Daison
Veteran
Jag sitter och plitar på en kampanjvärld för tillfället och jag gjort så under en tid. Det kommer dröja lång tid innan jag blir klar om jag nånsin blir det, men jag har sprungit på ett problem. Tanken är att världen ska gå att använda till vad folk tycker att det bör användas till, men rollspel är en av de sakerna jag har i tankarna (en annan är bokskrivande, men det hör inte hit). Men vem ska jag vända mig till?
För att förtydliga: man kan tänka sig flera modeller. Antingen så berättar man allt (man förklarar innebörden av saker och sammanhang samt hur världen fungerar) eller så förklarar man sådant som folk faktiskt vet. Till exempel har jag ett magisystem som fungerar på samma sätt i hela världen, det råkar bara vara så att en del tror att deras kraft kommer från gudar eller andra, men källan är densamma i alla fallen.
Fördelarna med att skriva allt är att det blir bättre för en spelledare för han kan själv avgöra vad han vill berätta och så vidare. Dessutom så har världen mer värde i sig självt, eftersom det fungerar bättre fristående om man förklarar mer. Å andra sidan så blir stora delar av materialet olämpligt att spelare tittar på eftersom det där står en massa saker som de egenltigen inte borde veta. Nu utgår jag från att de ju mindre spelarna vet om saker deras karaktärer inte vet något om, desto bättre.
Fördelarna med att inte skriva allt är att det blir friare att tolka, saker är inte spikade utan det finns utrymme för mycket tolkningar och sådär. Detta går uppnå ändå, men det blir krångligare. Nackdelen är dock att världen för mig inte känns lika komplett.
Jag väger olika saker mot varandra, men den enda bra lösningen tycks vara att göra -båda-, vilket jag aldrig kommer att ha tid eller lust att göra. Därför måste jag välja något sätt att förhålla mig till min värld, eller måste jag det? Är det någon som kan hjälpa mig? Hur gör ni? Är det något jag har förbisett? Vilket blir bäst?
Tack för uppmärksamheten.
/Daison
För att förtydliga: man kan tänka sig flera modeller. Antingen så berättar man allt (man förklarar innebörden av saker och sammanhang samt hur världen fungerar) eller så förklarar man sådant som folk faktiskt vet. Till exempel har jag ett magisystem som fungerar på samma sätt i hela världen, det råkar bara vara så att en del tror att deras kraft kommer från gudar eller andra, men källan är densamma i alla fallen.
Fördelarna med att skriva allt är att det blir bättre för en spelledare för han kan själv avgöra vad han vill berätta och så vidare. Dessutom så har världen mer värde i sig självt, eftersom det fungerar bättre fristående om man förklarar mer. Å andra sidan så blir stora delar av materialet olämpligt att spelare tittar på eftersom det där står en massa saker som de egenltigen inte borde veta. Nu utgår jag från att de ju mindre spelarna vet om saker deras karaktärer inte vet något om, desto bättre.
Fördelarna med att inte skriva allt är att det blir friare att tolka, saker är inte spikade utan det finns utrymme för mycket tolkningar och sådär. Detta går uppnå ändå, men det blir krångligare. Nackdelen är dock att världen för mig inte känns lika komplett.
Jag väger olika saker mot varandra, men den enda bra lösningen tycks vara att göra -båda-, vilket jag aldrig kommer att ha tid eller lust att göra. Därför måste jag välja något sätt att förhålla mig till min värld, eller måste jag det? Är det någon som kan hjälpa mig? Hur gör ni? Är det något jag har förbisett? Vilket blir bäst?
Tack för uppmärksamheten.
/Daison