Nekromanti Vem skulle ni vilja se som nästa stadsminister?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Med tanke på att wrnu ofta utmålas som ett elitistiskt vänsternäste så är det ganska många borgerliga förslag. Men vänsteranhängarna kanske dyker upp i efterhand? :gremwink:

Jag kan inte påstå att jag blir överdrivet imponerad av någon ledande politiker, oavsett partitillhörighet. Flera av dem framstår visserligen som kompetenta, men ack så tråkiga. Varken Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt går hem i tv-rutan, även om den senare ändå har mer substans.

Av naturliga skäl har jag en något större kunskap om vänsterblockets företrädare. Här tycker jag ändå att det finns en del starka kvinnor som Maria Wetterstrand och Margot Wallström. Ingen av dem är särskilt sannolik som statsministerkandidat dock.

Den miljöpartistiske eu-parlamentarikern Carl Schlyter ifrån Linköping imponerade i samband med debatten kring Eu-valet förra året. Östergötlands socialdemokratiske riksdagsledamt Johan Löfstrand verkar också kompetent och trevlig.

Annars är det lättare att lista alla tråkmånsar och populister på båda sidor. Jag ser inte heller fram emot alla galna och halv desperata utspel som kommer att dyka upp i samband med att diverse småpartier försöker komma in i eller klamra sig fast i riksdagen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Vem skulle ni vilja se som nästa stadsminister

Rising said:
Som jag har förstått det så har Fridolin givit upp politiken, till förmån för journalistik och författande. Så han borde vara diskad från tävlingen.

Jag gillar Margot Wallström väldigt mycket, så hon blir mitt val. Jag är dock rätt övertygad om att hon inte skulle ställa upp som partiledare.

/Rising
röstar dock inte, och verkligen inte på socialdemokraterna, så jag har inte så stort inflytande i frågan
Fridolin kandiderar till riksdagen i år, så hans tirader om att man inte ska vara livstidspolitiker blev lite tomma. Återstår att se om han tänker fortsätta ge del av sin lön till välgörenhet eller om även den värderingen tvättats bort. Jag avskyr och respekterar den karln något oerhört.

Storuggla

Champion

Svår fråga. Jag har en lång lista på folk som jag absolut inte vill se på den posten (men att rapa upp den och vad jag tycker om den känns som menlöst kryptotrollande) så nu får vi tänka till lite.
Tja... Axen-Ohlin vore förvisso tufft, men eftersom hon höll på och jobbade ihjäl sig som borgarråd kanske det vore elakt att önska det jobbet åt henne? Okej, då blir det väl Maud Olofsson.
Eller förresten, Ian Wachtmeister? Inte för att jag skulle gilla hans politik, men jag skulle ha något att klaga över på fikarasterna.

Storuggla, och det är ett slags engagemang

Storuggla

Champion

"Jag avskyr och respekterar den karln något oerhört."

Va? Både och?

Storuggla, eller blev det knas?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Storuggla said:

Va? Både och?
Det går väl i och för sig alldeles utmärkt? Man kan avsky någons åsikter och ändå ha stor respekt för vederbörandes integritet, envishet, stora penis eller whatever.

//Krank, som faktiskt inte vet något om Fridolins penis, men tycker om att tänka sig att den är ganska stor

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vitulv said:
Vem skulle ni vilja se på statsministerposten efter nästa val? Om ni bara får välja hyfsat etablerade och aktiva politiker? Med andra ord så är svar som "Olof Palme" eller "Jan Guillou" diskade, medan "Gudrun Schyman" och "Gustav Fridolin" helt okej. Observera att jag inte frågar vilket parti eller ens vilken allians ni föredrar.
Trots att jag inte är moderat, så föredrar jag Reinfeldts kabinett framför Sahlin-Ohly-MP. Jag har tillräckligt många insiderkontakter i Stockholmssossarna för att veta att Sahlin står lågt i kurs där pga bristande kompetens.

Enligt MPs regler ska Wetterstrand dra sig tillbaks inom ett år eller så, vilket gör att hon inte kan få en ledande roll i ett eventuellt Sahlin-kabinett.

Den sittande regeringen har i mina ögon gjort ett tämligen bra jobb. Sahlin-Ohly-MP kan inte göra ett bättre, tror jag, och sannolikheten är rätt stor att de gör ett sämre. (Osäkerheten är stor: vilket fackdepartment har Sahlin tänkt för Ohly? Social? Försvar? Industri? Vi får inget svar före valet.)

Dessutom anser jag att det sedan många år är stor skillnad på (s)-politik i retoriken och i praktiken. De borde fästa lika stor vikt vid "solidaritet" och "välfärd" i handlingar som i ord.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mekanurg said:
Dessutom anser jag att det sedan många år är stor skillnad på (s)-politik i retoriken och i praktiken. De borde fästa lika stor vikt vid "solidaritet" och "välfärd" i handlingar som i ord.
Och här ser vi nog också svaret på Waliums frågeställning kring varför fler höger- än vänstermänniskor postar i den här tråden. Den beklagliga sanningen är helt enkelt att den sittande regeringen är bättre på att föra högerpolitik än vad oppositionen skulle vara på att föra vänsterpolitik, och därmed nog genererar lite mer entusiasm för den med sådana preferenser.

Vitulv

krank said:
Storuggla said:

Va? Både och?
Det går väl i och för sig alldeles utmärkt? Man kan avsky någons åsikter och ändå ha stor respekt för vederbörandes integritet, envishet, stora penis eller whatever.

//Krank, som faktiskt inte vet något om Fridolins penis, men tycker om att tänka sig att den är ganska stor
Precis som Krank skriver så har jag otroligt svårt att hålla med Fridolin om hans åsikter, men kan inte sticka under stol med att han är otroligt skicklig. Jag har samma problem med Schyman, (i viss mån) Ohly och Alf Svensson.

För övrigt är jag ganska förtjust i MP, men kan inte rösta på dem eftersom det skulle innebära en röst på Mona Sahlin.

För att svara på min ursprungliga fråga så skulle jag helst se att Reinfeldt får företräda oss i en mandatperiod till. Jag är egentligen inte moderat, men han verkar otroligt kompetent och saknar det "flamsiga" som jag tycker att de flesta andra kandidater till posten uppvisar.

Dessutom verkar han och Borg ha tagit oss genom finanskrisen betydligt bättre än de flesta andra länder lyckats med.

Storuggla

Champion

"Precis som Krank skriver så har jag otroligt svårt att hålla med Fridolin om hans åsikter, men kan inte sticka under stol med att han är otroligt skicklig. Jag har samma problem med Schyman, (i viss mån) Ohly och Alf Svensson."

Okej, då förstår jag. Någon borde dock leta upp Fridolin och fråga om hans penis, för nu kommer den frågan aldrig försvinna.

Storuggla, vi behöver en diktator med stålull

Vitulv

walium said:
Med tanke på att wrnu ofta utmålas som ett elitistiskt vänsternäste så är det ganska många borgerliga förslag. Men vänsteranhängarna kanske dyker upp i efterhand? :gremwink:
Efter en snabb genomräkning tycker jag det verkar som att det är ungefär lika många av respektive sida som har räknats upp. Men det kanske är ett tecken på att vi är ett elitistiskt (vad nu det har med saken att göra, är vänster alltid elitistisk?) vänsternäste att 50/50 tolkas som att högern är dominerande? :gremsmile:

Mekanurg

Bobby Magikern said:
Och här ser vi nog också svaret på Waliums frågeställning kring varför fler höger- än vänstermänniskor postar i den här tråden. Den beklagliga sanningen är helt enkelt att den sittande regeringen är bättre på att föra högerpolitik än vad oppositionen skulle vara på att föra vänsterpolitik, och därmed nog genererar lite mer entusiasm för den med sådana preferenser.
Right on, buddy. :gremsmile: Jag begriper faktiskt inte varför fotfolket inom (s) ställer upp på att deras kommunalpampar och rikspolitiker så obesvärat struntar i deras partis värdegrund. Jag vill istället se sossepolitiker som i handling är solidariska och väfärdsinriktade även om det kostar.

Vitulv

Mekanurg said:
Bobby Magikern said:
Right on, buddy. :gremsmile: Jag begriper faktiskt inte varför fotfolket inom (s) ställer upp på att deras kommunalpampar och rikspolitiker så obesvärat struntar i deras partis värdegrund. Jag vill istället se sossepolitiker som i handling är solidariska och väfärdsinriktade även om det kostar.
Jag vill se en ny Palme.

Enough said.

Mekanurg

Vitulv said:
Efter en snabb genomräkning tycker jag det verkar som att det är ungefär lika många av respektive sida som har räknats upp. Men det kanske är ett tecken på att vi är ett elitistiskt (vad nu det har med saken att göra, är vänster alltid elitistisk?) vänsternäste att 50/50 tolkas som att högern är dominerande? :gremsmile:
Enligt den sekelgamla sociologiska princip som kallas oligarkins järnlag är vänstern automatiskt elitistisk. De kommunistiska partierna satte detta öppet i system genom att utropa sig till arbetarklassens mest medvetna förtrupp.

Vitulv

Storuggla said:
"Precis som Krank skriver så har jag otroligt svårt att hålla med Fridolin om hans åsikter, men kan inte sticka under stol med att han är otroligt skicklig. Jag har samma problem med Schyman, (i viss mån) Ohly och Alf Svensson."

Okej, då förstår jag. Någon borde dock leta upp Fridolin och fråga om hans penis, för nu kommer den frågan aldrig försvinna.

Storuggla, vi behöver en diktator med stålull
Har han en schysst penis kommer jag rösta på honom, oavsett vilken politik han företräder.

Penisar får förtur.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mekanurg said:
Jag är knappast någon politisk insider, men mycket känns som en produkt av en destruktiv kultur kring innifrånkritik. Om det går bra för partiet ska man inte kritisera, det går ju bra. Om det går dåligt för partiet ska man inte heller kritisera, för nu ligger fokus på att hålla borgarna från makten. I nuläget finns ingen som skakar om.

!Paxen

Swashbuckler
Hellre Birgitta Ohlsson än någon annan.

Fast egentligen så gillar jag som det ser ut nu.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mekanurg said:
Enligt den sekelgamla sociologiska princip som kallas oligarkins järnlag är vänstern automatiskt elitistisk. De kommunistiska partierna satte detta öppet i system genom att utropa sig till arbetarklassens mest medvetna förtrupp.
För att undvika tendens kan vi väl nämna att oligarkins järnlag säger exakt samma sak om varje stor organisation, vänsterinriktad eller inte. Med tanke på Michels anarkosyndikalism är det rätt tydligt att udden var riktad mot avsevärt mer än bara vänsterpartier.

solvebring

Superhero
Jag har mycket svårt med den här frågan. Jag stödjer nämligen inget av de partier som finns i vår riksdag eller regering som de ser ut idag. Skäms för dem allesammans. Får väl ändå lov att säga Maria Wetterstrand. Jag delar inte mycket om ens något av hennes politiska åsikter men hon känns rakryggad och jordnära, plus att hon har en förmåga att se lite söt ut. Det gillar jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
(vad nu det har med saken att göra, är vänster alltid elitistisk?)
OT: Det här tycker jag är intressant - och en stor del av det jag personligen råkar ha uppfattningen är det centrala problemet i dagens politiska läge; alla prenumererar på ungefär samma grundläggande (ganska liberala) världsuppfattning, där Marknaden är en positiv kraft, där individen alltid ses som det mest centrala, och där man konsumerar bort problem, und so weiter. Alla, inklusive socialdemokrater och i ganska hög grad vänsterpartiet (även om just V alltid kommer att få vara "kommunister", nån ska ju borgerligheten kunna hytta med fingret åt) köper samma världsbild, samma problemformuleringar - och då denna världsbild härstammar just från liberalhögern, så blir det svårt att skapa nåtslags trovärdighet i sin kamp.

Liksom, "vi tycker att samma saker är problem, vill lösa dem på ungefär samma sätt, men vi är minsann jätteolika" är typ så sossarna framstår för mig just nu. De har sedan rätt många år tillbaks helt släppt alla egentliga visioner och idéer till förmån för i stort sett samma idéer högern kör. Alla är rörande överens om lite för mycket för att det ska gå att se några reella alternativ.