Vad vi vet:
Det finns en miller-bybo
Minst en snut sias grön
Det finns en fraktionssiare
Det finns en vapensiare
Det finns vanilla-roller
Det finns en väktare
Alla ulvar föredrar enhandsvapen
Vimes - Ulv med pistol
Lu-Kaazh - Ulv med pistol
Spider Jerusalem - Siare
Recca - Vapensiare
Xyas - Det finns miller-ulvar
Vicotnik - Vanilla?
Brynolf - Vanilla
Korpa - Vanilla
Vad innebär då detta? Att byn har en eller två grejer för mycket. Tänk om den grönsiade ulven tvingas ljuga om vapen. Då kan vapensiaren hitta den ulven, men inga andra ulvar. Fraktionssiaren kan hitta de andra två ulvarna, men riskerar att sia en miller också. Än så länge är det väldigt balanserat, siarna är sämre än vanligt, men de är också uppdelade på 2 och det gynnar byn. Nu fyller vi ut med vanilla-roller... eller? Nej. Nu har vi fått information om att minst en ulv sias grön. Även om den infon går att ana sig till genom att jag är miller, så tippar det egentligen inte över särskilt mycket att vi vet att minst en ulv sias grön. För att vara säker tvingas byns siare säga att hen har fått ett grönt ping, och Recca skulle då sia personen i fråga och upptäcka att ulven ljugit om sitt vapen. 2 rundor och massoutning för att ta en grönsiad ulv genom förmågorna, men ändå balanserat eftersom vi faktiskt kan hitta miller-varulven. Vi toppar det här med en väktare och fyller sedan ut med vanillas... eller?
Att vi har fått info om att alla ulvar föredrar enhandsvapen, däremot... Det stämmer inte alls in, förutom på det faktum att Vimes och Lu-Kaazh har haft pistoler (Lu-Kaazh är dessutom bekräftad av Recca). Den här informationen är väldigt lätt att ljuga ihop men, den är värdefull på så sätt att Recca direkt skulle ha Tyr som target för siandet. Alltså är det inte särskilt troligt att Tyr ljuger. Min andra fundering handlar om att ulvarna inte alls behövt ljuga om några vapen whatsoever, tvåhandsfattning eller ej och att Reccas och Tyrs färdigheter bara rakt av är ett vilseledande sidospår. Hur troligt är det? Well, 50/50 skulle jag säga (är K.K ulv stämmer det, om OBD är ulv gör det inte det) men Tyr är grön oavsett så det spelar mindre roll för utröstningen av Tyr iaf.
Sen har vi vanilla-rollerna. Brynolf och Korpa är de enda bekräftade. Vic var troligtvis vanilla också.
Kvar i spel:
Mukwa - Miller
Tyr - Ulvar föredrar enhandsvapen
K.K - Vanilla
OBD - Väktare
K.K. är miller-ulv som tvingats ljuga om sin beväpning, har spelat annorlunda i runda 1 mot tidigare spel, men varför plockades inte Recca tidigare? Därför att SJ behövde plockas först för att inte sia Lu-Kaazh och sedan strulade Recca till det så att det hade varit lätt att gömma sig där, och då plockades Vic i egenskap av att vara en ulvsniffare av rang istället. Jävligt ballsy spel mot Vimes och Lu-Kaazh var mer nedtonat (kommer inte ihåg, måste kollas upp) K.K. är ulv. Eller?
OBD är ulv som hittar på att han har en väktarförmåga lite successivt. Det blir knas med otydligheter och visst ger han en kommentar till Lu-Kaazh om det, men det är inte något stort skrikande direkt. Ett enkelt konstaterande och sedan omformulerar OBD sin förmåga, från att överleva två nattmord, till att vara byns väktare. Lägg därtill att han slarvat med förmågan och inte dubbelkollade hur förmågan kunde användas. Började inte dreva mot Lu-Kaazh förrän det var uppenbart att han skulle åka. LJSL var inte särskilt drivande alls, och jag får inte ut särskilt mycket av hans spelande. OBD borde varit död för längesen om han var väktare, det tänker jag också väga in i bedömningen av honom. Antingen dör han eller så bevisar han sin förmåga. OBD har misslyckats med de två sätten att gröna sig och därför tror jag att det är sannolikt att Lu-Kaazh och OBD planerade hur de på bästa sätt kunde få igenom en väktarförmåga. De bestämde sig för att spela mot varandra ett tag för att se om någon annan följde med. När ingen gjorde det och de insåg att Lu-Kaazh var mest misstänkt valde de att dreva ut honom så att OBD kunde använda det till egen favör. Ballsy, men inte särskilt dumt. Den här taktiken skulle antingen kunna tvinga ut en väktar-claim eller så var de safe. Jag tror att det här var planerat.
Röst: OBD