Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

Mogger

Hipsteranka
Somebody put something in my drink

Som ni säker förstår tycker jag att det är lite besvärande med giftanklagelserna. Men samtidigt ser jag ju att det här är nyttig information som kan hjälpa oss. Jag ser fyra möjliga varianter, varav en som jag vet är falsk, men jag tar upp det iaf.

1. Måns har förgiftat Vicotnic (falskt)
2. kefka har förgiftat Vicotnic
3. Vicotnic talar inte sanning
4. Någon annan har förgiftat Vicotnic på något annat sätt

Jag har inte förgiftat Vicotninc, och jag verkar inte ens ha gjort det oavsiktligt (det finns ju en teoretisk möjlighet att Vic har en märklig förmåga som säger att han blir "förgiftad" när han får en drink av "X ras" eller liknande). Kefka har inte sagt något om det här och det rimliga är att han är den skyldige. Vicotnic har inte berättat något om varför han tror att han är förgiftad. i hans första inlägg skrev han tom "jag vet inte om jag är förgiftad eller vad det är". Däremot är han säker på att det är DTF som ligger bakom. I Cthuluspelet var det väl seriemördaren som förgiftade, med sina sprutor? Den sista möjligheten som jag kan se är att någon kan manipulera drinkar, så att säga förgifta dem mellan det att de ges bort och tas emot.

men, Vic, kan du inte berätta mer om giftet?
---------

Jag tog en med 0% för att jag var väldigt osäker på drinkarna öht och hade inte alls tänkt att de var så viktiga som de visade sig vara. Persson ändrade väl sig sedan och sa att han inte ville ha drinkar? iaf, jag tänkte för lite när jag gav bort min drink, vilket jag redan har förklarat. Och jag verkar vara i gott sällskap. Det är väl i princip bara Rising, Björn och Vildkatt som tänkte till ordentligt.

Glom

Veteran
Re: Pressa kefka!

Persson said:
Vad har du för förmåga?

Har du använt den förmågan på Vicotnik?
Jag gick ut med min förmåga i går kväll när jag märkte att jag hade en hel Noshörning(bepansrat stort fordon som rymmer många i M2) jagande efter mig.

Min förmåga är goda kontakter som gör att jag vet att det finns minst en Muterad Människa (MM) i ÖverKlassen. Den är alltså av typen PASSIV.

tull

Hero

Glom said:
Persson said:
Vad har du för förmåga?

Har du använt den förmågan på Vicotnik?
Jag gick ut med min förmåga i går kväll när jag märkte att jag hade en hel Noshörning(bepansrat stort fordon som rymmer många i M2) jagande efter mig.

Min förmåga är goda kontakter som gör att jag vet att det finns minst en Muterad Människa (MM) i ÖverKlassen. Den är alltså av typen PASSIV.

Oj sorry. Jag var en bajskorv där, blandade ihop dig med kefka.

Rising

Vila i frid
Re: Somebody put something in my drink

Yes. Jag har lekt med den tanken.

Så här går mina funderingar:

Om drinksmusslaren attackerar med sina egna drinkar (vilket vi tagit för givet) så kommer det vara väldigt lätt att röka ut denne. Förutsatt, förstås, att inte Måns och kefka skulle bjuda samma person på drinkar ett drag till, så skulle vi enkelt se vem av dem som var smusslaren. I sådana fall kan man nästan lika gärna låta bli att rösta på dem det här draget. Okej, smusslaren får chansen att smussla ett drag till - men sedan vet vi med all säkerhet vem av dem det är som är smusslaren.

Jag tycker nästan bara synd om den skurkspelaren, för han/hon har ju ingen chans att hålla sig gömd hela spelet.

Men; smusslaren skulle ju faktiskt också kunna smussla saker i någon annans drink. Det kan ha varit vem som helst som smusslat något i Vicotnics, Kefkas eller Måns' drink. En sådan spelare blir förstås mycket svårare att hitta.

Glom

Veteran

De som jag har misstänkt som överklass är de som jag röstat på.
*Vicotnik eftersom han "kastade första stenen", jag hade bestämt mig för att misstänka alla som la sin röst tidigare än de var tvungna eftersom endast överklassen kunde veta vem de kunde rösta på. Men eftersom i stort sett alla la tidiga röster och att jaga misstänkta med bandvagn verkar vara en vanlig syn i Hindenburg så misstänker jag inte honom längre (inte mer än alla andra)

*Rising eftersom han kom med så väldigt många tips och taktiker och inte verkade följa dem själv, det kunde tyda på att han ville förvirra den stackars borgarklassen. Mitt intryck är att han lugnat sig efter drevet mot honom och rätt många fler ägnar sig åt samma som honom.

*Zebulon. I omgång två vet folk mera så det är inte längre så konstigt om de skriver saker som verkar tyda på att de har "inside information". Men (utan att själv ha undersökt) det verkade klart att Zeb försa sig och blandade ihop hemlig konspiratonsdialog med vad som sas på forumet. Men som sagt, jag har inte analyserat detta så då går jag hellre på min huvudmisstänkta

*Kefka
Främst på grund av förgiftningsryktena och för att han inte kunnat hitta på någon rimlig förklaring.
Av hans poster tror jag att han inte är IMM och har en alkoholberoende förmåga med viss potens.

*Måns
Misstänkt pga Förgiftningsryktena. Han har själv postat en bra genomgång av alternativa teorier. en farlig men intressant teori är att Vicotnik ljuger.

Jag misstänker alltså Zebulon, Kefka och Måns. Jag får prova en hypotes i taget o se vad det ger. Jag skall även se om analys av röstning och snack om röstning mot vandraren i förr omgången kan ge någon något.

Ses ikväll, ut i solen med er!

Rising

Vila i frid

Och förresten; jag tror inte att vi har att oroa oss för både överklassare, DTF och en smusslar-seriemördare. Inte när vi bara var 16 deltagare från start.

Jag tror nästan inte på DTF-teorin alls längre. 3-4 överklassare och en seriemördare låter rimligare.

Nå, vi vet förstås inte så mycket om smusslaren ännu. Om det inte sker något smussel under andra natten så skulle jag eventuellt kunna gissa på att vi fått se en engångsförmåga.

Däremot är jag fortfarande övertygad om att Zebulon och krank spelar i samma lag, och att de har pratat med varandra privat under drag 1. De kan förstås vara borgare och ändå ha den förmågan (sådana brukar kallas för masons) men sådana har inte Feuflux kört med tidigare, utan det är mer en Rising-grej. Jag trodde tidigare att krank inte kunde vara överklass eftersom hans förmåga inte mejkade sense som en sådan; men eftersom Fuffens gärna gömmer pro-town-förmågor bland scum och Basenanji varnat för att just överklassarna skulle ha nytta av att raser claimades, så kan jag mycket väl tänka mig att krank och Zebbe är just överklassare och inget annat.

Basenanji

Postd20modernist

Rising, vad tror du att jag menar med att det är dumt att outa ras? Vad tror du att jag försöker tala om genom detta? Nej, du ska inte svara på det.

Rising said:
Men? Att säga att man har "päls" är ju att erkänna rakt av att man är MD; och det varnade du oss från tidigare med de starkaste superlativ du kunde komma på. Är det dåligt att erkänna ras, eller inte?
Vi har alltså SEX raser med i spelet:
IMM
MM
MD
MMD

PSI
RBT

Och jag vet att Överklassen vinner på att veta vem som har vilken ras. Men om vi "gömmer" MD/MMD i gruppen "Djur" kan vi få lite information, utan att ge iväg för mycket.

Samtidigt innebär det här en risk, så jag vet inte. Just nu vill jag nog avvakta. Glom/kefka/måns-racet får gärna ge lite mer.

Basenanji

Postd20modernist

Dum-Basenanji said:
Och jag vet att Överklassen vinner på att veta vem som har vilken ras. Men om vi "gömmer" MD/MMD i gruppen "Djur" kan vi få lite information, utan att ge iväg för mycket.
Jag tycker inte att vi ska outa ras allihop, utan bara den som börjar bli ordentligt pressad.

Jag tror att det kan ge rätt mycket att endast en av oss berättar vilken raskategori man tillhör tex.

---

Sedan är det nåt väldigt intressant med Risings tes kring krank och Zebulon.

Glom

Veteran

ett snabbt inlägg.
det slog mig att om drinkarna ges förgiftade av överklassen så måste de ju se till att flera ger drinkar till vicotnik så man inte med en gång kan säga vem det var. Det skulle betyda att både Måns och Kefka var överklass.

Basenanji

Postd20modernist

Rising said:
... Basenanji varnat för att just överklassarna skulle ha nytta av att raser claimades ...
Alltså; jag har sagt det tidigare men det verkar vara bra att understryka:

Både Borgarna och Överklassen har nytta av att se rastillhörighet.

Det är bara det att det innebär en stor risk.

Och nu måste alla hajja varför jag är så paranoid kring rasclaimande.

/Basse, claima, outa, rassiande, uppfattar jag som synonymer?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Angående alkohol

Måns said:
Så, Vicotnic, vill du berätta varför du tror att det rör sig om DTF och inte en seriemördare?
För mig är seriemördare en del ur kategorin DTF, det är helt enkelt en tredjepart som inte tillhör Överklassen eller Borgare.

Vad är skillnaden för dig mellan DTF och seriemördare?

Rising

Vila i frid

Vi har alltså SEX raser med i spelet:
Ah, yes. Sorry. Man hade inte mentalt muterade djur på min tid.

Well, i princip förstår jag att den trestegsraket du har pratat om förstås kräver att rasinformation skall komma fram någon gång i spelet, men att det vore katastrof om vi alla massclaimade det för tidigt. Så jag är med på vad du säger, och tycker att den sortens försiktiga breadcrumbande du pratar om här kan vara en bra väg att gå; så länge som vi begränsar oss till att just kräva den sortens information från sådana som befinner sig i strålkastarskenet framför ett drev.

Jag var bara tvungen att ställa den frågan till dig, eftersom min främsta talang som varulvsjägare ju är kopplad till just hur det ligger till med själva speluppsättningen, så jag känner att jag måste nosa kring det här för att försöka få vittring på om Zebulon kan tala sanning.

Rising

Vila i frid

det slog mig att om drinkarna ges förgiftade av överklassen så måste de ju se till att flera ger drinkar till vicotnik så man inte med en gång kan säga vem det var. Det skulle betyda att både Måns och Kefka var överklass.
Det är som att säga "men om mördaren lyckades gömma sig i folkmassan, då betyder ju det att folkmassan är i maskopi med mördaren! Arrestera allihopa!!!"

Jag tror inte att smusslaren räknade med att vi skulle kräva att alla berättade vem de bjudit på drinkar.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Måns said:
Som ni säker förstår tycker jag att det är lite besvärande med giftanklagelserna. Men samtidigt ser jag ju att det här är nyttig information som kan hjälpa oss. Jag ser fyra möjliga varianter, varav en som jag vet är falsk, men jag tar upp det iaf.

1. Måns har förgiftat Vicotnic (falskt)
2. kefka har förgiftat Vicotnic
3. Vicotnic talar inte sanning
Fyra är också falsk, då det stod att det var något i min drink, så om ingen kan påverka andras drinkar så är altenativ 1 eller 2, som gäller, då jag vet att altenativ 3 är falskt. Efter som de övriga inte kan bevis att påstående 1 till 3 är falska eller sanna, så har vi altenativ 1 till 3 kvar. Vill även nämna att är det jag som smugglar ner skit i drinkarna så vet jag själv inte om det och i så fall har jag garanterat gjort bort mig själv extremt mycket.

Måns said:
Jag har inte förgiftat Vicotninc, och jag verkar inte ens ha gjort det oavsiktligt (det finns ju en teoretisk möjlighet att Vic har en märklig förmåga som säger att han blir "förgiftad" när han får en drink av "X ras" eller liknande). Kefka har inte sagt något om det här och det rimliga är att han är den skyldige. Vicotnic har inte berättat något om varför han tror att han är förgiftad. i hans första inlägg skrev han tom "jag vet inte om jag är förgiftad eller vad det är". Däremot är han säker på att det är DTF som ligger bakom. I Cthuluspelet var det väl seriemördaren som förgiftade, med sina sprutor? Den sista möjligheten som jag kan se är att någon kan manipulera drinkar, så att säga förgifta dem mellan det att de ges bort och tas emot.

men, Vic, kan du inte berätta mer om giftet?
Jag har inte en aning om jag är förgiftad eller inte, det enda jag vet är att det var något i drinken jag fick. Jag vet inte ens om det är ett gift, jag vet bara att det var något skit i drinken. Jag har ett förslag för att försöka reda ut vem som gav mig den skumma drinken. Detta kräver dock att tre övriga ställer upp och ingen annan ger dem drinkar.
Det vi kan göra är att vi ger var sin annan person våran drink och då kan vi med lätthet peka ut den som givit bort skumma drinkar.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Rising said:
Yes. Jag har lekt med den tanken.

Så här går mina funderingar:

Om drinksmusslaren attackerar med sina egna drinkar (vilket vi tagit för givet) så kommer det vara väldigt lätt att röka ut denne. Förutsatt, förstås, att inte Måns och kefka skulle bjuda samma person på drinkar ett drag till, så skulle vi enkelt se vem av dem som var smusslaren. I sådana fall kan man nästan lika gärna låta bli att rösta på dem det här draget. Okej, smusslaren får chansen att smussla ett drag till - men sedan vet vi med all säkerhet vem av dem det är som är smusslaren.

Jag tycker nästan bara synd om den skurkspelaren, för han/hon har ju ingen chans att hålla sig gömd hela spelet.

Men; smusslaren skulle ju faktiskt också kunna smussla saker i någon annans drink. Det kan ha varit vem som helst som smusslat något i Vicotnics, Kefkas eller Måns' drink. En sådan spelare blir förstås mycket svårare att hitta.

Jag tar bort min röst från kefka, jag vill nämligen vara helt säker på att vi plockar rätt person. Jag tror nämligen att risings teori kan stämma. Har nämligen i vänta på att alla skulle komma ut med vem de get sina drinkar till försökt hitta något som helst fel i mina takebanor, för det skulle som sagt vara för lätt att röka ut DTF/seriemördaren (jag kommer fortsätta skriva DTF eftersom det är kortare än seriemördare) om det var så att man blev informerad samma runda som man fick drinken.

Röst: Ingen

Mogger

Hipsteranka

Glom said:
*Vicotnik eftersom han "kastade första stenen", jag hade bestämt mig för att misstänka alla som la sin röst tidigare än de var tvungna eftersom endast överklassen kunde veta vem de kunde rösta på. Men eftersom i stort sett alla la tidiga röster och att jaga misstänkta med bandvagn verkar vara en vanlig syn i Hindenburg så misstänker jag inte honom längre (inte mer än alla andra)
jag blev hemma med sjukt barn idag igen så jag fick lite tid över till det det här.

Anledningen till att vi vill lägga röster tidigt är att det är mycket svårare att rösta rätt när man är varulv, eftersom man då redan vet vilka som är skumma. Då är det istället enklare att vänta och se hur andra röstar och haka på där. Därför är åsikter viktiga. Vi ska berätta vad vi tycker hela tiden, motivera röster m.m. Varulvarna ljuger varje gång de motiverar en röst och ganska ofta brukar det gå att urskilja mönster efter ett tag, speciellt när vi har rökt ut den första varulven. Så, istället bör du kika på de som röstar safe. Där har vi sannolikt flera skummisar, de som inte vill ha ögonen på sig, de som vill smälta in.

Det är exempelvis därför jag har uppmärksammat krank den här rundan. Han har gjort två klassiska varulvsdrag - ta i för mycket och ändra sig för att sedan rösta safe. Han är inte ensam om det. Även borgare gör nämligen misstag och det är där någonstans det svåra med spelet infinner sig.

Jag har haft dig under uppsikt för att du var lagom aktiv utan att synas förra rundan. Den här rundan har du hostat upp dig avsevärt och jag ser inte alls dig som en skummis längre.

Mogger

Hipsteranka
Re: Angående alkohol

Vicotnik said:
Vad är skillnaden för dig mellan DTF och seriemördare?
En serimördare är en krydda, något besvärlig men som inte kan vinna spelet. Iaf inte för det mesta. Det är en ensam galning så att säga. DTF är ett reellt hot. Hade inte Arvidos valt att spela med fyrtal i bajs :gremwink: (han ville hellre jaga varulvar än vara DTF) så hade vi vunnit Ereb-spelet. jag tycker att det är väldigt stor skillnad på DTF och Serimördare. När jag var Seriemördare, i mitt första spel, hade jag väldigt svårt att göra något vettigt, och åkte ut ganska tidigt.

Mogger

Hipsteranka

Rising said:
Ja, det är det som bekymrar mig. Frågan är då, uppger smusslaren vems drink som ska förgiftas genom att sikta på givaren eller mottagaren? För om det är givaren är det ju skitenkelt för smusslaren att välja min, eller kefkas drink igen och då har vi inte fått reda på något alls.

Men, jag är beredd att testa våra drinkar och jag tror också att det är enklare att röka ut kefka senare. Vi vet ju redan hur landet ligger. Så, hur gör vi det?

Röst: Ingen
Tillsvidare...

Basenanji

Postd20modernist

Det enklaste torde vara att Måns och kefka ger sina drinkar till den som vi lynchar. I så fall kan vi se om någon annan får något skumt i sin drink.

Men jag är inte nöjd med att vi släpper kefka och Måns så lätt.

Oavsett om vi har en drinksmusslare som inte syns via drinkarna eller ej så har Vicotnik fått något i sin drink (förutsatt att han inte ljuger). I de tidigare spelen (Star Wars/Chtulhu) så har DTF funkat så: de ökar sin grupp med en med en rundas fördröjning.

Så, nåt fel är det med den som ger "skit i drinken". En sak är säker, "skitdrinkar" hjälper inte Borgarna.

Basenanji

Postd20modernist
Analys av Purgatory, runda 2

FYI: Jag får inte citatprylen att funka. Därför är en del av purgatorys kommentarer röda. "För många citatnivåer" säger programmet. WTF?

---

Den här rundan skulle jag vilja lyncha tre-fyra rakt av. Typ kefka, glom, måns och hör och häpna...Purgatory. Alla är skumma på något sätt.

Jag kollade genom Purg's poster den här rundan och...

Analys av Purgatorys inlägg under andra rundan:

Så Vandraren var borgare, inte speciellt överraskande. Pilzeman var ett intressant val av manipulering, får ta och kolla igenom hans inlägg och se om jag hitta något.

Som jag skrev i förra rundan tror jag att någon av de som röstade ut Vandraren "i mitten" kan vara varulv. Dessa kommer också att undersökas.

Kommentar: Jag tycker att det här är lite skumt eftersom Borgare inte borde ha åsikter om det "intressanta" i att Pilze valdes. Det är bara jobbigt att en så bra spelare försvann. Vad är intressant med det? Dessutom blir jag misstänksam mot såna där vaga grejer som. "...får ta och kolla hans igenom hans inlägg" utan att det kommer en uppföljning. Purgatory beskriver alltså inget om Pilzeman. Det kommer mer av den varan, ska ni se.

Sedan skriver Purg så här:

Det är stor sannolikhet att Pilzeman blev utröstad pga slump, man jag tycker ändå att det kan vara värt något att gå tillbaka och titta vad han skrivit, i fall i fall liksom.

Kommentar: Men Purg gör inget av det här? Han kollar tydligen inte Pilzemans inlägg. Vad är det? Jag gillar inte när du Purgatory säger massa bra saker, men sedan inte lever upp till dem.

Sedan om drinkförfarandet:

Purgatory said:
Jag gav min drink till Glom eftersom jag inte visste vem jag skulle ge den till och vilken effekt det kunde ha. Att jag valde Glom beror på att han ligger på min lista över misstänkta och för att han redan hade 10% för att jag vill se vad som händer om man når 100% utöver att man spyr i hörnet, något som Vildkatt påstod förra rundan. Att jag inte valde att ge den till henne var för att hon sagt att hon inte visste sin ras pga att hon var för full. Egentligen hade jag tänkt ge den till Vandraren men eftersom han blev utröstade så kändes det meningslöst
.

Kommentar: Det här är skumt. Till att börja med så motiverar Purgatory sitt drinkval utifrån att han inte visste vad effekten skulle bli. Sedan är det ett svagt argument att ge den till Glom mot bakgrund av att Purgatory vill se vad som händer
"när man når 100%". Det krävs en hel del drinkar för att Glom ska komma upp i 100%. Argumentationen känns trasig, helt enkelt.

Glom ligger iofs på Puragtorys misstänkta-listan, men det kan vara en plantering från runda ett.
Dessutom har inte Vildkatt påstått att det händer något om man får 100% alkoholhalt. Hon har bara spekulerat i det. Men huvudsakligen är det skumt att Purgatory FÖRST ville ge den till Vandraren och därefter till Glom, för att Glom ligger på "misstänkta-listan". Det rimmar liksom inte. Om nu Glom var så misstänkt, borde Purgatory ha gett honom drinken på en gång.

Som jag sagt så beror det på att jag har lite dåligt med tid att sätta mig in i alla de inlägg som skrivs. Alltså blir det kanske inte så solklara resonemang som det skulle kunna vara.
Jag ska försöka skriv ett inlägg om "de i mitten" senare ikväll.

Kommentar: Jag har också skitdåligt med tid att läsa inlägg. Jag var magsjuk i torsdags, min arbetsdator används av flera i familjen, mm mm. Det där är bara ett dåligt sätt att skylla ifrån sig.Många
varulvar har använt liknande argument i andra varulvsspel.

Jag hade ingen vettig anledning till att ge drinken till Glom, och det skrev jag också i det inlägget. Att undersöka förra rundans drev är väl ändå en rimlig metod att utgå ifrån för att hitta varulvar? Har du någon bättre får du gärna dela med dig.

Kommentar: Ämen, vänta nu, säger du att du INTE hade en vettig anledning att ge drinken till Glom? Då säger du emot dig själv. Tidigare i rundan menade du att drinken till Glom berodde på att han låg på din "misstänkta-lista". Det här är skumt.

Purgatory said:
Nu såhär i efterhand kanske min idé inte var speciellt bra, fast jag tycker i alla fall att det var värt att undersöka den, Persson tror jag är rätt så grön medan Kefka och Måns är oklara.
Jag tänker följa upp från förra rundan och pressa Måns lite och röstar därför på honom.

Röst: Måns
Kommentar. Alltså, det här är vagt. Texten ovan är klippt från det inlägg där Purgatory ska förklara varför han trodde att varulvarna fanns bland dem i mitten av tåget mot Vandraren.
Idén Purg hade var inte så bra, det kan iofs hända alla. Men varför Måns ska pressas verkar du inte kunna svara så noga på. Hmmm...

Purgatory said:
Jag ska försöka förklara hur jag tänker när jag röstar på dig. Jag misstänker alla, än så länge har jag inte hittat någon som jag litar på. Eftersom alla är lika misstänkta så vill jag gärna pressa folk på information, och det bästa sättet att göra det är att rösta på folk. När jag valde att rösta på dig igen var det den enda anledningen, jag tyckte faktiskt att du gav ett bra svar i förra rundan även ifall jag aldrig sa det.
Kommentar: Purgatory har kanske en dålig dag, men det är lite motsägelsefullt att först rösta på någon,. sedan tycka att personen man röstar på svarade bra förra rundan, för att därefter fortsätta att vilja pressa bara för att det ska ge information. Snömosvibbar. Dessutom den där: "jag misstänker alla" är också lite varulvsvibbig. Vågar du inte ta ställning Purgatory?

Purgatory said:
Läste du ens mitt inlägg? Jag röstade på dig i denna rundan främst för att jag ville pressa någon på information, och jag trodde att Glomtåget skulle ge ett resultat, vilket det i och för sig inte gjorde. Eftersom alla är misstänkta i mina ögon och jag letar efter information om deltagarna för jag tror att det kan hjälpa oss. Rösten föll på dig och om du tycker att informationsletande är ett dåligt motiv för att rösta på någon får du mer än gärna förklara varför.
Kommentar: Nej, men det här är också vagt. Om du nu vill ha information, vilken sorts?

---

Slutsats:
Äh, jag blir fan inte klok på den här rundan. Just nu vill jag lyncha kefka och Måns bara för att de verkar så skumma med sina drinkar. Dessutom litar jag inte på Glom och tycker att han har försvarat sig slappt hittills. Och så Purgatory på det.

Purg's inlägg är väl rätt ok var för sig, men sammantaget har han inte prioducerat mycket hittills.

Men jag vill se Purgatory ge mer. Berätta mer om din förmåga eller breadcrumba om din ras eller något. Eller vänta...ge mig dina fem mest misstänkta hittills.

Röst: Purgatory