Nekromanti Veckans scoop: Inga fler äventyr från Wizards!

Carl Ö

Warrior
Tjena!

Jag frågade Andy Collins hur arbetet går med nästa mega-äventyr från Wizards. (Jag tog en chansning att det är han som jobbar på det.)

Andys svar blev att vi inte ska förvänta oss något äventyr överhuvudtaget från Wizards, inte inom överskådlig framtid i alla fall. De satsar allt på sourcebooks istället.

Så nu är det bara att se fram emot de närmaste årens "The Complete Shoemaker" (78 new feet/feats!), "The Ultimate Innkeeper" ('Bald and fat' Prestige class), "1001 fruits and vegetables in Fantasyland", etc...
:gremwink:

Nej, riktigt så hemskt behöver det inte bli. Den kommande Draconomicon låter ju spännande till exempel!

Andy Collins hänvisade till den nyligen startade Adventure Path i tidningen Dungeon. Det första äventyret heter "Life's Bazaar" och är anpassat för level 1. De kommande delarna tar rollpersonerna ända till level 20.

/Carl

entomophobiac

Low Prep High Play
Själv tillhör jag de som nästan aldrig köper äventyr. Förutom nu på sistone, förresten, då jag inhandlat hela Enemy Within och Masks of Nyarlathotep av någon anledning...

Så jag skulle nog säga att mera sourcebooks är ett steg i rätt riktning.

Carl Ö

Warrior
Tjena!

Jag har fått med mitt scoop på EN World.org . Så känn er stolta över att ni fick höra nyheten först -- och att ni vet vem Carl är!
:gremsmile:

Jag skulle vilja se en sourcebook "The Feudal Lord" som går igenom alla olika aspekter på en feodalherre -- i Dungeons & Dragons (Greyhawk/Faerûn). Bortsett från en massa nya feats, spells, prestige classes och exempel på borgar, så vill jag ha en noggrann redogörelse för hur feodalherren och hans administration fungerar. Hur driver man in skatter, hur utser man en efterföljare, vilka plikter har man gentemot konungen, vilka medhjälpare måste man ha och hur betalar man dem?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror att...

...det är en sån på gång från Fantasy Flight... Mike Mearls håller på att skriva nått för dem och han hintade om att de som gillade D&D Companion Set kommer att få en glad överraskning under 2003. Det kan vara nått sånt!

Hoppas jag i alla fall, för det är precis exakt en sån bok som jag vill ha också!

M.

entomophobiac

Low Prep High Play
For sadant behover man inte rollspelsbocker. Les Machiavellis Fursten och fixa dina egna prestige classes! :gremwink:

Finns det inte ett tillegg till det gamla Drakar och Demoner som innehaller lite information om feodala riddare etc? Ivanhoe, lr nat sant.

Om inte annat sa finns vel Birthright sekert att fa tag i ett dammigt horn nagonstans, och det innehaller ganska mycket information for feodala adelsmen och hur de kontrollerar sina riken.

Carl Ö

Warrior
Mike Mearls och D&D Companion Set

Det låter lovande!

Mike Mearls är ju en mycket duktig författare!

Jag känner inte till D&D Companion Set. Vad var det för nåt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Companion Set

På den gamla goda tiden gavs D&D ut i lådor. En röd låda var grunden och den kallades Basic Set. Den innehåll grunderna och regler för tre levels, och monster och skatter för att passa detta, och en fokus på dungeons. Sen kom Expert Set, som var mer levels, upp till 10 tror jag det var, och regler för att äventyra utanför dungeons. Sen kom Companion Set som var ännu fler levels, upp till 25 tror jag, fler klasser, ett sorts färdighetssystem, regler för fältslag och hur man regerade över land och län. Och mer monster och så förstås. Sen kom Master Set, med mer av allt, och sen kom Immortals Set som hade regler för hur man blev en "gud".

Det var de tre första lådorna (den röda (Basic), den blå (Expert) och den gröna (Companion)) som jag spelade mest med och som fortfarande är min favvisversion av D&D.

De som är uppmärksamma märker att Drakar och Demoner inspirerades av mer än bara namnet, då Expert och Gigant i stort sett följde D&D-strategin ifråga om innehåll utportionerat på boxar. Så Drakar och Demoner har D&D att tacka för mycket mer än många DoD-spelare inser. :gremgrin:

M.

Staffan

Myrmidon
Re: Companion Set

Bara en liten klarifikation... den D&D-version med boxar som Magnus beskriver gavs ut parallellt med AD&D 1st ed, och är alltså mer av en "farbror" till den D&D-version som finns i butikerna nu än en direkt förfader (dagens D&D är en efterföljare till AD&D, men de tog bort Advanced för att minska förvirringen bland nybörjare).

Ungefär samtidigt som AD&D 2nd ed kom ut så gavs även en efterföljare till Basic o s v ut, D&D Rules Cyclopedia, som samlade ihop reglerna från Basic, Expert, Companion och Master rules, samt en del andra tillägg från bl a Gazetteer-serien, i en jättebok. Immortals Set inkluderades inte, utan ersattes i stället med Wrath of the Immortals som kombinerade en uppdaterad version av reglerna för Odödliga med en kampanj om ett krig mellan gudarna och hur det påverkar de dödligas värld.

Carl Ö

Warrior

Då kanske man skulle damma av DoD Gigant, DoD Ivanhoe och de andra gamla halvklassikerna...

Ja, varför spelar jag D&D överhuvudtaget när jag har en hel flyttkartong med DoD i källaren?

Bombu

Hero

Farbror till nuvarande D&D ja det är en ganska bra liknelse.

faktum är att jag tyckte bättre om gamla D&D än om AD&D, även om gamla D&D var betydligt mer begränsat.

Companion set tycker jag i mångt och mycket var en riktigt bra produkt, med flera riktigt roliga äventyr. Test of the Warlords inte att förglömma.

Jag tycker det är synd att Wizards inte skall göra äventyr, men man kanske inte skall göra den uttolkningen eller?

Sorucebooks kan vara bra, jag själv är ganska till väldigt kritisk mot prestige klasser och mycket av sourcebooks tar ju upp prestige klasser, nya feats och så.

vissa sourcebooks är säkert bra men jag skulle vilja ha lite högkvalitativa äventyr också, måste säga att greyhawk har varit en besvikelse.

De tar upp en gammal god kampanj och gör mycket lite för att utveckla den vidare, Live Greyhawk eller vad de kallar det har lite grann gått i stå.

Forgotten realms (inte en oäven kampanj), har definitivt tagit första rummet i allt utom core rules.

Jag efterfrågar fler genomarbetade äventyr, inte nödvändigtvis från wizards men de är ju duktiga så varför inte nått därifrån?

Bombu

Staffan

Myrmidon

Jag tycker det är synd att Wizards inte skall göra äventyr, men man kanske inte skall göra den uttolkningen eller?
[...]
Jag efterfrågar fler genomarbetade äventyr, inte nödvändigtvis från wizards men de är ju duktiga så varför inte nått därifrån?
WOTC ska tydligen (enligt Andy Collins) inte ge ut några fler äventyrsmoduler, varken i Sunless Citadel-format eller Return to the Temple of Elemental Evil-format. Däremot så ges fortfarande tidningen Dungeon ut varannan månad (jag läste nånstans att den skulle gå över till månatlig utgivning snart), och många av äventyren i den är skrivna av WOTC-folk.
Dessutom så finns det ju löjligt många tredjepartsproducenter som gör d20-äventyr, även om det även där görs mer såsböcker nu för tiden. Banewarrens verkar t ex rätt bra (från Malhavoc Press/Sword & Sorcery studios), och enligt uppgift lär Necropolis (från Necromancer Games/S&SS, ett gammalt Mythus-äventyr av Gygax konverterat till d20) vara rätt bra också.

Snurgla

Veteran
Tja, jag är personligen ganska besviken på WotC. De har licenserna till D&D och FR. Och vad gör de? Ingenting. De släpper samma gamla regelböcker, men mycket lite att använda dem till. Låt mig ta upp några exempel:

Complete book of Humanoids -> Savage Species
Complete Bard's Handbook etc. -> Song and Silence etc.
Complete Psionicist's Handbook -> Psionicist's Handbook
The North -> Silver Marches
Faiths & Avatars, Powers & Pantheons, Demihuman Deities -> Faiths and Pantheons
Demihumans of the Realms -> Races of Faerun
Och så vidare.

Nu börjar de gamla regelböckerna ta slut, så då måste de ge ut 3,5. Jag menar, de har haft ett par år på sig, och de har gett ut ETT äventyr till FR? Löjligt. Nyskapande grejer kan räknas på ena handens fingrar.

Å andra sidan, serien med the Sunken CItadel och vidare handlar ju mest om combat i varenda rum, så man kanske inte skall vara allt för ledsen.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Å andra sidan, serien med the Sunken CItadel och vidare handlar ju mest om combat i varenda rum...

Här måste jag faktiskt protestera (igen?). Sunless Citadel (eller Skuggornas citadell, för oss som spelar på svenska) innehåller en hel del annat än bara strid. Har du verkligen spelat det?

Jag säger bara Meepo... :gremgrin:

/Mikael

Snurgla

Veteran
Ett encounter gör inte ett äventyr till något annat. Räkna lite på mängden combat du får i Det Sollösa Slottet. Det är inte lite, säger jag dig. Och tycker du ändå inte jag har rätt, så titta på Ilskans Smedja.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ett encounter gör inte ett äventyr till något annat. Räkna lite på mängden combat du får i Det Sollösa Slottet. Det är inte lite, säger jag dig.

(Åhh, konkurrerande översättning...) Nej, jag menar inte att det är ett fredligt intrigäventyr. Det är en monsterhåla. Men för att vara ett nybörjaräventyr fullt med monster har det ändå en variation som jag uppskattar. Det finns ju i princip tre stora grupper av fiender inne i citadellet och en av dessa grupper kan man övervinna med diplomati. Det tycker jag är bra.

Och tycker du ändå inte jag har rätt, så titta på Ilskans Smedja.

Den saknar tyvärr någon uppenbar möjlighet till diplomati. Men det går. Och i del tre och fyra har du massor av intriger och diplomati.

Men visst finns det bättre äventyr än dessa. Och sämre.

/Mikael