Nekromanti Vem ska slå tärningen?

Feuflux

omjonasson.se
När jag började spela rollspel så slog spelledaren alla slag. De andra hade inte ens några tärningar (SL hade ju tärningarna från DoD-91-boxen och jag tror ingen visste att man kunde köpa lösa tärningar).

Ett par år senare så införskaffade jag några extra d20:or så att spelarna kunde slå sina egna färdighetsslag. Där minns jag att de frågade vad det skulle vara bra för, kunde inte jag bara fortsätta rulla åt alla?

I modern tid har det varit helt självklart att spelarna rullar sina egna slag (med undantag av undersöka-slag eller liknande där spelaren inte ska veta om det gick bra eller ej). När jag spelar över skype så litar alla på varandra, så om nån säger att han rullade 18 så tror vi på det.

Däremot tror jag aldrig jag haft någon direkt diskussion om det här. Det har liksom känts naturligt hela vägen.

kwarnberg

Swordsman
Jag försökte låta spelarna rulla alla slag i ett av mina rollspel, men redan efter ett spelmöte visade det sig att det inte fungerade (åtminstone inte för den spelgruppen). De tyckte det kändes tråkigt att en spelledarperson inte kunde lyckas oväntat bra eller dåligt på ett slag. Jag reviderade systemet något så det använde klassiska motståndsslag när två viljor stod mot varandra, och gruppen kände sig genast mer bekväm.

I Nördar och Monster (Och Skrômt som kommer använda samma, men ett aningen modifierad version av systemet) rullar man motståndsslag som vanligt utanför konflikter - vinnaren av slaget får sin vilja igenom. I konflikter (strid, jakt, m.m) däremot har slagen olika funktion beroende på vad för slag som slås. Två tärningsslag kan vara oberoende av varandra (två attacker exempelvis. Båda attackerna ger skada oberoende av varandra) eller beroende (attack mot försvar. Endast den med flest träffar lyckas).

EDIT: Förtydligande. SL rullar alltså alla slag för SLPs i grund, om inte SL, likt Khan har nämnt, överlåter det till spelarna.