Nekromanti Varulvsspel runt midsommarstången

Konrad Konvalj

Myrmidon
Snart är det midsommar, och det regnar ute.. Vilken skräll!

Hur som haver har jag för avsikt att fira midsommar med mina "vanliga" vänner, och några av mina rollspelande vänner. Den vanliga pöbeln så som; min kvinna, och en massa andra kvinnor med respektive är inte så värst insatt i vad ett varulvsspel är, och jag själv är en noob.. Jag tänkte arrangera ett mini-varulvsspel under firandet av midsommar, och det runt bordet där vi äter och dricker.

Jag har deltagit på ett varulvsspel här på forumet så jag vet ju hur man styr det hela. Dock så är ju det via forumet, och jag tippar på att det är en helt annan grej när man sitter runt bordet?

Vad gör jag som spelledare? Hur spelas spelet. Blundar alla, och jag säger nummer 1 öppnar på ögonen, och pekar på vem denne vill dräpa under natten?

Är det någon som har erfarenhet som kan slänga in en liten ToDoList som jag kan kika på, och sedan bygga själva varulvsspelet kring det?

Glad midsommar!

w176

Förlorad dotter
Att kalla spelet Maffia hjälper för att få normisarna att roll leka lite med det.

Annars så kam man köra det mitt i alltihop, när folk minglar och laga mat, och en gång i timmen ha omröstningar. Under tiden kommer folk tissla och tassla, viska och intrigera.

Man kan lösa det logistiska med att alla som sitter vid bordet får skriva en lapp som man skickar till dig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Bra info från er båda. Ska läsa på lite när ja kommer hem.

Krank; jag vill inte att det ska vara lätt och enkelt.. Jag vill att det ska vara som på forumet. Hårt, tufft och svårt.

Pilzefrau

hon/henne
Inte så hjälpsamt för Konrad kanske, men om det finns någon annan här som vill köra Maffia med släkt och vänner kan jag säga att det går om man vill! Vi spelade med stor framgång med 11 släktingar och vänner, från lille kusinen på 8 år till farfar på 79.

Konrad Konvalj

Myrmidon
För min del gick det kanoners att leda ett varulvsspel på midsommar.

Totalt övertalade jag 9 pers att delta. Settingen vart midsommarmässig på ett skepp.

1 kapten med förmågan att avläsa om man var pirat eller inte.
1 styrman med förmågan att försvara valfri deltagare ( eller sig en gång )
1 standard pirat
1 pirat med förmågan att köra dräpa två deltagare om han var ensam kvar i spel
3 standard matroser
1 matros med förmågan att veta att det totalt fanns 5 matroser.
1 matros med två liv, med nackdelen att synas som en pirat.

När rollerna var lottade började jag med en dagsrunda där alla fick lägga sin röst, och gärna motivera. Det slutade med att super-piraten fick gå på plankan, och åts av hajarna. Efter det startade jag nattrundan, och först fick den ende kvarvarande piraten välja ett offer, sedan fick styrman försvara varfri deltagare, och sist fick kaptenen försöka syna en deltagare i hopp om att finna en pirat.

Omgång för omgång:

1 röstning: super-piraten
1 nattlig räd: styrman
2 röstning: standard matros
2 nattlig räd: kapten
3 röstning: standard matros
3 nattlig räd: standard matros
4 röstning: matros med förmåga att veta om 5 matroser
4 nattlig räd: försök till att dräpa super-matrosen

Avslut: super-matrosen dräpte piraten och korades som vinnare.

Det hela var lysande, och alla deltagare vart sugna på en till omgång, men spelledarens intagande av mjöd satte stopp för det.