Re: Det där var väl lite för enkelt
Kom dock ihåg att även odiskutabla fakta har börjat sitt liv som diskutabla teorier
Absolut, men... vad du säger nu ger mig vatten på min kvarn.
När de första teorierna framlades om att solen skulle befinna sig i mitten av universum så var den modellen
underlägsen de gamla modellerna som tog för givet att det var jorden som var universums mittpunkt. Så all "fakta" pekade klart och tydligt emot dem.
Det är en av många anledningar till att jag anser att "fakta" är klart övervärderad som utgångspunkt i diskussioner. De kan låsa en vid föreställningar som senare visar sig vara felaktiga. Bättre då att ha ett öppet och förnuftigt sinne.
Här på forumet diskuterar vi dock sällan frågor av den sorten. Jag kan bara komma på en enda sådan diskussion, faktiskt, och det var (ironiskt nog, med tanke på vad som diskuteras just nu på andra håll) frågan om huruvida d20 skulle komma att likrikta rollspelshobbyn eller inte, för många långa år sedan. Jag var en av dem som trodde att så skulle vara fallet.
Idag är rollspelshobbyn dock inne i en period som är mer kreativ, banbrytande och mångsidig än den någonsin varit tidigare (det räcker med att titta på ett par svenska spel; Saga, Noir, Oktoberlandet och Supergänget - så hittar man en större mångsidighet och konstnärlig integritet än vad som ens funnits
internationellt tidigare), så jag kan numera - nu när vi sitter med facit på hand - glatt erkänna att jag hade fel.
Men betyder det att jag
argumenterade dåligt, för alla dessa år sedan? Ingen av oss visste ju hur framtiden skulle bli. Nä du, det köper jag inte. Argumentation i det förgångna kan inte plötsligt bli bättre eller sämre när nya mätuppgifter framkommer. Det är ett missbruk av ordet.
Men, som sagt, sådana ämnen diskuterar vi ytterst sällan här på forumet.