Nekromanti Vault of Larin Karr

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Hej!

Vi har precis spelat klart Vault of Larin Karr och jag undrar om det är några andra som spelat detta äventyr? Vore intressant att höra hur ni gick tillväga, vad som hände, hur det slutade etc.

Vill inte skriva för mycket här då någon av misstag kanske läser det som ska börja spela äventyret.

Min epostadress är cbermar@gmx.net om ni hellre mailar än postar här.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har bara läst det, och mina spelares PCs gick upp i level 6 innan jag avslutade den första storyn i kampanjen så jag går vidare med Red Hand of Doom istället. Men den verkar ju ruskigt rolig att spela. Jag skulle gärna läsa lite om hur det gick när ni spelade den?
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Ingen koll på detta äventyr men blir nyfiken nu.

Är det bra? Handlar om? För level? Ges ut av? Spelvärld?


Torbjörn - "han bubblade av frågor, jag svarade.."
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Lite kort om äventyret nedan. OBS! Kan innehålla spoilers.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">
Det var verkligen spännande. Det handlar om en legendarisk äventyrare vid namn Larin Karr (duh) som är en drow elf och sägs ha en enorm skattgömma under marken i ett valv i Underdark. Larin Karr sägs vara en wizard/rogue, men det är ingen som vet exakt.

Platsen tror jag inte är fixed till en speciell värld, men i vårt fall utspelade det sig i Battledale, Forgotten Realms.

Efter en mängd med ledtrådar om andra äventyrare som försökt sig hitta valvet och den gigantiska skatten så finner man mer och mer ledtrådar till detaljerna kring Larin Karr och hans valv. För att kunna ta sig in i valvet så måste man hitta nycklarna, 3 stycken hexagona ädelstenar. Dessa är givetvis utspridda på väl valda platser, där en av dessa är där man minst anar det!

Efter många spännande och intrigiska händerlser, däribland både drakar, farliga giants samt otroligt kraftfulla odöda, så kom vi tillslut fram till valvet. Väl inne väntade de mest dödliga fällorna och också den hemska drow elfen Larin Karr.

Efter en enormt tuff strid (tog 5-6 timmar realtid) så väntade belöningen, den var i duktigaste laget kan jag säga!

Slutligen, ett mycket bra äventyr väl värt att spela. Må sista striden med Larin Karr varit i svåraste laget för gruppen vid det tillfället (vi var 6 karaktärer med levels 6-9) men det gick vägen i alla fall (med enbart ett dödsfall).
</font></td></tr></table>
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Och med tanke på hur mäktig Larin Karr var så var det helgalet obalanserat. Men vi tog honom med finurliga användningar av spells, knasiga specialisationer och no save/no SR-spells...

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Han var wizard 15 och rogue 5, samt drow = CR 21, medan vi var, som Anor sa, lvl 6-9... </font></td></tr></table>
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Kan tillägga att vi spelade detta äventyr i ca 6 månader, 1 ggr per vecka kontinueligt. Så räkna inte med att dra av det på en helg eller två =)
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Det ges ut av www.necromancergames.com Deras slogan är "3d Editions rules, 1st ED feel!" Så ganska mycket fet dungeon crawling och monster hacking utlovas i deras äventyr. Men de är bra, och man kan ju alltid ändra på en del saker om man inte bara vill kravla runt i gångar!
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Just Vault of Larin Karr var väldigt lite "dungeoun crawl" tycker jag. Det var lagom mycket gåtor, lösa trådar att följa upp. Samtidigt är det en häftig dynamik runt de olika personer i området, och en hel del tuffa plots.

Väl värt att spela med andra ord!
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Det som var bra var att det INTE var railroading. Man kunde gå i vilken ordning som helst till huvudploten och det kom en hel rad sub/side-plots över en som man kunde göra något åt om man ville.

Det fanns en del crawl, men i huvudsak rörde det sig om tre platser, resten var vildmark, utomhus eller i någon by eller så. Bra äventyr, om än svårt och tämligen obalanserad slutstrid...
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
I see. Ja som sagt har jag The Lost City of Barakus som är en av NG's produkter. Den är uppbyggd på samma sätt, utan att spoila något kan jag berätta att man startar i en större stad kallad Endhome. Sen är det helt upp till RP vart de går och vilka ledtrådar de väljer att följa. Sedan så ploppar nya saker upp medan man följer ett spår
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vault of Larin Karr (FETSPOILER)

" tämligen obalanserad slutstrid... "

Vad jag minns rekommenderas att man som DM INTE använder sig av Larin Karr där, men att stats finns med för att inkludera honom vid ett senare tillfälle, om han kommer tillbaka och upptäcker att hans grav är lootad och sedan jagar ikapp partyt som snott hans grejjer. Även om det tydligen GÅR att ha honom som slutboss om partyt är bra. Såvida jag inte minns fel alltså.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Låter ju helbra! Ska kolla på sci-fi bokhandeln imorgon.

Hade dock hellre sett ett äventyr skrivet för FR men man får väl ta det som finns. Ibland kan det dock kännas lite krystat att modda ett icke FR äventyr till att passa FR. På tisdag ska vi lira Ettin´s riddle. Där får man också modda lite för att det skall smälta in i FR (inte så farligt dock - bara en gud att hålla reda på)

Torbjörn - glad över tjeck-krossen :gremlaugh:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Det borde inte alls bli mycket jobb att lägga ett NG äventyr i Faerun, eftersom deras värld som de använder, Wilder Lands, inte haft så mycket information är äventyren som jag tittat i inte alls särskilt färgade av den settingen.
 
G

Guest

Guest
Re: Vault of Larin Karr (FETSPOILER)

Hej!

Jag är lite ny här, men jag har för mig att det var upp till DM att bestämma. Antingen kunde Larin Karr dyka upp som en fantastisk slutstrid, eller jaga rätt på äventyrarna efter att dem länsat skatten.

Överlag tyckte jag det var ett bra äventyr med många öppna valmöjligheter.

Men givetvis måste varje DM avgöra vad som är bäst för sin grupp.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Vault of Larin Karr (FETSPOILER)

Well, Fredrik, kanske borde du läsa sidan 100 i VoLK som, om jag inte är felunderrättad, tar upp frågan explicit?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Enligt en bekant på rec.games.frp.dnd så står det där "Remember, however, that Larin Karr is a very powerful adversary and should not reappear until the PCs have reached at least 12th level, preferably 14th or 15th." </font></td></tr></table>
 
G

Guest

Guest
Re: Vault of Larin Karr (FETSPOILER)

Tack så mycket, men jag har läst den. Det är upp till DM att bestämma står det klart och tydligt där. Du känner väl till att det är DM som alltid bestämmer, Robert?

Dock skulle jag vilja instämma i att man kanske tar med Larin Karr senare om t.ex. någon spelare spelar vårdslöst eller inte samarbetar tillräckligt väl med övriga i spelgruppen.
 
G

Guest

Guest
Hej!

Bra inlägg. Det vore kul att höra lite mer om era erfarenheter! Hur många spelare var ni, hur många äventyrare, vad var det för klasser i äventyrargruppen, och hur tyckte ni att äventyret var att spela?

Mvh

Fredrik Johansson
 
Top