Nekromanti Vem äger D&D-terrängen hemma hos mig?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag håller på och rensar min lägenhet från skit jag aldrig använder, och stötte på ett par kassar med 3d-dungeonterräng. Jag har inte använt eller ens tittat närmare på den.

Jag minns dock varför den är där. För en evighet sedan (2+ år?) så spelade jag och några andra D&D och... InNomine, kanske, med nya människor som var potentiella nya spelare. En av dem var med två gånger, och den andra gången hade han med sig 3d-terräng som sedan blev kvar hemma hos mig. Om jag förstod saken rätt så tillhörde den inte ens honom utan någon förening? Eller nån kompis till honom som inte heller ville ha den liggandes? Tanken var att den skulle komma till nytta hos mig. Det skedde aldrig.

Det enda andra jag minns om den här mystiske personen, förutom hans kön, är att det är möjligt att han jobbade med internetbanken på en av de större bankerna. Om jag inte blandar ihop honom med någon annan vi spelade med under samma tid.

Så... Nu skulle jag gärna vilja ha kontakt med honom för att kunna lämna tillbaks 3d-dungeongrejset.

Vad gör man annars med sånt här egentligen? Hur länge behöver det ligga här utan att någon hör av sig, innan det är okej att det "försvinner"? Eller får jag liksom stå ut med att för evigt ha två kassar med 3d-terräng i mitt förråd?

Om du tycker att du känner igen dig i att du lämnat 3d-terrängpusselbitar hos mig ute i Nynäshamn nån gång under de senaste sju eller så åren, hör av dig. Eftersom jag inte ens minns hur du ser ut så får du försöka identifiera dig bäst du kan, till exempel kanske du kan berätta bankens namn eller ge några detaljer om terrängen. Kanske har jag kvar din rollperson?

Lukas

Mannen i Gult
Var detta perioden när jag var en ny potentiell spelare i med dig? (för jag minns vem den andra var)
Eller var det här före/efter min tid?

Jag vet att vi spelade D&D där början men det var aldrig något snack om InNomine så jag är jäkligt tveksam om det är den här tiden du tänker på...

krank

Lukas;n139612 said:
Var detta perioden när jag var en ny potentiell spelare i med dig? (för jag minns vem den andra var)
Eller var det här före/efter min tid?

Jag vet att vi spelade D&D där början men det var aldrig något snack om InNomine så jag är jäkligt tveksam om det är den här tiden du tänker på...
Vi spelade In Nomine med en grupp, men det flöt ut i sanden väldigt fort. Jag minns inte alls om den andre var med samtidigt som dig. Mitt minne är trasigt och jag hittar inga ledtrådar på gamla eller nya forumet (kanske finns ledtrådar i PM-konversationer på gamla forumet, men jag har glömt mitt lösen och får inget nytt...)

CapnZapp

Myrmidon
krank;n139603 said:
Vad gör man annars med sånt här egentligen? Hur länge behöver det ligga här utan att någon hör av sig, innan det är okej att det "försvinner"? Eller får jag liksom stå ut med att för evigt ha två kassar med 3d-terräng i mitt förråd?
Hoppas du skojar - ingen kan vara så svårartat lagbunden.

Bränn skiten eller sälj den; den ursprunglige ägaren har för länge sedan förlorat sitt case.

(Visst är det trevligt att du försöker göra rätt för dig; dina formuleringar om de är seriösa antyder dock ett ohälsosamt mått av snällism. En formulering typ "jag hittade följande kassar, hör av dig inom två veckor annars köper jag pizza o bärs för pengarna" hade varit betydligt rimligare)

:)

Jocke

Man med skägg
Jag skulle för alla andra saker - utom min dvd av Freaked - ställa mig till KaptenZapp's sida här. Men det är en för intressant omkringhistoria, dessutom är ju 3d dungeonterräng en mycket roligare pryl än tex ett gammalt tvspel.
Jag känner att jag måste få veta vem som ägde denna och även den personens kringhistoria!
Bilder på terrängen skulle också uppskattas.

.113

Swashbuckler
Jocke;n139686 said:
Jag skulle för alla andra saker - utom min dvd av Freaked - ställa mig till KaptenZapp's sida här. Men det är en för intressant omkringhistoria, dessutom är ju 3d dungeonterräng en mycket roligare pryl än tex ett gammalt tvspel.
Jag känner att jag måste få veta vem som ägde denna och även den personens kringhistoria!
Bilder på terrängen skulle också uppskattas.
Gärna med en bildhistoria där små miniatyrer går omkring och ser fundersamma ut, undrandes vart skogen kom ifrån å sånt!

Nä men allvarligt, schysst och helt rätt att kolla upp vem som äger dem :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
En Snickers och fem kramar på GothCon bjudet!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n139685 said:
All heder åt Krank, tycker jag. 3D-terräng till DnD låter som det antingen kostat mycket pengar eller har mycket tid nedlagd på sig.

Förfrågan här är en väldigt bra början. Jag skulle nog slänga ut en förfrågan via facebook också, samt personliga meddelanden till personer det skulle kunna tänkas vara eller som troligen skulle kunna ha kontakt med den det kan tänkas vara.

Efter det skulle jag vänta i en månad för att se om jag får svar, sen skulle jag anse mig vara fri att göra mig av med dem (eller använda dem friskt för egen del). Du har ju trots allt redan suttit på dem i ett par år utan att vederbörande velat ha tillbaka dem. Eftersom de uppenbart inte är dina egna tycker jag dock att det vore fräkt att sälja dem (i alla fall om du stoppar pengarna i egen ficka).

Jag skulle antingen ge bort dem till någon jag visste behövde dem, lotta ut dem i någon form av forumbaserad tävling, eller sälja dem genom budgivning och skänka motsvarande summa som du får in till någon trevlig välgörenhet.

Big Marco

Läskig
Hur träffades ni? Har du kvar gamla mail? SMS? Minns du någon annan som var med som kan referera?

krank

Big Marco;n139720 said:
Hur träffades ni? Har du kvar gamla mail? SMS? Minns du någon annan som var med som kan referera?
Det är möjligt att kontakt skapades via wrnu, på den gamla sajten. Som jag glömt lösenordet till. jag har försökt få tillbaks det, men mailfunktionen på oldsite.rollspel.nu verkar trasig. Där kanske det finns PM-spår.

Jag hade för mig att Vicotnik var med, men det visade sig antagligen inte stämma (han hade inget minne av det). Det är möjligt att Möller var med, men han har jag ju varken sett eller hört av på skitlänge. Ska testa att skicka ett PM...

krank

Foton efterfrågades:

https://goo.gl/photos/VZn7LDTDm7gAZ5586

(Testar Google Photos, som verkar rätt bra utom att jag saknar ansiktstaggningen från Google+ photos och Picasa...)

Det är alltså rätt jävla mycket prylar. Det är papercraftgrejer, och varje del verkar extremt omsorgsfullt ohopsatt och markerad. Antingen köptes grejerna såhär eller så representerar det här enorma mängder tid. Det finns basplattor i något bubbligt och flexibelt plastmaterial och resten är av papper.

I högen finns också markörer för area effects, tre stycken timglas, en påse tärningar samt en svart matta.

Det är inte vilka skitgrejer som helst, det här. Det skulle bära mig emot väldigt mycket att slänga alltihop. Å andra sidan vet jag med mig att jag själv aldrig skulle ta mig tiden att bygga upp några dungeons på det här viset.

När jag tänker efter känns det faktiskt ännu mer sjukt att någon liksom inte frågat efter de här grejerna på minst ett par år. Troligen mer.

chrull

Stockholm Kartell
Det här är den mest spännande tråden på wrnu.

anth

Vetefan
krank;n139615 said:
Vi spelade In Nomine med en grupp, men det flöt ut i sanden väldigt fort. Jag minns inte alls om den andre var med samtidigt som dig. Mitt minne är trasigt och jag hittar inga ledtrådar på gamla eller nya forumet (kanske finns ledtrådar i PM-konversationer på gamla forumet, men jag har glömt mitt lösen och får inget nytt...)
PM:a Lupus Maximus eller Spider Jerusalem, de borde kunna skicka ett nytt lösenord till dig.

krank

anth;n139807 said:
PM:a Lupus Maximus eller Spider Jerusalem, de borde kunna skicka ett nytt lösenord till dig.
Bra tips, har PM:at båda nu.

Jocke

Man med skägg
Har inte Vitulv alltid hållt på mycket med dungeon-terräng?

krank

Jocke;n139811 said:
Har inte Vitulv alltid hållt på mycket med dungeon-terräng?

Jo, men honom hade jag helt garanterat kommit ihåg om det varit =)

Lukas

Mannen i Gult
krank;n139732 said:
Det är möjligt att Möller var med, men han har jag ju varken sett eller hört av på skitlänge. Ska testa att skicka ett PM...
vill du nå Möller är ett mail bästa tekniken :)

Annars så kan du ju höra med Dark_lotus (tror jag formunicket var) som var killen som var "potentiell ny spelare" samtidigt som mig

Sapient

Swashbuckler
CapnZapp;n139685 said:

Bränn skiten eller sälj den; den ursprunglige ägaren har för länge sedan förlorat sitt case.
Inget förhastat! Det här kan vara fråga om ett "enkelt bolag", enligt lagen om samägande (SFS 1904:48).

I så fall är krank inte att anse som bolagsman/delägare.
Och:
2 § För förfogande över det samfällda godset i dess helhet eller för vidtagande av åtgärd i godsets förvaltning erfordras samtliga delägares samtycke; dock må åtgärd, som för godsets bevarande tarvas och ej tål uppskov, utan hinder därav att någon delägare i följd av sjukdom, frånvaro eller annan orsak är ut stånd att i åtgärden deltaga, av övriga vidtagas.
Krank kan alltså ingalunda avyttra eller förstöra terrängen ("godset").

Vad som måste göras är följande:
1) Ta ut en annons i tidning (vars utgivningsområde täcker det där bolagsmännen kan anses hemmahörande, det torde räcka med DN exempelvis. Förr gällde ju "Post- och Inrikes Tidningar", men den är ju numera nedlagd).

2) Annonsen ska ha rubriken "DELGIVING", beskriva sakförhållanden samt ange kontaktvägar, antingen till krank som privatperson, kranks advokat eller till lämplig tingsrätt (Södertörns, misstänker jag).

3) Annonsen, ihop med bevis som styrker dess införande (kopia på räkningen) ska också registreras hos samma Tingsrätt, för antecknande i dagboken.

4) Tidigast en (1) månad och senast sex månader efter annonsens införande, har krank därefter rätt att sälja sakerna på offentlig auktion. (Observera att det krävs ännu en annons, senast en vecka innan, för att det ska räknas som en offentlig auktion.)

5) Medlen som försäljningen ger, deponeras därefter endera hos Länsstyrelsen eller hos Kronofogden. (Med referens till ärendet och dagboksbladet hos Tingsrätten.)

5) Om ingen gör anspråk på medlen inom fem år från försäljningsdatumet, kan krank begära att få dem.

Ja, jag skämtar så klart... :)