Nekromanti Vem är coolast?

G

Guest

Guest
Jag måste bestämma mig, men jag kan inte. Jag behöver er hjälp.

Vem är coolast? Leonard Cohen eller Serge Gainsbourg?

Båda har gjort sjukt bra musik. Leonard Cohen har skrivit några av världens bästa låta medan Serge är så skönt Eurotrash och utstrålar den franska fuck you attityden utan att skämmas...

Båda kan ju inte vara lika coola, eller?

Sorry för den tramsiga tråden, men retsinavin och bra röka har den effekten på mig... :)

Rising

Vila i frid
Jag är lite tveksam inför gamle Serge. En del av mig tycker att han är rock & roll när han säger att han vill knulla Whitney Houston. Det är ju inte någon tillgjord pajaskonst att säga det, utan en väldigt chosefri uppriktighet - hon var hottu - men samtidigt kan jag tycka att det är rätt mycket "hö hö"-vulgärbuskis på rent utsagd Leifinivå i sättet som Serge sitter och flinar åt sig själv. Det är liksom inte ett avgörande stort steg från Eddie Meduza, och vad skulle det egentligen vara för rock & roll med det?

Jag kan tycka att Serge på många sätt är lite töntigt juvenil när han gömmer sig bakom "aliaset" Gainsbarre, precis som Micke Dubois gjorde med Svullo och Eminem med Slim Shady, m.m. Det är lite för lätt att vara ytligt provokativ när man har en sådan typ av seriefigur-karaktär att spela. Vem som helst kan vara rowdy i teve och instigera fram löpsedelsrubriker, liksom. När jag var yngre så kunde jag tycka att sådana människor var fräcka - för att de uppträdde hämningslöst, för att de var villiga att släppa taget om tyglarna och bara go with the flow, och att de tillät sig att säga sånt som alla tänkte men ingen vågade yttra - men med åldern har jag börjat tycka att det är mer och mer av Robinson-Robban över det där beteendet, och att vad de åstadkommer faktiskt inte är så himla djupt eller angeläget när allt kommer kring.

Så jag tror att jag personligen väljer Leonard Cohen. Han kan förstås vara rätt ruff han med, men jag tycker att han har åstadkommit intressantare saker med subtilare medel än vad Serge (i min uppfattning) gjort. Det är i de finare gesterna som Cohen uppnått några av sina coolaste höjdpunkter.

Såsom jag ser det, alltså.

---

Ball fråga, i vilket fall som helst.

G

Guest

Guest
Svårt alltså... Man vill inte räkna ut Serge, killen har ju liksom skrivit 69 - Annee Erotique vilket i sig är ett mästerstycke...

Kolla in detta. Speciellt vid 0:45 är han i refrängen helt nonchalant bara tänder på en cigg som bara en fransos i hans kaliber klarar av. Mästerligt!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-OP6iZWf8lM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/-OP6iZWf8lM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Samtidigt har vi detta. Om inte detta griper tag om en så är man själsligt död... [Tråkig fan-video dock].
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/WsDWk0ppXi4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/WsDWk0ppXi4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Förstå vilket problem jag har...!

Storuggla

Champion
Serge. Cohen var cool, men sen så hände något och nu är han en Leonard Nimoy-lookalike.

Storuggla, nya vågen är fin

Man Mountainman

Storsvagåret
Serge är coolast av den enkla anledningen att han är en ful liten råttnäst typ som likväl fick ligga med några av de hetaste brudarna i europeisk pophistoria. Då spelar det ingen roll vad du och jag tycker: i Kosmos' ögon är han cool.

G

Guest

Guest
Det har du fan i mig rätt i. Jane Birkin är onödigt snygg!

Rising

Vila i frid
Jane Birkin är onödigt snygg!
Fast Rebecca de Mornay är väl inte kattskit heller?

När Per Bjurman intervjuade Cohen och frågade varför en 25 år yngre kvinna på toppen av sin karriär hade valt att vara ihop med honom, så svarade han bara "för att jag har en så stor kuk".

Det är kungligt.

Dilandau

Myrmidon
Lexx said:
Kolla in detta. Speciellt vid 0:45 är han i refrängen helt nonchalant bara tänder på en cigg som bara en fransos i hans kaliber klarar av. Mästerligt!
Det finns så YTTERST få människor som ser coola ut när de röker. De flesta av dessa är fransmän, med Serge i spetsen.

Dilandau

Myrmidon
Tyvärr har ju Serge varit med i Eurovision song contest ett par gånger. Det drar ju ner på coolhetsfaktorn.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Serge ansvarade för det här 1966. Det vållade givetvis stort rabalder, eftersom tidsandan var annorlunda. Coolt eller inte?

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6q_srJGOkFE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6q_srJGOkFE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Dilandau

Myrmidon
Fantastiskt!

Diskussionen i kommentarerna på youtube är dessutom ganska underhållande.

G

Guest

Guest
Rising said:
Jane Birkin är onödigt snygg!
Fast Rebecca de Mornay är väl inte kattskit heller?

När Per Bjurman intervjuade Cohen och frågade varför en 25 år yngre kvinna på toppen av sin karriär hade valt att vara ihop med honom, så svarade han bara "för att jag har en så stor kuk".

Det är kungligt.
Nu blev det svårt, igen! Jag hade Serge nästan som vinnare, men Cohens val av kvinna är ju minst sagt imponerande. Rebecca är en ståtlig milf så nu är det jämnt fördelat mellan herrarna... Svårt!

G

Guest

Guest
Men ställde han upp som artist? Fick för mig att han bara skrev låtarna. Men jag kan ha fel där...

Organ

Out of time, out of mind
Det är en svår fråga. Serge har en skön orakad, gauloisespuffande snuskgubbe-thing going vilket, osagt, är störtcoolt. Dessvärre måste jag nog dock välja Leonard. Och detta av en enda anledning; nämligen omslaget till plattan I'm Your Man från 1988. Ungefär såhär gick det antagligen till:

Plats: Ett konferansrum i skivbolaget Columbias huvudkontor i New York.

Tid: Alldeles försent, cirka ett dygn efter att alla inblandade senast borde gått hem.

Personer: Ett dussin marketingmänniskor som halvligger i stolar som slutade vara bekväma för cirka 15 timmar sedan.

Övrigt: Kokainet är sedan länge slut och man har istället gått över till att köra skiten ur den espressobryggare av märket Jura som står i ett hörn.

Marketingmänniska 1 "Men hur jävla svårt kan det vara egentligen? Det är ju bara ett skivomslag! Vi lyckades ju för fan snickra ihop omslag till alldeles för många Yes-plattor när det begav sig. Så då borde vi väl klara av en jävla alkoholiserad kanadensisk buddhist! Eller?"

Marketingmänniska 2 "Då hade vi syra. Det går inte att få tag på i våra kretsar längre. Det är ju för tusan 80-talet nu!"

Marketingmänniska 3 "Jag behöver en java till. Hörrö din sketna praojävel! Dubbla espresso laget runt!"

Marketingmänniska 3 kastar sin tomma espressokopp mot den projektantällde yngling som sitter och sover bredvid espressomaskinen. Den träffar i pannan och drar blod. Ynglingen reser sig upp och vrålar med smärta och ångest i rösten, fortfarande halvsovandes:

"VI KLÄR HONOM I EN SKRYNKLIG FRÄLSISKOSTYM, SÄTTER PÅ HONOM ETT PAR GLASÖGON, STÄLLER HONOM I EN LAGERLOKAL OCH GER HONOM EN BANAN!!!"

Marketingmänniskor 1-12 (i kör) "Du är ett geni!!!"