chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
"Integritet är en lyx för de som har råd" säger man ju. Eller i alla fall en man. Men det är ganska sant så låt oss säga att man säger så och att det är mer sant än falskt. Så hur får man till den premissen bra i en kampanj?
För ett tag sedan körde jag en mycket lyckad kampanj där rollpersonerna var problemlösare mot betalning, och där det ganska snart visade sig att deras uppdragsgivare och olika uppdrag mer och mer hängde ihop. De fick vid något tillfälle jobbet att hämnas på sina tidigare uppdragsgivare för fanskapet de själva fått betalt för att utföra. Det blev mer och mer uppenbart att deras uppdrag påverkade landets regering. I det här fallet hade jag designat kampanjen och sidorna för att vara ganska likvärdiga moraliskt. Ingen sida var god och ingen sida var ond, så även om vissa uppdrag visade sig lite mer omoraliska än andra så var det ofta otur eller bristande planering och efterforskning som ledde till de verkligt tveksamma händelserna, de där gångerna några spelare ryggar lite tillbaka när de inser vad de faktiskt gjort. Det var ivf mycket lyckat.
Det var bakgrunden, tillbaka till trådens egentliga topic: Nu har tanken slagit mig att jag vill släppa sargen och i en framtida kampanj ha med riktigt vedervärdiga uppdrag. Där rollpersoner/spelare kan känna sig tveksamma till en början, men kanske lite tvingade att acceptera, men där det sen bara blir värre och värre och värre. Utmaningen ligger då i att komma på vedervärdiga uppdrag som får spelarna att må lite illa och inte lurade, dvs inga "ni ska bomba den där byggnaden, haha det visade sig vara ett hem för dövstumma barn och trevliga farmödrar", då kommer ju bara spelarna tycka illa om mig, inte sig själva. Det kan inte heller vara alldeles uppenbart Mr Burns-ondska, ska solen täckas för så måste det gå ihop - uppdragsgivarskurken måste kunna sälja in idén och ha en hyffsat hållbar anledning till att vilja få jobbet utfört annat än "bossen är ju chaotic evil".
Så jag vill ha tips. På uppdrag, bakgrunder till uppdragen och hur det kan presenteras och eskaleras. Se det här som en safe space för era (näst) mest vedervärdiga idéer. Exakt vilken miljö kampanjen kommer utspela sig i är inte klart än, så kör high level concepts som kan anpassas till andra världar snarare än detaljerade tips som bara funkar om det råkar utspela sig i berlin 1981 (men min åsikt är att det inte finns några sådana tips, så även dem går att arbeta om så att de passar in). Anta också att rollpersonerna är problemlösare och att de därför börjar med att vara något desperata för pengar och/eller andra resurser som de kan få som betalning. De klassiska fantasy-äventyrarna eller cyberpunk-runners eller liknande.
För ett tag sedan körde jag en mycket lyckad kampanj där rollpersonerna var problemlösare mot betalning, och där det ganska snart visade sig att deras uppdragsgivare och olika uppdrag mer och mer hängde ihop. De fick vid något tillfälle jobbet att hämnas på sina tidigare uppdragsgivare för fanskapet de själva fått betalt för att utföra. Det blev mer och mer uppenbart att deras uppdrag påverkade landets regering. I det här fallet hade jag designat kampanjen och sidorna för att vara ganska likvärdiga moraliskt. Ingen sida var god och ingen sida var ond, så även om vissa uppdrag visade sig lite mer omoraliska än andra så var det ofta otur eller bristande planering och efterforskning som ledde till de verkligt tveksamma händelserna, de där gångerna några spelare ryggar lite tillbaka när de inser vad de faktiskt gjort. Det var ivf mycket lyckat.
Det var bakgrunden, tillbaka till trådens egentliga topic: Nu har tanken slagit mig att jag vill släppa sargen och i en framtida kampanj ha med riktigt vedervärdiga uppdrag. Där rollpersoner/spelare kan känna sig tveksamma till en början, men kanske lite tvingade att acceptera, men där det sen bara blir värre och värre och värre. Utmaningen ligger då i att komma på vedervärdiga uppdrag som får spelarna att må lite illa och inte lurade, dvs inga "ni ska bomba den där byggnaden, haha det visade sig vara ett hem för dövstumma barn och trevliga farmödrar", då kommer ju bara spelarna tycka illa om mig, inte sig själva. Det kan inte heller vara alldeles uppenbart Mr Burns-ondska, ska solen täckas för så måste det gå ihop - uppdragsgivarskurken måste kunna sälja in idén och ha en hyffsat hållbar anledning till att vilja få jobbet utfört annat än "bossen är ju chaotic evil".
Så jag vill ha tips. På uppdrag, bakgrunder till uppdragen och hur det kan presenteras och eskaleras. Se det här som en safe space för era (näst) mest vedervärdiga idéer. Exakt vilken miljö kampanjen kommer utspela sig i är inte klart än, så kör high level concepts som kan anpassas till andra världar snarare än detaljerade tips som bara funkar om det råkar utspela sig i berlin 1981 (men min åsikt är att det inte finns några sådana tips, så även dem går att arbeta om så att de passar in). Anta också att rollpersonerna är problemlösare och att de därför börjar med att vara något desperata för pengar och/eller andra resurser som de kan få som betalning. De klassiska fantasy-äventyrarna eller cyberpunk-runners eller liknande.