Nekromanti Vem bestämmer hur stort fönstret skall vara?

Rising

Vila i frid
Har en datorfråga; närmare bestämt en windowsfråga. När man öppnar en grej i ett nytt fönster, så kommer detta nya fönster upp på en särskild plats och i en särskild storlek. Ibland ändrar man dessa attribut, och man ser därefter att "hmm, ja, det här nya fönstret jag öppnade har samma avlånga storlek som jag vill ha."

Grejen är bara att jag aldrig varit medveten om vad jag egentligen gjort för att ändra dessa attribut. För när jag sedan provar att göra om det så funkar det aldrig. Det är ju inte bara att omforma ett fönster så som man vill ha det och sedan stänga det för att dessa preferenser skall sparas, och inte heller funkar det med olika varianter av ändra-och-låt-sedan-ligga-kvar-jättelänge, ändra-och-tag-sedan-och-maximera/återställ-massor-med-gånger, eller ändra-och-dubbelklicka-högst-upp-på-ramen.

Jag gissar att lösningen är jättebasic och att jag helt enkelt aldrig lärt mig den. Hur gör man?

Troberg

Sinister eater
Tyvärr finns det ingen generell lösning. I grund och botten är det upp tll varje programs skapare att komma ihåg fönsterpositioner och storlekar, och de flesta bryr sig inte. Om de inte bryr sig får fönstret defaultstorlek som den är satt i programmet och Windows bestämmer var det kommer fram (första i övre högra hörnet, sedan flyttas följande diagonalt neråt/höger).

cogitare

Swashbuckler
(första i övre högra hörnet, sedan flyttas följande diagonalt neråt/höger).
Hmmm, hur går detta till egentligen?!? :gremsmile:

Flyttas de alltså ut ur bildskärmen åt höger från det övre högra hörnet hade du tänkt dig? :gremconfused:

C.

Feliath

Swashbuckler
Nu är det skitlänge sedan jag faktiskt använde Windows, men jag har för mig att i Firefox och Explorers fall sparas storleken på den applikationens sista öppna fönster som stängs. Alltså, när man faktiskt stänger hela programmet sparar det undan det sista fönstrets mått. eventuell maximering räknas inte, för övrigt.

/Feliath — Windows är som en huligan täckt av härsket smör

Troberg

Sinister eater
Hmmm, hur går detta till egentligen?!?

Flyttas de alltså ut ur bildskärmen åt höger från det övre högra hörnet hade du tänkt dig?
Övre vänstra hörnet, pettimeter. Jag hade inte klockan på mig när jag skrev det...

Mr White

Veteran
Många om än inte alla program har en *.ini fil där ibland mycket annat dessa värden kan ändras. Öppna med Notes. Ändra. Spara. Kör.

Troberg

Sinister eater
Många om än inte alla program har en *.ini fil där ibland mycket annat dessa värden kan ändras.
Långt ifrån alla, tror inte ens att det är en tiondel.

Mr White

Veteran
Av de första 10 programen i min C:/Program/ - mapp hade 6 en sådan ini fil. Ingen universallösning (men det finns det ju ändå inte enligt tidigare poster) men ett möjligt sätt för Rising att lösa aktuellt problem. Men ..

Många om än inte alla program har en *.ini fil där ibland mycket annat dessa värden kan ändras.
...var i överkant, sant.