Nekromanti Vem vill hjälpa med några SLP?

Mask_UBBT

Hero
Sälja konceptet?

Tja, först och främst har vi ju den gamla Introduktionstexten som jag postade här. Där ser man några exempel på några sorters spelledarpersoner som skulle passa fint. Just dessa är dock redan med, men ändå.

Vidare finns denna gamla sammanfattningstext, som dock är lite smått inaktuell som det är just nu. Den har i princip inte ändrats sedan förra sommaren :gremtongue: Och givetvis är texten "Vad är kabal?" något man kan peka på...

I alla fall, vad är då Kabal?
Kabal är ett spel vars grund är baserad på filmer såsom "Rounders - sista spelet", "Lock, Stock and two smoking barrels", "Snatch", "Pulp fiction" samt "Se7en" och "8 mm". Små och halvstora gangsters i en ganska mörk(till större delen) kriminell värld, med en inriktning på spel.

Spelet är tänkt att utspela sej i en anonym storstad, där rollpersonerna lever och gör vad de kan för att överleva. Konceptet med den anonyma storstaden är utvecklat för att en rollperson ska kunna ha ett hyreskontrakt i sin hemstad, och faktiskt använda det. Inga kringvandrande torpeder alltså. Och vad man gör på hemmaplan påverkar verkligen ens omgivning. Riktig konsekvens, alltså.
I denns stad ska det, som i de flesta större städer, finnas ett väl utvekclat kriminellt liv, i form av spelklubbar och dylikt. DÄR utspelar sej Kabal.

Nu kanske jg missade poängen med att "sälja koncpetet", och då får du säge till... eller fråga, eller något...

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Re: Borde funka bra...

Ok, vi gör såhär; fram till det att jag kommer på ett mer passande namn eller någon jude kommer fram och säger "Jävla rassesvin" så behåller jag namnet. Jag betvivlar att någon som känner till det där faktiskt stör sej på det.
Och spelet ska ändå inte utspela sej i de mest toleranta kretsar, så...

/Mask

Spitfire

Swordsman
Re: Borde funka bra...

att cabal skulle härröra från uppfattningen om konspiratoriska judar var nytt för mig. Dess ursprung, att det skulle vara taget från KABBALISM är dock inte helt ologiskt.

Själv har jag alltid associerat det med Charles II:s konspiratoriska regeringskabinett (Senare hlften av 1600-talet)där medlemmarna hade initialer som stavade CABAL (thomas Clifford, Buckingham mm) och att det var där uttrycket myntades (ungefär som Quisling blev synonymt med förrädare redan under hans verksamhetstid)

Att nu veta att uttrycket är äldre än så gör att jag stör mig mindre på att det används för att beteckna den grupp man spelar i spelat Mage.

Troberg

Sinister eater
Modern myt

Själv har jag alltid associerat det med Charles II:s konspiratoriska regeringskabinett (Senare hlften av 1600-talet)där medlemmarna hade initialer som stavade CABAL (thomas Clifford, Buckingham mm) och att det var där uttrycket myntades
Stämmer inte. Se på snopes.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: De Utan Hjärtan [OT]

Själv hade jag väldigt svårt för det... Varför har du med all meningslös info, exempel... Varning för märkesvaror?
Ehrm det här var ju skrämmande... Har aldrig sett något ehrm mindre rollspelsänligt... Skriv en bok istället! Det är ju en ståltråd man inte kan lämna, hur mycket utrymme för improvisation lämnar du, tycker du? Och var är den här såkallade stämmningen du hela tiden skryter med att du kan få till?

Skriv monologer istället för scenarios!

Ursäkta för att jag slaggar ner på det här, men får du bra kritik för något så här ehrm kasst måste jag iaf säga vad jag tycker!

Slutbetyg:skrivet/upplägg: ok
spelvärde: noll