Nekromanti Veckans boktips: Dead Man's Crest (Necromancer/WW)

Hunk

Hero
För er som tycker det är kul med upptäcktsäventyrande per båt, vill ha utökade regler för undervattensäventyrande eller tycker att monstermanualen innehåller alldeles för få havsmonster torde Dead Man’s Crest (utgiven av Necromancer Games genom White Wolf/Sword&Sorcery) vara ett givet köp. Jag har själv det senaste året utvecklat en allmän aversion mot sourcebooks (de har en tendens att bara fylla upp bokhyllan utan att man läser dem) och skulle inte själv ha införskaffat denna om jag inte fått den som gåva av Bill Webb (ägare till Necromancer Games). Vid min första genombläddring insåg jag dock direkt att detta inte var någon Mongoose- eller FFE-produktion utan något riktig användbart. Mer noggrann läsning har visat att mitt första intryck var korrekt.

Boken består av 200 hårdinbundna sidor, ungefärligt fördelade på 50 sidor rena regler (varav vädertabeller är det dominerande), 50 sidor monster, 10 sidor feats och prestigeklasser (jämte tips om hur man anpassar core classes från PHB för havsäventyrande), 20 sidor besvärjelser och magiska föremål, 55 sidor äventyr (tre st) samt 5 sidor random encounters. Det jag själv gillar bäst i Dead Man’s Crest är vädertabellerna (eftersom de innehåller förbannat bra beskrivningar av väderförhållanden som spelledaren i princip kan läsa upp för spelarna ”out of the box”), monsterdelen och ett av äventyren (the Isle of Bonjo Tombo, som är som hämtat ur en Conannovell). Även övriga delar håller också, enligt min ringa mening, mycket hög klass och jag skulle nog ge boken en stark fyra i betyg (vilket är ett väldigt bra betyg för att vara från mig – det finns endast ett par rollspelssupplement jag skulle ge en femma). Man bör dock vara medveten om att boken saknar detaljerade regler för havsstrid. Man motiverar detta med att det redan har givits ut bra sådana böcker och att man därför inte vill upprepa allt för mycket från böcker som folk redan äger. Tilläggas kan också att jag tror att boken (rensad för formler, prestigeklasser och ett par monster) skulle passa utmärkt till Conan RPG.

Boken går på $29.95, vilket väl torde motsvara ca 300 kr hos SF-bokhandeln och ca 250 hos AdLibris eller Hobbyhuset. På Necromancer Games hemsida kan man dessutom ladda ned ett dokument med fyra magiska föremål, som inte fick plats i boken.