfs sida än på en stund. Så därför skiter jag i om ni tycker det är skumt att jag tar rygg på folk hädanefter.

Jag gillar framför allt det som BDG hittat på Empiricus, och även det som Mukwa nämner om BDG (alltså att hans inkvisitiva start känns oäkta). Empiricus har inte sagt något på ett tag så min röst där ligger bra så länge.

Empiricus, vad tycker du din "fälla" har givit för resultat? Har det kommit något matigt ur den? Eller in i den, snarare... Förstår du anklagelserna om efterhandskonstruktion, och tycker du de är rimliga?