Svårt att säga. Den jag är just nu styr ju hur jag spelar rollspel, ihop med vilka jag spelar med, och mitt yrke är såklart en stor del av vem jag är, just nu i livet.
Den största konkreta betydelsen av mitt yrke i relation till mitt spelande är att jag är helt ointresserad av att lajva eftersom det kickar igång jobbreflexerna i mig. (Jag gillar att jobba, men jobb och hobbyaktiviteter går på så helt olika drivkrafter, så när de blandar sig så blir det drygt, tycker jag.)
Nån gång när jag har spelat i ett supertraddigt dodäventyr, där inte särskilt mycket av själva handlingen påverkades av vad jag gjorde i spelet, utan det mest kändes som att spelledaren berättade en historia och vi spelare mest hade uppgiften att krydda med underhållande karaktärsspel, så kickade jobbreflexen också in, och då blev det tråkigt.
Hur intressant som helst måste jag säga. Med andra ord försöker du att spela mindre immersionistiskt än vad möjligen andra försöker göra eftersom du jobbar med att vara i en roll? Nu frågar jag för att jag är nyfiken, så märk väl, jag påstår inte, jag frågar. Man skulle ju annars kunna tro att just du finner en glädje i att agera riktigt hårt eftersom du är duktig på det. Så var inte fallet, och det tycker jag personligen är jättespännande.
Kort och gott, hur ser du (och gärna andra här som som skådespelar) på just skådespelet i rollspelandet? Själv tycker jag att det är en rolig del, men inget måste. Jag brukar dock försöka göra bra ifrån mig på den sidan, men och försöker ofta vara väldigt "jag är min rollperson". Tycker dock att det är tungt. Fast mest som spelledare faktiskt, ha längre distans till att gestalta där än som spelare. Som spelare har man ju bara en roll att spela, och som spelledare känner jag dessutom större krav på att det ska vara dugligt/bra. Det kommer liksom med ansvaret. Nu är det ju svårt att säga bra eftersom jag inte vet om jag ens är lite bra, men men... =)
... Jag skulle nog till exempel inte klara av att spelleda dig för jag skulle sitta och undra om du som skådis vrider dig i vånda eller skratt inombords över hur kasst jag gestaltade.
Hm, det här får nog bli en ny tråd skulle jag tro. Det här med agerandet är intressant. Folk har dock så olika spelstil att det tenderar att agera väldigt olika, vilket iof kan göra en sådan tråd fullständigt ointressant.
Se upp med generaliseringarna lite grand. Hur vet du att "vi grabbar" har mer gemensamt i hur vi ser på saker än vad exempelvis jag och w176 har?
)
Ja, nu menade jag inte just vi =
vi utan vi = vi i stort. Och jo, jag vet, man ska inte generalisera. Det är inte bra, utan stärker bara normens crappiga vinkel. Samtidigt måste man generalisera för att kunna relatera till och kritisera normen. Så ibland måste man få göra det, så får folk själva sätta in undantagen. Det finns alltid flera grupper i en grupp. Så egentligen kan man ju inte generalisera mer än rent teoretiskt. Och det är det jag gör. Dessutom måste jag göra det eftersom
w176s utgår från samma läge (även om jag vet (tror) att hon också menar rent teoretiskt och inget annat).
Som hon säger så säger normen att tjejer ska vara omhuldande, känslosamma, ha nära till kärlek och allt det där. Det ligger i kulturen. Det ligger också i normen att killar ska vara hårda, tuffa, inte vara lika blödiga, inte prata känslor och hela det dravlet. Så, det var däråt jag syftade - att normen ställer det kravet på oss killar vilket gör oss rädda för att lämna ut oss på det sättet. Samtidigt som tjejer kan känna pressen att de måste delta på de villkoren fast de kanske inte alls heller vill lämna ut sig på det viset, men att gruppens kontrakt tvingar till det.
Ehm, sorry. När jag skriver längre inlägg tenderar jag att skriva långa meningar som i allmänhet kan vara jobbig att läsa. Säg till om det är oklart.